تعریف صادرات، انواع و الزامات آن

تعریف صادرات_مشاورین تهران و شرکا
فهرست محتوا

صادرات در معنای لغوی به معنی ارسال ویا انتقال دادن  کالا از جایی به جای دیگر به صورت درون کشوری یا برون کشوری است . در گمرک مقصود از صادرات، خروج کالا از قلمرو گمرکی کشور میباشد.

صادر کننده کیست ؟

در تعریف صادرات هر شخص حقوقی و یا حقیقی که کارت بازرگانی و یا مجوز وزارت بازرگانی داشته باشد  و به صدور کالا اقدام  نماید صادرکننده نامیده میشود .

 انواع صادرات

در تعریف صادرات ، از نظر خروج کالا از کشورصادرات  به دوبخش  صادرات قطعی  وصادرات موقت  تقسیم بندی میگردد.
صادرات قطعی

در تعریف صادرات ارسال کالا به خارج از مرزهای گمرکی کشور با هدف مصرف و یا کسب درآمد در کشورهای خارجی صادرات قطعی نامیده میشود. صادرات قطعی از پرداخت عوارض و مالیات و سود بازرگانی معاف است ولی مشمول هزینه های گمرکی میباشد.
با توجه به مقررات صادرا ت و واردات صادرات قطعی می تواند از راه شرکت های تعاونی مرزنشینان و تجارو  بازارچه های مرزی صورت گیرد .

صادرات موقت
در تعریف صادرات خارج نمودن کالا از قلمرو گمرکی کشوربرای  نمایش و عرضه در نمایشگاهها ، یا به منظور تعمیر ، تکمیل و فرآوری محصول  در خارج از قلمرو گمرکی کشور و سپس بازگرداندن آن به داخل قلمرو گمرکی صادرات موقت میباشد .

اسناد مورد نیاز برای صدور کالا

در تعریف صادرات یکسری مدارک از الزامات صادرات میباشد. اسنادی که برای مراجعه به گمرک  و صدور کالا مورد نیاز است شامل موارد ذیل میباشد:

1.کارت بازرگانی شخص  صادرکننده و مجوز صدور

2.گواهی بهداشت (بنا به درخواست خریداران)

3.گواهی قرنطینه دامی و نباتی (بنا به درخواست خریداران)

4.گواهی استاندارد

5.معرفینامه یا وکالتنامه اظهارکننده کالا.

صادرکننده کالا بعد از جمع اوری و تهیه ی مدارک مورد نیاز ، لازم است کالا را به گمرک محل صدور حمل کند  و بعد از اینکه قبض انبار صادر شد، اظهارنامه صادراتی را در چهارنسخه تنظیم کند و به گمرک ارائه نماید که یک نسخه از آن به عنوان  پروانه صادرات محسوب میشود .

فواید و مزیتهای صادرات

  • افزایش کیفیت محصولات و کاهش هزینه های تولید با هدف حفظ جایگاه رقابتی در بازارهای جهانی
  • ارتقا و افزایش دادن مهارتهای کارکنان به منظور تولید کالاهای استاندارد
  • افزایش دادن سهم بازار و جلوگیری کردن از کاهش تولید و فروش کالا
  • رشد و توسعه اقتصادی کشورها و ایجاد موازنه تجاری و برقرلر نمودن تعادل اقتصادی.

زیان‌های و مضرات صادرات

1.ایجاد مشکلاتی در زمینه ی تولید کالا و خدمات  برای شرکتهای متوسط و کوچک (شرکتهایی که از ۲۵۰ کارمند کمتر باشند) در بازارهای خارجی به دلیل اختلافات فرهنگی ،تفاوت زبانها،عدم  شناخت ازاصول  بازرگانی

2. به چالش کشیدن مدیریت مالی شرکت به دلیل خطر نوسانات نرخ معاوضه در جریان فعالیت صادراتی. اگر چه داشتن برنامه ریزی و مشاوره مالی تخصصی در این زمینه این ریسک را از بین برده و به حداقل میرساند.

 

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

 

نوشته شده توسط:  مشاورین تهران و شرکا

جستجوهای مرتبط با ما شرکت حسابداری , شرکت حسابداری تهران، شرکت حسابداری در تهران، حسابداری تهران،حسابداری در تهران،  مشاوره مالی، مشاور مالیاتی، موسسه حسابداری ، موسسه حسابداری در تهران ، خدمات حسابداری، خدمات حسابداری تهران، خدمات مالیاتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search

عضویت در خبرنامه ایمیلی

خبرنامه

آخرین ارسالات

واتساپ
تماس با ما