تعریف حسابداری

تعریف حسابداری ،شرکت حسابداری، مشاورین تهران و شرکا، TCP، Tehran Consulting Partner
فهرست محتوا

تعریف حسابداری به فرآیند ثبت معاملات مالی مربوط به یک تجارت اطلاق می شود. فرآیند حسابداری شامل خلاصه، تجزیه و تحلیل و گزارش این معاملات به سازمان های نظارتی، تنظیم کننده ها و نهادهای جمع آوری مالیات است. صورت های مالی مورد استفاده در حسابداری خلاصه ای مختصر از تراکنش های مالی در یک دوره حسابداری است که عملیات، وضعیت مالی و جریان های نقدی شرکت را خلاصه می کند؛

تعریف حسابداری ثبت سیستماتیک تراکنش های مالی یک کسب و کار است. فرآیند ثبت شامل راه اندازی سیستمی برای نگهداری سوابق، ردیابی تراکنش های درون آن سیستم و تجمیع اطلاعات حاصله در مجموعه ای از گزارش های مالی است. سیستم نگهداری سوابق برای حسابداری مستلزم استفاده از مجموعه استانداردی از رویه های حسابداری و همچنین فرم های استاندارد است. رویه‌ها باید شامل کنترل‌هایی باشند که برای اطمینان از استفاده از دارایی‌ها همانطور که در نظر گرفته شده است، طراحی شده‌اند. سیستم نگهداری سوابق معمولاً حول یک بسته نرم‌ افزاری حسابداری در دسترس تجاری ساخته می‌شود. حسابدار سوابق تنظیم شده را ارزیابی می کند و نتایج این بررسی را به صورت سود و زیان، نشتی، صرفه جویی یا تغییر در ارزش نشان می دهد تا پیشرفت یا شکست کسب و کار و همچنین محدودیت ها و احتمالات آتی آن را آشکار کند. حسابداران همچنین باید بتوانند مجموعه‌ای از سوابق مالی را تنظیم کنند و سیستم حساب‌هایی را تجویز کنند که براحتی اطلاعات مورد نیاز را ارائه می‌دهد. آنها باید بتوانند به دیدگاهی جامع از جنبه های اقتصادی و حقوقی یک تجارت دست یابند و تأثیر هر نوع معامله بر صورت سود و زیان را در نظر بگیرند. و آنها باید همه عوامل دیگری را که در تعیین وضعیت واقعی کسب و کار وارد می شوند، شناسایی و طبقه بندی کنند (مانند آمار یا یادداشت های مربوط به تولید، دارایی ها و سوابق مالی که نشان دهنده سرمایه گذاری ها، هزینه ها، دریافت ها، تغییرات مالی و وضعیت فعلی هستند). حسابداری بهای تمام شده، هزینه واقعی خدمات خاص ارائه شده یا محصولات تولید شده را در یک دوره زمانی معین نشان می دهد. توسط این سیستم ممکن است سرمایه گذاری ها، خدمات، بخش ها و روش های بی سود کشف شود.
شما می توانید برای بهره مندی از خدمات حسابداری از شرکت حسابداری کمک بگیرید.

حسابداری زبان تجارت است

هر سازمان تجاری که دارای منابع اقتصادی مانند پول، ماشین آلات و ساختمان است، از اطلاعات حسابداری استفاده می کند.

به همین دلیل حسابداری را زبان تجارت می نامند. حسابداری همچنین به عنوان زبان ارائه اطلاعات مالی در مورد سازمان های غیرانتفاعی مانند دولت ها، خیریه ها و بیمارستان ها عمل می کند. فرآیند حسابداری داده های مالی را برای طیف وسیعی از افراد فراهم می کند که اهداف آنها در مطالعه داده ها بسیار متفاوت است. به عنوان مثال، مقامات بانک ممکن است صورت های مالی یک شرکت را مطالعه کنند تا توانایی شرکت در بازپرداخت وام را ارزیابی کنند. سرمایه گذاران احتمالی ممکن است داده های حسابداری چند شرکت را با هم مقایسه کنند تا تصمیم بگیرند کدام شرکت بهترین سرمایه گذاری را نشان می دهد. حسابداری همچنین داده های مالی قابل توجهی را که برای تصمیم گیری مفید است به مدیریت ارائه می دهد. حسابداران حرفه ای هنگام تهیه صورت های مالی از مجموعه ای از استانداردها به عنوان اصول پذیرفته شده حسابداری (GAAP) پیروی می کنند.

GAAP: Generally accepted accounting principles (اصول عمومی حسابداری پذیرفته همگانی) : استانداردهایی هستند که جزئیات، پیچیدگی ها و قوانین حسابداری تجاری و شرکتی را در بر می گیرند؛ هیئت استانداردهای حسابداری مالی (FASB) از GAAP به عنوان پایه و اساس مجموعه جامع روش ها و شیوه های حسابداری تایید شده خود استفاده می کند. تا اینجا با تعریف حسابداری آشنا شدید، در زیر به انواع حسابداری می پردازیم.

انواع حسابداری

حسابداری مالی :

حسابداری مالی نوع خاصی از حسابداری است که شامل روشی برای مستندسازی، خلاصه کردن و گزارش معاملات ناشی از عملیات تجاری برای یک دوره زمانی معین است. چنین معاملاتی در تهیه حساب‌ها، از جمله ترازنامه، صورت سود و زیان و صورت جریان نقدی که نتایج مالی شرکت را در یک دوره زمانی خاص مستند می‌کند، مشخص می‌شود.

حسابداری مدیریتی :

حسابداری مدیریتی فرآیند ایجاد اهداف سازمان از طریق شناسایی، اندازه گیری، تجزیه و تحلیل، تفسیر و انتقال اطلاعات به مدیران، است؛

تفاوت اصلی بین حسابداری مدیریت و حسابداری مالی این است که حسابداری مالی جمع آوری داده های حسابداری برای ایجاد صورت های مالی است، در حالی که حسابداری مدیریت پردازش داخلی است که برای حسابداری معاملات تجاری استفاده می شود.

حسابداری هزینه :

حسابداری هزینه روشی از حسابداری مدیریتی است که هدف آن گرفتن کل هزینه تولید یک کسب و کار با اندازه گیری هزینه های متغیر هر مرحله تولید و همچنین هزینه های ثابت مانند هزینه اجاره است. مورخان بر این باورند که حسابداری بهای تمام شده اولین بار در طول انقلاب صنعتی زمانی که اقتصادهای عرضه و تقاضای جهانی جدید تولیدکنندگان را مجبور به نظارت بر هزینه های ثابت و متغیر خود برای خودکارسازی فرآیندهای تولید خود کردند، معرفی شد.

الزامات حسابداری      

استانداردهای GAAP بر مبنای حسابداری دو ورودی است، روشی که در آن هر معامله حسابداری به عنوان بدهکار و بستانکار در دو حساب دفتر کل مجزا ثبت می شود که در ترازنامه و صورت سود و زیان جمع آوری می شود.

 

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

 

نوشته شده توسط :  مشاورین تهران و شرکا

جستجوهای مرتبط با ما : شرکت حسابداری، موسسه حسابداری، خدمات حسابداری، مشاوره مالی، خدمات مالیاتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search

عضویت در خبرنامه ایمیلی

خبرنامه

آخرین ارسالات

واتساپ
تماس با ما