ادغام و اکتساب و ارزش گذاری شرکت ها

ادغام و اکتساب (M&A) چیست و نحوه های مختلف آن چگونه هستند؟

ادغام و اکتساب ها معاملاتی هستند که در آنها مالکیت شرکت و دیگر بنگاههای کسب و کار منتقل یا ترکیب می شوند.این روش (Merger and Acquisition (M&A)) به عنوان جنبه ای از مدیریت راهبردی در جهت رشد، کوچک و چابک شدن، افزایش سهم و قدرت در بازار، رقابتی شدن، داشتن سبد کالا و یا سرویس وسیعتر و یا بهبود شرایط اقتصادی شرکت ها به کار گرفته می شود.

ادغام و اکتساب و ارزش گذاری شرکت ها

ادغام (Merger) به معاملاتی گفته می شوند که در آن دو شرکت و یا بیشتر ترکیب شده و شرکت جدیدی شکل می گیرد که این شرکت بهره وری بالاتر، سایز بازار بیشتر و یا هر دوی آنها را دارد.

ادغام و اکتساب

اکتساب (Acquisition) به معاملاتی گفته می شود که در آن شرکت خریدار Acquirer شرکت دیگری را که اصطلاحا به آن شرکت هدف Target Company گفته میشود کسب می کند.

ادغام و اکتساب

بازار ادغام و اکتساب ها در ایران به دلیل نداشتن زیر ساخت ها و نا آشنا بودن با فواید و مدل های اجرایی آن حجم مبادلات بسیار کمی دارد، اما 4.7 تریلیون دلار حجم مبادلات M&A در سال 2015 نشان از اهمیت آن در بازارهای بین المللی دارد.

شرکت مشاورین تهران و شرکا با داشتن مهارت و سابقه در این زمینه تخصصی آماده ارائه مشاوره در همه زمینه های M & A  از قبیل زیر می باشد.

Horizontal Mergers

Vertical Mergers

Market-Extension Mergers

Product-Extension Mergers

Conglomeration

مشاوره رایگان با متخصصین تی سی پی

همکاری با تیم با تجربه تی سی پی آرامش خاطر را برای شما به ارمغان می آورد.

صفحه اصلی - اسلایدر

نکات مهم در مراحل کاری ادغام و اکتساب ها

نا آشنایی با فواید آن و نحوه اجرایی آن از جمله دلایلی است که بسیاری از شرکتها و موسسات تمایل به ادغام با شرکتی دیگر و یا اکتساب ندارند. به طور مثال می توان به نحوه حاکمیت شرکتی بعد از اقدام و نحوه ارزش گذاری شرکت ها اشاره نمود. از نکات مهم در هنگام ادغام و اکتساب می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • نحوه حاکمیتی شرکت بعد از ادغام و یا اکتساب
  • نحوه پرداختوجه نقد، سهام و یا هر دوی آنها
  • نحوه ارزش گذاری شرکت
  • جنبه حقوقی.  از جمله مدل قرارداد، زمان بندی و بندهای قرارداد، قراردادهای گذشته شرکت با مشتری و یا تامین کننده ها، مالیات و یا سایر مسائل حقوقی
  • اخذ مدارک و تائیدیه های لازم از سازمانهای مربوطه

تیم ما با داشتن تسلط به تمامی مراحل ادغام و اکتساب آماده ارائه مشاوره در این زمینه به مشتریان خود می باشد.

نحوه ارزش گذاری شرکتها (Firm Valuation)

برای ارزش گذاری شرکتها از روش های گوناگونی می توان استفاده کرد که هر کدام مزیتی نسبت به دیگری دارد که به طور مثال می توان به سرعت محاسبه در روش Multiple Valuation method  و یا دقت و انعطاف پذیری محاسبه در روش (Discounted Cash Flow (DCF اشاره نمود.

استفاده از هر کدام از این روش ها بستگی به عوامل مختلف از جمله مدل شرکت، عمر شرکت، رشد آن، صنعت مذکور و سایر عوامل دارد. ولی در بیشتر موارد ترکییبی از این روش ها استفاده کرد. بعضی از این روش ها در زیر ذکر شده است:

که می توان به بهره گیری از روشهای زیر اشاره کرد:

(Discounted Cash Flow (DCF

(Adjusted Present Value Method (APV

(Net Asset Valuation (NAV

Comparable Company Analysis or Multiple Valuation Method

تیم ما جزء معدود متخصصین حاضر در ایران در زمینه ارزش گذاری شرکتها (Firm Valuation) با بروزترین روشهای حال حاضر دنیا می باشد.

 
واتساپ
تماس با ما