حسابداری پیمانکاری چیست؟

حسابداری-پیمانکاری-چیست؟-شرکت-حسابداری-مشاورین-تهران-و-شرکا
فهرست محتوا

دولت جهت  انجام پروژه‌های بزرگ مثل : راه‌سازی، جاده کشی، آسفالت‌ریزی، کشتی‌سازی، برج‌سازی، ساخت اسکله، سدسازی، پست‌های برق فشارقوی و انتقال نیرو، هواپیماسازی و حتی ساخت فیلم‌های سفارشی با شرکت‌های متخصص و متقاضی این امر قرارداد پیمانکاری می‌بندد که در طی آن شرکتهای پیمانکاری موظف هستند با دریافت مبلغ مشخصی از کارفرمای پروژه در طی مدت‌زمان مشخص شده  عملیات عمرانی و خاصی را آغاز و به انجام برساند. انجام تمام امور مالی این پروژه حسابداری پیمانکاری است.

حسابداری قراردادهای پیمانکاری

حسابداری پیمانکاری یکی از مهم‌ترین بخش‌های اجرای یک قرارداد پیمانکاری است. زیرا انجام محاسبات دقیق می‌تواند میزان سود و یا زیان پروژه پیمانکار را در انتهای کار یک پروژه تعیین نماید. اگر نوع فعالیت یک شرکت پروژه‌های مختلف عمرانی و غیر عمرانی باشد که به‌ صورت قراردادهای پیمانکاری صورت گیرد، اسناد و مدارک هر پروژه با جزئیات وگزارشات آن‌ها برای مراجعات بعدی، آرشیو بندی گردیده و مرتب نگهداری و بایگانی شود.

مهم‌ترین موضوع محاسبه‌ی دقیق و درست هزینه های صرف شده و درآمد حاصله از آن پروژه است. این محاسبات درست و دقیق است که می‌تواند مشخص نماید پروژه برای شرکت پیمانکار سودآور بوده است یا خیر.

موارد مهم در حسابداری پیمانکاری

زمانی ما می توانیم  پایان پروژه سود خالص حاصل از انجام پروژه را مشخص نماییم که  واحد حسابداری آن پروژه موارد ذیل را در انجام محاسبات خود در نظر بگیرد.

1-اگر شرکت پیمانکار قبل از گرفتن پروژه و قبل از مناقصه‌، هزینه ها‌یی را که جهت  کسب اطلاع از مناقصه، تحقیقات اولیه و برآورد هزینه پروژه و یا به عبارتی هزینه شرکت در مناقصات صرف کرده است، به عنوان هزینه های مناقصات در حسابداری پیمانکاری در نظر گرفته‌ و از سود نهایی کسر نماید.

2-در حسابداری پیمانکاری تمام مخارج صرف شده در طی قرارداد باید محاسبه شود. این مخارج در سه دسته‌بندی کلی زیر قرار می‌گیرند.

الف- هزینه‌های مستقیم مانند : دستمزد کارگران، خرید مواد اولیه  و مصالح برای کار و استهلاک ماشین‌آلات و ابزار که همگی باید جزء به‌ جزء در محاسبات نهایی لحاظ شوند.

ب- هزینه‌های غیرمستقیم مانند: هزینه‌ی طراحی ماشین ‌آلات خاص برای انجام هر بخش از پروژه یا هزینه‌ی کارگاه و تعمیرگاه مرکزی.

ج- هزینه‌های بی ‌ارتباط مانند : هزینه‌ی استهلاک ماشین‌آلاتی که در طی پروژه به کار گرفته نشده‌اند یا هزینه‌ی تحقیق و توسعه که معمولاً به‌عنوان بخشی از انباشت پروژه در محاسبات نهایی می‌آیند.

3-ضمانت ‌نامه‌هایی که در طول انجام پروژه توسط کارفرما به پیمانکار داده می‌شوند جزو مهم‌ترین اسناد پیمانکاری بوده و این‌ موارد باید در دفاتر حسابداری ثبت و در نهایت برای محاسبات نهایی  در نظر گرفته شوند.

روش‌های حسابداری پیمانکاری

برای حسابداری پیمانکاری دو روش وجود دارد و شرکت‌ها بسته به شرایط پروژه از یکی از این دو روش استفاده می‌کنند.

 بر اساس درصد پیشرفت کار

بعد از تکمیل پروژه

حسابداری پیمانکاری بر اساس درصد پیشرفت کار

در روش اول اگر شرکت پیمانکار مبنای محاسباتی خودرا براساس درصد پیشرفت کار درنظر و استفاده کند به این معنی است که حسابدار موظف است  سود یا زیان کار یک پروژه را به‌صورت مرحله ای و با پیشرفت کار در هر مرحله محاسبه کند که در این روش سود ناخالص نهایی بر اساس پیش‌ بینی هزینه‌هایی است که درطی پروژه ادامه خواهد داشت محاسبه میگردد.

یکی از موارد لازم  استفاده ازاین روش این است که شرکت پیمانکاری پروژه را طبق قرارداد سر وقت پیش برده و از طرف دیگر کارفرما نیز بر تمام تعهدات مالی خود که بر اساس قرارداد فی مابین نسبت درصد پیشرفت کار هزینه‌ آن را به پیمانکار بپردازد، پای بند باشد.

یکی از عیبهای این روش از حسابداری پیمانکاری این است که چون موضوع پیش بینی هزینه‌ها درآینده یکی از موارد مهم محاسبه‌ سود و زیان پروژه است، در صورت بروز تغییرات در قیمت‌ها و یا وقوع اتفاقات پیش بینی نشده که ممکن است باعث گردد روند انجام پروژه به تعویق افتد، محاسبات نهایی کمی با اشکال و تغییر مواجه میگردد.

حسابداری پیمانکاری بعد از تکمیل پروژه

در این روش تمامی محاسبات سود و زیان بعد از اتمام نهایی پروژه یا بعد از اتمام بخش اعظمی از پروژه  انجام میگیرد. در این روش نیازی به‌پیش بینی و محاسبات هزینه‌های احتمالی وارده بر پروژه نیست  و همه‌ی محاسبات طبق اسناد موجود انجام می‌شود.

تنها ایراد که این روش دارد این است که محاسبه‌ی کل سود خالص نهایی یک پروژه باعث وارد شدن بار مالیاتی زیادی بر شرکت پیمانکار می‌شود.

شرکت حسابداری مشاورین تهران و شرکا جهت راه اندازی سیستم حسابداری با معرفی و اعزام حسابداران خبره و مدیران با تجربه جهت بهبود بخشیدن واحد حسابداری شما آماده انجام هرگونه مشاوره و خدمات مالی و مالیاتی  جهت بهینه سازی شرکت شما میباشد.

 

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search

عضویت در خبرنامه ایمیلی

خبرنامه

آخرین ارسالات

واتساپ
تماس با ما