آموزش استانداردهای حسابداری

استانداردهای حسابداری مجموعه ای از اصول، دستورالعمل ها و قوانینی است که برای تنظیم و استانداردسازی گزارشگری مالی توسط کسب و کارها وضع شده است. این استانداردها به‌عنوان چارچوبی برای تهیه و ارائه صورت‌های مالی، تضمین سازگاری و مقایسه پذیری در گزارش‌گری مالی در سازمان‌های مختلف عمل می‌کنند. هدف اولیه استانداردهای حسابداری افزایش شفافیت و اطمینان در گزارشگری مالی است و به ذینفعان اطلاعات مالی مانند سرمایه گذاران، بانکهاو نهادهای نظارتی، دیدی روشن و دقیق از وضعیت و عملکرد مالی یک شرکت ارائه می دهد. همچنین این استانداردها همانند نقشه راهی به حسابداریان در مواجه با شرایط گوناگون کمک میکند.

ایجاد استانداردهای حسابداری ناشی از نیاز به زبان مشترک در گزارشگری مالی است. در یک اقتصاد جهانی با شیوه‌های تجاری متنوع، اصول استاندارد حسابداری به ساده‌سازی ارتباطات مالی کمک می‌کند و درک بهتر و تصمیم‌گیری را تسهیل می‌کند. استانداردها همچنین با ایجاد زمینه مشترک برای ارزیابی و مقایسه اطلاعات مالی، نقش مهمی در افزایش اعتماد در میان ذینفعان ایفا می کنند. این امر به ویژه برای سرمایه گذارانی که به دنبال تصمیم گیری آگاهانه برای سرمایه گذاری هستند و اعتباردهندگانی که اعتبار یک کسب و کار را ارزیابی می کنند بسیار مهم است.

استانداردهای حسابداری معمولاً توسط نهادهای حرفه ای حسابداری یا مقامات نظارتی، مانند هیئت استانداردهای حسابداری مالی (FASB) در ایالات متحده یا بنیاد استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی (IFRS) در سطح جهانی توسعه می یابند. در ایران کمیته تدوین استانداردهای حسابداری که زیر نظر سازمان حسابرسی کل کشور می باشد، مسئول تهیه و تصویب استانداردهای حسابداری می باشد. این سازمان ها به طور مستمر استانداردهای حسابداری را برای انطباق با رویه های تجاری در حال تحول، شرایط اقتصادی و نیازهای گزارشگری مالی به روز و اصلاح می کنند. رعایت استانداردهای حسابداری برای مشاغل اجباری است و از یکپارچگی در شیوه های گزارشگری مالی اطمینان حاصل می کند. عدم رعایت می تواند منجر به عواقب قانونی شود و همچنین به اعتبار شرکت آسیب برساند.

از نظر ماهیت به طور کلی استانداردهای حسابداری به 5 بخش استانداردهای حسابداری مالی، استاندارد حسابداری صنعتی، استانداردهای حسابداری تخصصی، استانداردهای حسابداری عمومی، استانداردهای حسابداری مالیاتی دسته بندی می شوند. در حال حاضر نیز 42 استاندارد مصوب و لازم الاجرا وجود دارد که استانداردهای 38 تا 41 در ابتدای سال 1400 تصویب شدند. استاندارد 42 نیز در اسفند سال 1398 منتشر شد.

در نتیجه، استانداردهای حسابداری جزء اساسی چشم انداز گزارشگری مالی هستند که مجموعه ای مشترک از اصول را برای راهنمایی سازمان ها در تهیه صورت های مالی ارائه می کنند. این استانداردها ثبات، شفافیت و مقایسه پذیری در گزارشگری مالی را ارتقا می دهند و از تصمیم گیری آگاهانه توسط سهامداران مختلف حمایت می کنند. توسعه و اجرای مداوم استانداردهای حسابداری منعکس کننده ماهیت پویای تجارت و نیاز به یک چارچوب قوی است که با تغییرات در محیط اقتصادی سازگار باشد.

استانداردهای حسابداری ایران

مقالات آموزش استانداردهای حسابداری​

واتساپ
تماس با ما