مالیات بر واردات

مالیات-بر-واردات-شرکت-حسابداری-مشاورین-تهران-و-شرکا
فهرست محتوا

در موضوع مالیات بر واردات ابتدا واردات توضیح داده میشود. واردات به کالاهایی که در کشوری تولید می شود و ممکن است منحصر به فرد اون کشور باشد و به سایر کشورها وارد شود ، واردات می گویند.

به دلیل شرایط آب و هوایی بعضی کشورها مانند  مناطق گرمسیر که امکان تولید و پرورش بعضی میوه ها وجود ندارد نیازمندی های خود را باید از سایر کشورها تامین کنند.

و همچنین کشورهایی که دارای بعضی منابع طبیعی مثل نفت ، گاز ، معدن و… هستند به کشورهایی که فاقد این منابع هستند صادر می کنند و یا کشورهایی که  شرایط اقتصادی معقول و مناسبی ندارند باید از طریق کالاهای وارداتی بخشی از نیاز های خود را برطرف نمایند.

این شرایط در صورتی به نتایج مطلوب می رسد که برابری بین واردات و صادرات در اقتصاد برقرار شود و به تعادل برسد.

کالاهای وارداتی به طور کلی شامل سه گروه میباشند ، 1) مصرفی 2) واسطه ای 3) سرمایه ای

این نوع کالاها بر نوع تولید و اشتغال و سطح رفاه اجتماعی تاثیر بسزایی می گذارد.

برای اینکه وابستگی به کالاها و محصولات وارداتی خارجی کاهش پیدا کند دولت از سیاست های مالیاتی بهره می گیرد.

در شهریورماه سال 1395 بر اساس توافق سازمان مالیاتی و گمرک، هرگونه وارداتی که انجام می‌شود، از ارزش CIF کالا مبلغ 4% را به‌صورت علی‌الحساب گمرک اخذ و به‌ حساب دارایی واریز شود.

البته شرکت‌های تولیدی دارای پروانه بهره‌برداری و شرکت‌های دارای گواهی خوش ‌حسابی از دارایی از پرداخت مالیات 4% علی‌الحساب واردات معاف هستند. بدین ‌صورت در حال حاضر واردات کلیه کالاها به‌غیراز گروه‌های ذکرشده باید پیش از ترخیص کالا اقدام به پرداخت مالیات 4% واردات نمایند.

بهتر است  در زمینه این سیاست های مالیات بر وارداتی از مشاوره مالیاتی شرکت حسابداری در همه زمینه های وارداتی بهره بگیرید.

درآمد مالیات بر واردات  عبارتند از :

الف) حقوق گمرکی ،

ب)  سود بازرگانی ،

ج)  عوارض اتومبیل های وارداتی ،

د) حق الثبت سفارش کالا و

و ) عواید جایگزین دروازه ای

 

مالیات بر  واردات یکی از مهم ترین و قدیمی ترین  راه کسب درآمد های مالیاتی است که دلایل آن به شرح زیر میباشد:

الف) به منظور حمایت از تولید محصولات داخل کشور و تشویق به تولیدات بیشتر داخلی و ملی.

ب) برای واردات کالاهای غیرضروری و تجملاتی حقوق و مالیات گمرکی بالایی را بر روی این کالاها ها اعمال می کنند تا از ورود آنها جلوگیری شود.

ج) راهی برای کسب درآمد برای دولت محسوب می شود تا بتواند خدمات خود را برای مردم ارائه دهد.

د) اجرا و کارهای اداری این نوع مالیات به آسانی صورت می گیرد.

 

افزایش نرخ های مالیات بر واردات ممکن است  نتایج منفی در اقتصاد کشور به همراه داشته باشد مثل ایجاد تورم و قاچاق کالاها  شود در نتیجه باعث گرانی کالا در داخل کشور می شود و دولت تمام درآمد های  حاصل از مالیات بر واردات خود را از دست می دهد.

 

طبق ماده 12 قانون مالیات ، موارد زیر که شامل عرضه  کالاها و خدمات می باشد  و نیز واردات آنها از پرداخت مالیات معاف می باشند:

  • محصولات کشاورزی فرآوری نشده،
  • دام و طیور زنده، آبزیان، زنبور عسل ونوغان،
  • انواع کود، سم، بذر و نهال،
  • آرد خبازی، نان، گوشت، قند، شکر، برنج، حبوبات وسویا، شیر، پنیر، روغن نباتی وشیر خشک مخصوص تغذیه کودکان;
  • کتاب، مطبوعات، دفاتر تحریر وانواع کاغذ چاپ، تحریر ومطبوعات،
  • کالاهای اهدایی به صورت بلا عوض به وزارتخانه ها، موسسات دولتی ونهادهای عمومی غیر دولتی با تأیید هیأت وزیران وحوزه های علمیه با تأیید حوزه گیرنده هدایا،
  • کالاهایی که همراه مسافر وبرای استفاده شخصی تا میزان معافیت مقرر طبق مقررات صادرات و واردات، وارد کشور می شود. مازاد بر آن طبق مقررات این قانون مشمول مالیات خواهد بود،
  • اموال غیر منقول،
  • انواع دارو، لوازم مصرفی درمانی، خدمات درمانی (انسانی، حیوانی وگیاهی) وخدمات توانبخشی وحمایتی،
  • خدمات مشمول مالیات بر درآمد حقوق، موضوع قانون مالیاتهای مستقیم،
  • خـدمـات بـانـکی و اعتباری بانکها،موسسات و تعاونیهای اعتباری و صندوق های قرض الحسنه مجاز و خدمات معاملات و تسویه اوراق بهادار و کالا در بورسها و بازارهای خارج از بورس.
  • خدمات حمل ونقل عمومی مسافری برون شهری و درون شهری، جاده ای، ریلی، هوایی ودریایی،
  • فرش دستباف،
  • انواع خدمات پژوهشی وآموزشی که طبق آئین نامه ای که با پیشنهاد مشترک وزارتخانه های علوم تحقیقات وفناوری، امور اقتصادی و دارایی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آموزش وپرورش و کار و امور اجتماعی ظرف مدت شش ماه از تاریخ تصویب این قانون به تصویب هیأت وزیران می رسد،
  • خوراک دام و طیور،
  • رادار و تجهیزات کمک ناوبری هوانوردی ویژه فرودگاه ها بر اساس فهرستی که به پیشنهاد مشترک وزارت راه وترابری و وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه و ظرف مدت شش ماه از تاریخ تصویب این قانون به تصویب هیأت وزیران می رسد،
  • اقلام با مصارف صرفا دفاعی (نظامی وانتظامی) و امنیتی بر اساس فهرستی که به پیشنهاد مشترک وزارت دفاع وپشتیبانی نیروهای مسلح و وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه و به تصویب هیأت وزیران می رسد. فهرست مذکور از اولین دوره مالیاتی پس از تصویب هیأت وزیران قابل اجراء خواهد بود.

 

شرکت حسابداری طبق ماده قانون 12 مشاوره مالی خود را ارائه می دهد و  تمام کالاهای وارداتی شما را به تفکیک بررسی می کند تا جایی که امکان دارد معافیت کالاها را تعیین می کند تا متحمل پرداخت مالیات های غیرضروری نشوید.

 

 

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search

عضویت در خبرنامه ایمیلی

خبرنامه

آخرین ارسالات

واتساپ
تماس با ما