مشاوره شرکت حسابداری / موسسه حسابداری در راستای معافیت، جرائم و بخشودگی ها ی مالیات بر ارزش افزوده

معافیت،-جرائم-و-بخشودگی-مالیات-بر-ارزش-افزوده
فهرست محتوا

مشاورین شرکت حسابداری یا موسسه حسابداری  باتوجه به مسلط بودن بر روی قوانین مالیات های مستقیم میتوانند مشاوره های لازم را جهت بکار بردن قوانین مالیاتی به شرکت های تجاری داده و آنها را در امور مالی و مالیاتی همراهی کنند.

تعریف سازمان امور مالیاتی کشور برای ارزش افزوده :

مالیاتی است که کلیه ی عرضه کنندگان کالاها و خدمات باید علاوه بر بهای کالا و یا خدمات عرضه شده به صورت درصدی از بهای فروش کالا یا خدمات در زمان فروش از خریداران اخذ و به صورت دوره ای به سازمان امور مالیاتی کشور پرداخت کنند .

یا به عبارت دیگر ارزش افزوده را تفاوت بین ارزش کالاها و خدمات عرضه شده با ارزش کالاها و خدمات خریداری شده یک شخص در یک دوره معین می باشد .

و به زبان ساده تر میتوان گفت شرکت ها در هنگام خرید کالا و خدمات مبلغی را بعنوان ارزش افزوده پرداخت میکنند و در زمان فروش کالا و خدمات مبلغی را بعنوان ارزش افزوده  دریافت می کنند  که مابه التفاوت این مبلغ پرداختی و دریافتی بعنوان ارزش افزوده ی هر شرکت محاسبه میشود که باید به سازمان مالیاتی پرداخت شود .

اما شرکت های تجاری بدلیل درگیری با مسائل ارزش افزوده نیاز زیادی به شرکت حسابداری و یا موسسه حسابداری دارند و شرکت حسابداری یا موسسه حسابداری با ارائه ی راهکار هایی مناسب قوانین رابرای اشخاص حقوقی ساده می کنند .

باید توجه داشت که مالیات بر ارزش افزوده از مصرف کننده های نهایی گرفته میشود و اشخاص حقوقی فقط منتقل کننده ی آن هستند و شرکت حسابداری یا موسسه حسابداری با ابتکار و توانایی بالا در زمینه ی مالیاتی میتوانند کمک زیادی به شرکت های تجاری در ارائه ی گزارش فصلی و گزارش ارزش افزوده نمایند .

معافیت ها:

عرضه ی کالا و ارائه  ی خدمات زیر وهمچنین واردات آنها حسب مورد از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف می باشد:

1_محصولات کشاورزی فرآوری نشده

2_دام و طیور زنده,آبزیان , زنبور عسل و نوغان

3_انواع کود,سم بذر ونهال

4_آرد خبازی ,نان,گوشت,قند,شکر,برنج,حبوبات,سویا,شیر,پنیر,روغن نباتی,و شیر خشک

5_کتاب,مطبوعات,دفاتر تحریروانواع کاغذ چاپ,تحریر و مطبوعات

6_کالاهای اهدایی به صورت بلاعوض به وزارتخانه ها، مؤسسـات دولتـی و نهادهـای عمومی غیر دولتی با تأیید هیأت وزیران و حوزه های علمیه با تأیید حوزه گیرنده هدایا

7_کالاهای همراه مسافر که برای استفاده ی شخصی تا میزان معافیت مقرر طبق مقررات صادرات و واردات

8_اموال غیر منقول

9_انواع دارو ,لوازم مصرفی درمانی , خدمات درمانی (انسانی ,حیوانی و گیاهی )وخدمات توانبخشی و حمایتی

10_خدمات مشمول مالیات بر درآمد حقوق ,موضوع قانون مالیات های مستقیم

11_خدمات بانکی واعتباری بانکها ,موسسات و تعاونی های اعتباری و صندوق های قرض الحسنه مجاز وخدمات معاملات و تسویه اوراق بهادار بازار بورس و خارج از آن

12_خدمات حمل ونقل عمومی مسافری دورن و برون شهری جاده ای ,ریلی ,هوایی و دریایی

13_فرش دستباف

14_انواع خدمات پژوهشی و آموزشی که طبق آئین نامه ای که با پیشنهاد مشترک وزارتخانه های علوم تحقیقات و فناوری ,امور اقتصادی و دارایی,بهداشت,درمان وآموزش پزشکی ,آموزش و پرورش و کار وامور اجتماعی ظرف مدت شش ماه از تاریخ تصویب این قانون به تصویب هیات وزیران می رسد .

15_خوراک دام و طیور

16_رادار و تجهیزات کمک ناوبری هوانوردی ویژه فرودگاهها براسـاس فهرسـتی کـه به پیشنهاد مشترک وزارت راه و ترابری و وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه و ظـرف مدت شش ماه از تاریخ تصویب این قانون به تصویب هیأت وزیران میرسد .

17_اقلام با مصارف صرفا دفاعی (نظامی و انتظامی)وامنیتی براساس فهرستی که به پیشنهاد مشترک وزارت دفاع وپشتیبانی نیروهای مسلح ووزارت امور اقتصادی ودارایی تهیه و به تصویب هیات وزیران می رسد.

ماده ی 13: صادرات کالا و خدمات به خارج از کشوراز طریق مبادی خروجی رسمی شامل مالیات موضوع این قانون نمی باشد و مالیاتهای پرداخت شده بابت آنها با ارائه برگه خروجی صادره توسط گمرک (در مورد کالا)و اسناد و مدارک مثبته ,مسترد می گردد.

تبصره:مالیاتهای پرداختی بابت کالاهای همراه مسافران تبعه کشورهای خارجی که از تاریخ خرید آنها تا خروج از کشور بیش از دو ما نگذشته باشد,از محل وصولی های جاری درآمد مربوط هنگام خروج از کشور در مقابل ارائه ی اسناد و مدارک مثبه مشمول استرداد خواهد بود.

همکاری متقابل شرکت های تجاری و شرکت حسابداری و یا موسسه حسابداری باعث پیش گیری از جریمه شدن شرکت های تجاری شده و به شرکت های تجاری این کمک را می کند که در موضوعات مالیاتی موفق تر عمل کنند .

جرایم و بخشودگی ها مالیات بر ارزش افزوده :

ماده ی 22:مودیان مالیاتی در صورت انجام ندادن تکالیف مقرر در قانون مالیات های مستقیم ویا در صورت تخلف از مقررات, علاوه بر پرداخت مالیات متعلق و جریمه تاخیر ,مشمول جریمه ای به شرح زیر خواهند بود:

1_عدم ثبت نام مودیان در مهات مقرر معادل 75%مالیات متعلق تا تاریخ ثبت نام یا شناسایی حسب مورد

2_عدم صدور صورتحساب معادل یک برابر مالیات متعلق

3_عدم درج صحیح قیمت در صورنحساب معادل یک برابر مابه التفاوت مالیات متعلق

4_عدم درج وتکمیل اطلاعات صورتحساب طبق نمونه اعلام شده معادل 25%مالیات متعلق

5_عدم تسلیم اظهارنامه از تاریخ ثبت نام یا شناسایی به بعد حسب مورد ,معادل 50%مالیات متعلق

6_عدم ارائه ی دفاتر یا اسناد و مدارک حسب مورد معادل 25%مالیات متعلق

ماده ی 23:تاخیر در پرداخت در موعد مقرر موجب تعلق جریمه ای به میزان 2%در ماه نسبت به مالیات پرداخت نشده و مدت تاخیر خواهد بود.

ماده ی 191 قانون مالیات های مستقیم : تمام یا قسمتی از جرایم مقرر در این قانون بنا به درخواست مودی باتوجه به دلایل ابرازی مبنی بر خارج از اختیار بودن عدم انجام تکالیف مقرر وبا در نظر گرفتن سوابق مالیاتی و خوش حسابی مودی به تشخیص و موافقت سازمان امور مالیاتی کشور قابل بخشوده شده می باشد.

لازم به ذکر است که طبق ماده ی 167 قانون مالیات های مستقیم وزارت امور اقتصادی و دارایی یا سازمان امور مالیاتی کشور میتواند نسبت به مودیانی که قادر به پرداخت بدهی مالیاتی خود اعم از اصل و جریمه به طور یک جا نیستند از تاریخ ابلاغ مالیات قطعی بدهی مربوط را حداکثر به مدت سه سال تقسیط نمایند.

شرکت حسابداری یا موسسه حسابداری با تسلط به قوانین مالیاتی راه های رسیدن به یک نتیجه ی مطلوب در موضوع مالیاتی را هموار تر می کنند.

 

 

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

 

نوشته شده توسط:   مشاورین تهران و شرکا

جستجوهای مرتبط با ما شرکت حسابداری , شرکت حسابداری تهران، شرکت حسابداری در تهران، حسابداری تهران،حسابداری در تهران،  مشاوره مالی، مشاور مالیاتی، موسسه حسابداری ، موسسه حسابداری در تهران ، خدمات حسابداری، خدمات حسابداری تهران، خدمات مالیاتی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search

عضویت در خبرنامه ایمیلی

خبرنامه

آخرین ارسالات

واتساپ
تماس با ما