تعهدات مالیاتی شرکت ها

تعهدات-مالیاتی-شرکت-ها-شرکت-حسابداری-مشاورین-تهران-و-شرکا-TCP
فهرست محتوا

تعهدات مالیاتی شرکت ها به شرح زیر می باشد:

  • اخذ کد اقتصادی

دریافت کد اقتصادی یا شماره اقتصادی و تشکیل پرونده مالیاتی و ثبت نام ارزش افزوده برای انواع شرکت ها دارای الزام میباشد و جزئی از تعهدات مالیاتی شرکت ها میباشد. این کد یک شناسه 12 رقمی منحصر به یک شرکت است که اشخاص حقیقی و حقوقی باید در صورت حساب ها و کلیه معاملات خود و سامانه های مالیاتی شرکت درج و شناسایی شود.

ماده85 قانون مالیات ها می گوید :

  • به وزارت امور اقتصادی و دارائی اجازه داده می شود برای اشخاص حقیقی و حقوقی کارت اقتصادی (‌ شامل شماره اقتصادی) صادر و به‌ ازاء صدور هر کارت اقتصادی مبلغ پنج هزار (۵۰۰۰) ریال از آنان دریافت و به حساب درآمد عمومی کشور واریز نماید.
  • معادل صد درصد (۱۰۰%) درآمد واریز شده فوق از محل اعتباری که به همین منظور همه ساله در قانون بودجه کل کشور پیش‌بینی می شود در اختیار‌ وزارت امور اقتصادی و دارائی قرار خواهد گرفت تا جهت انجام هزینه‌های مربوط به صدور کارت اقتصادی به مصرف برساند.

اگر شرکتی صورت حساب صادر نکند و یا شماره اقتصادی در آن درج نشود (که جزیی از تعهدات مالیاتی شرکتها میباشد) و عدم رعایت دستور های وزارت امور اقتصاد و دارایی موجب بی اعتبار شدن دفاتر و همچنین شامل جریمه می گردند:

  1. برای بار اول، جریمه‌ای معادل دو برابر مبلغ مورد معامله.
  2. برای بار دوم، تعطیل محل کسب یا توقف فعالیت حسب مورد به مدت سه ماه.
  3. برای بار سوم، حبس تعزیری از سه ماه تا شش ماه برای شخص متخلف و در مورد اشخاص حقوقی برای مدیر یا مدیران مسئول ذیربط.
  • مالیات بر سرمایه شرکت

طبق ماده 48 قانون مالیات های مستقیم شرکت های تازه تاسیس به غیر از شرکت های تعاونی  باید به مدت دو ماه از تاریخ تاسیس ، نسبت به پرداخت نیم در هزار سرمایه ثبت شده خود به عنوان حق تمبر سهام و سهم الشرکه اقدام کند.

قانون  تجارت شرکت ها را ملزم به پلمپ دفاتر قانونی روزنامه کل  دانسته است.

در سال اول تاسیس حداکثر تا30 روز پس از ثبت شرکت با مراجعه مسولین شرکت در اداره ثبت شرکت ها انجام می شود.

عدم پلمپ دفاتر قانونی موجب رد دفاتر و رد صورت های مالی از سوی ممیز مالیاتی می شود و زیان و جرایم مالیاتی برای شرکت به بار می آورد.

  • لیست بیمه و مالیات ماهانه

دریافت کد کارگاه تامین اجتماعی و تسلیم ماهانه لیست بیمه حقوق کارکنان به سازمان تامین اجتماعی و لیست مالیات حقوق کارکنان به سازمان امور مالیاتی حداکثر تا پایان ماه بعد ارسال و همزمان مالیات متعلقه واریز گردد.

یکی از مهم ترین تکالیف مالیاتی شرکت تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده به صورت فصلی است که در پایان هر فصل به مدت14 روز مهلت دارد.

جرائم مالیات بردرآمد ارزش افزوده در صورت عدم ثبت نام در مهلت معین جریمه ای معادل %75 مالیات متعلق است.

و گزارشات معاملات فصلی که نسبت به کلیه معاملات اعم از خرید و فروش های شرکت است که تا 45 روز پس از پایان فصل مهلت تسلیم دارد.

اشخاص حقیقی و حقوقی باید اظهارنامه خود را تا تاریخ 31 تیر ماه هرسال برای سال مالی قبل را ارسال کند. در اظهارنامه باید کلیه اطلاعات مالی سال قبل ذکر شود و سپس اظهارنامه ارسال بشود. این اظهارنامه باید به سازمان امور مالیاتی تسلیم و مالیات ابرازی پرداخت گردد.

در صورت عدم ارسال اظهارنامه جریمه ای به میزان 30% مالیات متعلق است و در صورت عدم پرداخت مالیات ماهیانه 2% جریمه تعلق می گیرد.

شرکت حسابداری خدمات مالی و مالیاتی خود را برای شرکت شما در قالب تعهدات ذکر شده به بهترین نحو  به انجام می رساند.

بهتر است از موسسه حسابداری  مشاوره های مالیاتی خود را در همه زمینه ها بهره بگیرید.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search

عضویت در خبرنامه ایمیلی

خبرنامه

آخرین ارسالات

واتساپ
تماس با ما