نرخ ارز شناور 

نرخ ارز شناور، شرکت حسابداری، مشاورین تهران و شرکا، TCP، Tehran Consulting Partners
فهرست محتوا

نرخ ارز شناور

نرخ ارز شناور به ارزی اطلاق می شود که قیمت آن با عوامل عرضه و تقاضا نسبت به سایر ارزها تعیین می شود که با نرخ ارز ثابت متفاوت است که کاملاً توسط دولت تعیین می شود.

نرخ ارز شناور چگونه کار می کند؟

این نرخ از طریق یک سیستم بازار کار می کند که در آن قیمت توسط سفته بازی و نیروهای عرضه و تقاضا هدایت می شود. تحت این سیستم، افزایش عرضه اما کاهش تقاضا به این معنی است که قیمت یک جفت ارز کاهش می یابد. در حالی که افزایش تقاضا و کاهش عرضه به معنای افزایش قیمت است؛ ارزهای شناور بسته به احساسات بازار نسبت به اقتصاد کشورشان قوی یا ضعیف تلقی می شوند. به عنوان مثال، اگر دولتی ناپایدار تلقی شود، احتمالاً ارزش پول کاهش می یابد زیرا ایمان به توانایی آنها برای تنظیم اقتصاد کاهش می یابد. با این حال، دولت‌ها با مداخله خود می‌توانند قیمت ارز خود را در سطح مطلوبی برای تجارت بین‌الملل نگه دارند که این امر به جلوگیری از دستکاری توسط دولت‌های دیگر نیز کمک می‌کند.

نرخ ارز شناور در مقابل نرخ ارز ثابت

نرخ‌های ارز شناور در مقایسه با سیستم‌های نرخ ثابت، منصفانه‌تر، آزادتر و کارآمدتر هستند. ارزهای تثبیت شده به عنوان ارزهای تقلبی تر در نظر گرفته می شوند و قیمت آنها در محدوده بسیار محدودتری نوسان دارد. با این حال، نرخ ارز ثابت می تواند در مواقع عدم اطمینان اقتصادی که بازارها بی ثبات هستند، سودمند باشد. کشورهای در حال توسعه و اقتصادها نیز اغلب ارزهای خود را به دلار آمریکا می‌بندند، زیرا افزایش ثبات ارائه شده می‌تواند باعث رواج سرمایه‌گذاری شود.

برای مشاوره و راهنمایی بیشتر از شرکت حسابداری و موسسه حسابداری کمک بگیرید.

توافقنامه برتون وودز

توافقنامه برتون وودز دلار آمریکا را به قیمت طلا متصل کرد و سایر ارزهای جهانی با ارزش دلار مرتبط شدند و آن را به ارز ذخیره جهان تبدیل کردند.

این قرارداد نتیجه نشستی در سال 1944 بود که هدف آن تنظیم سیاست های پولی بین المللی و ایجاد نظم مالی پس از پایان جنگ جهانی دوم بود.

در سال 1971، دو سال پس از اینکه رئیس جمهور نیکسون استاندارد طلا را کنار گذاشت، سیستم برتون وودز سقوط کرد. کشورها پیوند ارزهای خود را با ارزش دلار متوقف کردند و به جای آن شروع به شناور کردن ارزهای خود کردند. و منجر به کاهش نرخ تورم شود.

نمونه ای از دخالت دولت در نرخ ارز

دولت چین از طریق بانک خلق چین (PBOC) مرتباً در نرخ ارز مداخله می کند تا یوان را پایین نگه دارد. این کار را برای کاهش ارزش یوان انجام می‌دهد که صادرات را ارزان‌تر می‌کند. با اتصال یوان به سبدی از ارزها برای رسیدن به این هدف، سبد ارزها تحت سلطه دلار آمریکا است و PBOC تلاش می کند تا یوان را در محدوده تجاری 2 درصدی در اطراف دلار آمریکا نگه دارد. PBOC از طریق خرید ارزهای دیگر یا گاهی اوقات اوراق خزانه ایالات متحده و انتشار یوان بیشتر به بازار به این امر دست می یابد. با انجام این کار، عرضه یوان را افزایش می دهد و در عین حال عرضه سایر ارزها را محدود می کند.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

 

نوشته شده توسط :  مشاورین تهران و شرکا

جستجوهای مرتبط با ما : شرکت حسابداری، موسسه حسابداری، خدمات حسابداری، مشاوره مالی، خدمات مالیاتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search

عضویت در خبرنامه ایمیلی

خبرنامه

آخرین ارسالات

واتساپ
تماس با ما