اهمیت و دلایل اخذ مالیات بر ارزش افزوده

اهمیت-و-دلایل-اخذ-مالیات-بر-ارزش-افزوده-مشاورین-تهران-و-شرکا-TCP-Tehran-Consulting-Partners
فهرست محتوا

امروزه در بازار بین المللی نوسانات قیمت نفت اقتصاد مارا به شدت تحت تاثیر قرار میدهد و به همین دلیل دولت از درآمد ثابتی برخوردار نمیباشد. از سوی دیگرامروزه در بیشتر کشورهای پیشرفته دنیا بیش از 90 درصد از درامد دولت از درآمدهای مالیاتی از قبیل مالیات بر ارزش افزوده ، مالیات عملکرد و … تامین میگردد. در کشور ما نیز مالیات می‌تواند منبع درآمد مهمی در بودجه عمومی کشور محسوب شود و به‌عنوان ابزار کار امد در ایجاد اشتغال، توازن حساب‌های ملی و بین‌المللی، تخصیص منابع، تعادل و ثبات قیمت‌ها، و توزیع درآمد بین طبقات و ارگان های اقتصادی جامعه مورد استفاده قرار بگیرد.

دلایل وضع مالیات بر ارزش افزوده

یکی از ابزارها ی مهم در اقتصاد هر کشور مالیات است. تغییرات در  نرخ‌های مالیاتی موجب پیامدهای کوتاه‌مدت و بلندمدت در اقتصاد کشور میگردد.

افزایش یافتن در نرخ مالیات در بلندمدت، موجب کم شدن انگیزه تولید میشود و باعث کاهش سطح اشتغال، تولید و تجارت میگردد و در کوتاه‌مدت موجب رکود شده و حتی رکود را  تشدید مینماید.

از این رو استفاده نمودن از شکل های دیگر مالیات که علاوه بر افزایش درآمدهای مالیاتی در منابع عمومی دولت، اختلال و بی نظمی کمتری در نظام اقتصادی کشور ایجاد نماید، اجتناب ناپذیر میباشد.

بر همین اساس ، متناسب با رهنمودهای کلی برنامه توسعه در راستای کاهش اتکای بودجه دولت به درآمد نفت مقرر شد تا میزان درآمدهای مالیاتی کشور از طریــق وضع مالیات بر ارزش افزوده افزایش بیابد. به طور کلی مالیات بر ارزش افزوده مالیات چند مرحله ای است که در مراحل تولید و توزیع و واردات کالا به شکل درصـدی از ارزش افـــزوده ی کالاهــــای تــــولید شده و یـــا خدمات ارائه شده از مصرف کننده ی کالا و خدمات اخذ میشود.

برتریت مالیات بز ارزش افزوده از نگاه دولت ها

  • مالیات بر ارزش افزوده موجب افزایش انگیزه های سرمایه گذاری میشود ومانع منتقل شدن سرمایه از بخشهای مولد به بخشهای خدماتی میگردد و بدون اینکه انگیزه سرمایه گذاری و تولید را از بین ببرد، به عنوان منبع درآمد جدید و مهمی به منظور افزایش یافتن درآمدهای دولت به کار گرفته میشود.
  • در نظام مالیات بر ارزش افزوده، کالاهای صادراتی در مراحل مختلف تولید و توزیع معاف از پرداخت مالیات میباشند. ولی، کالاهای وارداتی مشمول مالیات میباشند، که این فرایند موجب بهبود و رونق وضعیت تراز بازرگانی خارجی و افــزایش نسبی توان صادراتی کشور میگردد.
  • رفـع نمودن نارساییها و کاستی های  سایر مالیاتها
  • بیطرفی و در واقع خنثی بودن مالیات بر ارزش افزوده نـسبت بـه مـواردی مانندتجـارت، اشـتغال ،توزیع عوامل تولید، سـرمایه گذاری و…
  • کارآیی بالای این نوع مالیات و امکـان و انگیـزه کمتر برای فرار مالیاتی در مالیات بر ارزش افزوده
  • هز ینـه نـاچیز وصـول مالیات بر ارزش افزوده در مقایـسه با سایر مالیاتها
  • انعطاف پذیری و سهولت این نوع مالیات به جهت اجبار مؤدیـان برای  نگهداری فاکتورها و اسناد فروش

مالیات بر ارزش افزوده به دلایلی مانند جلوگیری از اخذ  مالیات‌‌های مضاعف در تولید و فروش، امکان پوشش دهی  فعالیت‌های بنگاه ‌های اقتصادی از طریق مالیات بر ارزش افزوده آنها، و در نهایت توانایی در گسترش پایه مالیاتی کشور ، به عنوان یک کنترل داخلی از جهت اجرایی به منظور کاهش فرار مالیاتی توجه سیاست گذاران خارجی را جلب نموده است.
در نتیجه از مهرماه سال 1387 ، قانون مالیات بر ارزش افزوده در سیستم مالیاتی کشور ما اجرایی گردیده است.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

 

نوشته شده توسط:   مشاورین تهران و شرکا

جستجوهای مرتبط با ما شرکت حسابداری , شرکت حسابداری تهران، شرکت حسابداری در تهران، حسابداری تهران،حسابداری در تهران،  مشاوره مالی، مشاور مالیاتی، موسسه حسابداری ، موسسه حسابداری در تهران ، خدمات حسابداری، خدمات حسابداری تهران، خدمات مالیاتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search

عضویت در خبرنامه ایمیلی

خبرنامه

آخرین ارسالات

واتساپ
تماس با ما