ورود کالا بدون انتقال ارز

ورود کالا بدون انتقال ارز، شرکت حسابداری، مشاورین تهران و شرکا، TCP، Tehran Consulting Partner
فهرست محتوا

ورود کالا بدون انتقال ارز، به وارداتی که ارز آن از طرف بانک مرکزی فراهم نمیشود گفته می شود. به طور معمول ارز مورد استفاده برای واردات باید از طریق سیستم بانکی زیر نظر بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران فراهم شود. کالاهایی وجود دارند که دولت اهمیت کمتری برای آنها قائل است، به این معنی که وارد کنندگان این کالاها هنگام

واردات احتیاجی به ارز دولتی ندارند.این واردکنندگان توانایی این را دارند که بدون انتقال ارز کالای خود را وارد کشور کنند و ارز مورد استفاده خود را از طریق بازار آزاد فراهم کنند؛ همچنین میتوانند از معافیت های گمرکی دولت نیز بهره مند شوند.

تعدادی از کالاهایی که شامل ارز دولتی نمی شوند:

همانگونه که گفته شد این کالاها از نظر دولت ارزش کمتری برای کشور دارند و اگر شرایط برای تولید آنها داخل کشور فراهم نشود

میتوان بدون هیچ محدودیتی نسبت به واردات آنها اقدام کرد.

  • پارچه
  • دخانیات
  • قطعات یدکی وسایل نقلیه
  • جارو برقی
  •  و . . .

نکته ای که باید به آن توجه شود این است که باید از ممنوع نبودن واردات این سری از کالاها اطمینان حاصل کرد تا حین ورود و ترخیص آنها از گمرک به مشکلی برنخوریم. یکی از دلایل مهمی که دولت از قانون “ورود کالا بدون انتقال ارز” استفاده کرد کمبود بعضی کالاها در کشور بود. دلیل دیگری که میتوان به آن اشاره کرد تحریم ها می باشد؛

همچنین چون سامانه نیما ( نظام یکپارچه معاملات ارزی ) تازه فعالیت خود را شروع کرده بود باعث شده بود که پروسه واردات کالاها  با سرعت کمتری انجام شود.

برای راهنمایی هایی بیشتر از شرکت حسابداری و موسسه حسابداری کمک بگیرید.

مزایای واردات بدون انتقال ارز

یکی از مهمترین مزایای این قانون ترخیص کالاهای انبار شده در گمرک بود زیرا به دلیل برخی از مشکلاتی که واردکنندگان داشتند داخل گمرک مانده بودند.

مهارکردن قیمت ارز در مدت زمان کوتاه یکی دیگر از مزیت های استفاده از این قانون بود. و در آخر میتوان گفت به صورت کلی برای اینکه شاهد کمبود کالایی در هیچ صنفی نباشیم مسیر واردات کوتاه شده است.

معایب واردات بدون انتقال ارز

همانگونه که میدانیم ایران به دلیل ملحق نشدن به FATF  (Financial Action Task Force،گروه ویژه اقدام مالی) قابلیت استفاده از مبادلات بین بانکی در سطح بین المللی را ندارد پس دولت به منظور دور زدن تحریم ها و فراهم کردن کالاهای مورد نیاز تصمیم به تصویب این قانون گرفت. اما با تصویب این قانون زمینه ای برای تاجران و افرادی که قصد فرار از مالیات را داشتند فراهم شد تا با واردات بعضی از کالاها، حالا چه به صورت حقیقی چه صوری به این صورت از دست سازمان مالیات فرار کنند. با این کار سرمایه ای که میتوانست صرف تولید روز افزون و آبادانی کشور ما شود وارد مسیر نادرستی شود که این حالت به هیچ وجه به سود اقتصاد کشورمان نمیباشد.

از دیگر معایبی که میتوان به آن اشاره کرد، بعضی از کالاها بدون برنامه و بیش از اندازه مورد نیاز، وارد کشور شد و باعث بی نظمی در بخش گمرک گردید.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

 

نوشته شده توسط :  مشاورین تهران و شرکا

جستجوهای مرتبط با ما : شرکت حسابداری، موسسه حسابداری، خدمات حسابداری، مشاوره مالی، خدمات مالیاتی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search

عضویت در خبرنامه ایمیلی

خبرنامه

آخرین ارسالات

واتساپ
تماس با ما