تحریر دفاتر قانونی

تحریر دفاتر قانونی - مشاورین تهران و شرکا
فهرست محتوا

تحریر دفاتر قانونی

قبل از تحریر دفاتر قانونی باید تجزیه و تحلیل فعالیت های مالی به دقت  صورت  گرفته باشد. فرد ثبت کننده دفاتر قانونی باید مفهوم بدهکار و بستانکار را کامل بداند.

تحریر دفاتر قانونی و تجزیه تحلیل های مالی باید توسط یک حسابدار ماهرانجام شود . چرا که بین حسابداری و دفتر نویسی تفاوت وجود دارد در زمانی که یک دفترداردرحال تحریر دفاتر قانونی میباشد لازم است یک فرد حسابدار اورا همراهی کند و تجزیه تحلیل های مالی را انجام دهد زیرا یک دفتردار فقط مسئول دفتر نویسی است و نمیتواند رویداد های مالی را تجزیه تحلیل کند

در ثبت رویداد های مالی در دفتر روزنامه باید حسابدار طرف های بدهکار و بستانکار را کامل بشناسد و مقررات مربوط به نوشتن دفتر روزنامه و دفتر کل را بداند .

دفاترتجارتی

دفاتر تجارتی به 4 دفترقانونی تقسیم مشود که شامل :

1)دفتر روزنامه

2)دفترکل

3)دفتردارایی

4)دفتر کپیه

دفتر روزنامه

طبق ماده 7 قانون تجارت دفتر روزنامه دفتری است که تاجر باید همه روزه مطالبات و دیون و دادو ستد تجارتی و معاملات راجع به اوراق تجارتی (از قبیل خرید و فروش و ظهرنویسی ) و به طور کلی جمیع واردات و صادرات تجارتی خود را به هراسم و رسمی که باشد و وجوهی راکه برای مخارج شخصی خود برداشت میکند درآن دفتر ثبت نماید . دفتر روزنامه شامل ۴ ستون میباشد 1)ستون تاریخ ، 2)ستون شرح رویداد مالی ، 3)ستون بعدی ستون بدهکار و بستانکار و 4) ستون عطف است که در ستون عطف دفتر روزنامه باید شماره صفحه این حساب شود این کار برای پیگیری حساب ها در دفتر انجام شود . ثبت های دفتر روزنامه باید در دفتر کل هم ثبت گردد.

دفتر کل

طبق ماده 8 قانون تجارت  دفتر کل دفتری است که تاجر باید کلیه معاملات را لااقل هفته یک مرتبه از دفتر روزنامه استخراج و انواع مختلفه آن را تشخیص و جدا کرده هر نوعی را در صفحه ی مخصوصی در آن دفتر به طور خلاصه ثبت کند . دفترکل برای هر حساب یک صفحه جداگانه دارد و برای هر حساب بدهکار و بستانکار را بطور دقیق مشخصی دارد وهمچنین  مانده نهایی را هم باید در دفتر کل مشخص نماییم . یک دفتر کل شامل هفت ستون است ستون اول تاریخ است که تاریخ وقوع رویداد مالی در آن ثبت میشود / ستون دوم شرح رویداد مالی انجام میگیرد که این شرح باید بعد از تجزیه و تحلیل رویدادهای مالی  و به طور دقیق صورت گیرد

اطلاعات ثبت شده در دفتر روزنامه باید حداکثر بعد از ۱۵ روز به دفتر کل منتقل شود .دفترروزنامه و دفتر کل باید در پایان سال مالی پلمپ شوند البته شیوه پلمپ کردن و شرایط آن برای شرکتهای تازه تاسیس و سایر شرکتها متفاوت است و در این باره باید از مشاوران با تجربه مشورت گرفت .

داشتن یک یا چند دفترچه در صورت نیاز بلامانع است . در صورتیکه دفاتر قانونی تحریر شده به هر دلیلی توسط مراجع قضایی از دست مودی خارج شود مودی حداکثر ۶۰ روز فرصت دارد دفاتر قانونی جدید را تهیه نماید

دفتر دارایی

دفتر دارایی دفتری است که تاجرباید هرسال صورت جامعی از کلیه دارایی منقول و غیر منقول و دیون و مطالبات سال گذشته ی خود را به ترتیب داده در آن دفتر ثبت و امضا نماید و این کار باید تا پانزدهم فروردین سال بعد انجام پذیرد .

مواردی که  باعث رد دفاتر قانونی میشود

رد دفاترقانونی  یعنی چه و چرا دفاتر حسابداری ما رد می شود؟

طبق  ماده 16 آیین نامه تحریر دفاتر قانونی رد دفاتر به این معنی می باشد که دفاتر قانونی ما که کلیه اسناد ثبت شده در آن تحریرشده به هردلیلی که از سوی سازمان امور مالیاتی تعیین گردیده و تخلف شده باشد مورد قبول اداره مالیات نمی باشد.

مواردی که موجب رد دفاتر می شود شامل موارد زیر می باشد:

  • اگر دفاتر قانونی تحویل داده  شده ما ثبت نشده باشد در مراجع قانونی مربوطه و یا به هردلیلی اینکه برگی یا برگه هایی از دفاتر ما گم شده باشد  ، رد دفاتر می شود.
  • اگر نوشتن دفتر روزنامه قانونی بیشتر از پانزده روز انجام نشده باشد و یا اینکه دفتر کل را بیش از حد تعیین شده که مجاز بوده تحریر نشده باشد رد دفاتر می شود.
  • به هر دلیلی دفاتر قانونی از دست موءدی خارج شده باشد و نتواند بالاترین مدیر سازمان امور مالیاتی را برای این موضوع راضی نماییم و تایید ایشان را بدست بیاوریم رد دفاتر می شود
  • وقتی که ما در سیستم ها و نرم افزار هایمان رویدادهایی را ثبت کنیم که با مواردی که در دفاتر قانونی خود که به سازمان امور مالیاتی ارایه نمودیم مطابقت نداشته باشد رد دفاتر می شود
  • خالی گذاشتن بیش از حد مجاز و معمول در دفتر روزنامه یعنی اینکه بیش از معمول سفید بماند و مرتب نوشته نشده باشد رد دفاتر میشود در این خصوص تبصره ای موجود می باشد که اگر خالی بودن جهت نوشتن و ثبت سند افتتاحیه باشد باعث رد شدن دفتر نمی شود .
  • اگر از نرم افزار استفاده می کنیم و به یکباره تصمیم بگیریم نرم افزار را تغییر دهیم و بدون اطلاع قبلی نرم افزار را که سال مالیاتی را استفاده کردیم تغییر دهیم رد دفاتر می شود.
  • اگر نحوه  نگهداری دفاتر قانونی و سندهای حسابداری سال مالیاتی را از حالت نرم افزاری مکانیزه و یا الکترونیکی به روش سنتی و دستی یا برعکس تغییر دهیم و قبلش اعلام نکرده باشیم رد دفاتر می شود.
  • نوشتن دفاتر روزنامه و کل با زبانی به غیر از فارسی و یا استفاده از واحد پولی دیگری غیر از واحد پولی رایج موجب رد دفاتر می شود.

 

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

 

نوشته شده توسط:   مشاورین تهران و شرکا

جستجوهای مرتبط با ما شرکت حسابداری , شرکت حسابداری تهران، شرکت حسابداری در تهران، حسابداری تهران،حسابداری در تهران،  مشاوره مالی، مشاور مالیاتی، موسسه حسابداری ، موسسه حسابداری در تهران ، خدمات حسابداری، خدمات حسابداری تهران، خدمات مالیاتی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search

عضویت در خبرنامه ایمیلی

خبرنامه

آخرین ارسالات

واتساپ
تماس با ما