سیستم های اطلاعاتی حسابداری

سیستم-های-اطلاعاتی-حسابداری--شرکت-حسابداری-موسسه-حسابداری-مشاورین-تهران-و-شرکا-تی-سی-پی-TCP
فهرست محتوا

سیستم های اطلاعاتی حسابداری وظیفه پردازش اطلاعات مالی و ارائه گزارشات سودمند مالی را برعهده دارند که توسط مشاوران شرکت حسابداری در این مقاله در این باره توضیحات لازم ارائه شده است .

ویژگی اصلی حسابداری در دنیای تجارت امروز تعامل حسابداران با سیستم های اطلاعاتی حسابداری رایانه ای است .

جهت طراحی، اجرا و ارزیابی سیستم های اطلاعاتیباید مشاوره های لازم توسط کارشناسان شرکت حسابداری ارائه شود زیرا حسابداران، حسابرسان و مدیران جزو کاربران اصلی سیستم های اطلاعاتی حسابداری می باشند .

سیستم های اطلاعای حسابداری وظیفه ی تبدیل داده های اطلاعاتی به گزارشات سودمند مالی را جهت تصمیم گیری برعهده دارند که باعث رفع نیازهای مالی استفاده کنندگان درون سازمانی و برون سازمانی میشود.

سیستم اطلاعاتی

سیستم گروهی از اجزای بهم پیوسته می باشد که باگرفتن درون داد و تولید برون داد های اطلاعاتی در یک فرایند تبدیل سازمانی جهت دست یابی به اهداف سازمانی بایکدیگر همکاری دارند.

یک سیستم اطلاعاتی دارای سه جزء : 1_درون داد 2_پردازش گر برای پردازش دورن داد و 3_برون داد می باشد .

سیستم های اطلاعاتی توسط شرکت حسابداری برای تولید، پردازش و بازیابی اطلاعات مالی برای یک واحد تجاری با توجه به نیاز های اطلاعات مالی و اهداف سازمانی طراحی میشود.

در یک سیستم اطلاعاتی هنگام پردازش داده های مالی علاوه بر دریافت برون دادها اطلاعات مالی کنترل شده و فرایند کنترلی بر روی آنها صورت می گیرد .

منظور از برون دادها در سیستم های اطلاعاتی حسابداری همان صورت های مالی و گزارشات مدیریتی می باشد که جهت رفع نیاز استفاده کنندگان توسط موسسه حسابداری تهیه میشود .

داده ها و یا همان درون دادها حقایق خامی هستند در رابطه با رویدادهای مالی که دارای ساختار سازمان دهی شده نبوده و معانی کمی دارند، درون دادها جهت مفید واقع شدن پردازش و بعنوان اطلاعات ارائه شده مالی از آنها استفاده میشود.

اولین وظیفه سیستم های اطلاعاتی جمع آوری اطلاعات و چگونگی پردازش آنها می باشد که فعالیت ها بصورت متوالی باگردآوری اطلاعات آغاز و با ارائه صورت های مالی پایان می پذیرد.

رابطه زنجیره ارزش و سیستم های اطلاعاتی حسابداری

در مفهوم، زنجیره ارزش شرکت های تجاری بعنوان یکسری فعالیت های اساسی محصوب شده که باعث ایجاد ارزش افزوده در محصولات تولید شده ویا خدمات ارائه شده و درنهایت باعث افزایش ارزش نهایی کالا و یا خدمات واحد تجاری میشود .

در صورت طراحی صحیح سیستم های اطلاعاتی حسابداری توسط شرکت حسابداری اثر بخشی و کارایی از طریق راه هایی همچون بهبود تصمیم گیری، بهبود کارایی و بکارگیری مناسب منابع و همینطور بهبود کیفیت و کاهش منطقی هزینه های واحد تجاری صورت می گیرد.

سیستم های اطلاعاتی را براساس نوع فعالیت در واحدهای تجاری میتوان به سیستم پردازش معاملات، سیستم اطلاعاتی مدیران و همینطور سیستم پیشتیبان تصمیم گیری طبقه بندی نمود.

پردازش اطلاعات فرایندی است که به وسیله آن میتوان داده های خام را با انجام عملیاتی به اطلاعات مفید و قابل استفاده تبدیل نمود که در راستای تحقق اهداف سازمانی مورد استفاده قرار گیرد.

سیستم های هوشمند

استفاده از تکنیک های هوش مصنوعی و ابزارهای مدل سازی موجب طراحی سیستم های هوشمند شده است که شامل سیستم های خبره، شبکه عصبی مصنوعی، منطق فازی، الگوریتم ژنتیکی و عامل هوشمند می باشد .

در واحد های تجاری طراحی سیستم های هوشمند توسط موسسه حسابداری باعث افزایش کنترل ها و کاهش خطا ها در امور مالی شده است .

شبکه های مصنوعی در واحد های تجاری در پیش بینی فروش بازار کاربرد دارند و در مقایسه امضاء و همینطور تحلیل های مختلف سرمایه گذاری بکار می روند .

سیستم های اطلاعاتی هوشمند به مدیران واحد های تجاری در تصمیم گیری ها کمک شایانی می نماید و در ارزیابی ریسک های مالی کاربرد دارد .

فعالیت های اساسی سیستم های اطلاعاتی حسابداری

هرسیستم اطلاعاتی حسابداری سه فعالیت اساسی را باید انجام دهد که عبارت اند از :

1_گردآوری وذخیره سازی موثر و کارآمد اطلاعات مالی مرتبط با واحد تجاری

2_تبدیل داده های اولیه به اطلاعات مالی جهت تصمیم گیری استفاده کنندگان از طلاعات مالی.

3_استقرار کنترل های داخلی برای اطمینان از ثبت صحیح اطلاعات مالی و همینطور پردازش آنها .

4_استقرار کنترل های داخلی برای حفاظت اطلاعات مالی واحد تجاری .

فعالیت های تجاری و نیاز های اطلاعاتی

فعالیت های واحدتجاری در قالب 5 چرخه اساسی توسط موسسه حسابداری طبقه بندی شده است که عبارت انداز:

1_چرخه درآمد

2_چرخه مخارج

3_چرخه تولید

4_چرخه منابع انسانی

5_چرخه تامین منابع مالی

سیستم های اطلاعاتی حسابداری باید بگونه ای طراحی شود که دربرگیرنده ی وظایف اصلی و اعمال فعالیت های کنترلی باشد.

سیستم های برنامه ریزی منابع سازمانی

سیستمی که وظیفه بکارگیری منابع را بااستفاده از فناوری اطلاعات در قالب یک باگ اطلاعاتی برعهده داشته و تمامی بخش های سازمان راپوشش دهد سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی نامیده میشود که درآن بسته های نرم افزاری جامع بصورت راه حل های ارائه شده که در برگیرنده ی تمامی فرایندها و حوزه های وظیفه باشد را شامل شده و موجب افزایش اثربخشی و کارایی میشود .

واحد های تجاری باتوجه به نیاز های مالی، اهداف سازمانی و داده های مالی خود نیاز به یک سیستم اطلاعاتی دارند.

هر موسسه اقتصادی باتوجه به نیازهای مالی خود به یک نوع سیستم اطلاعاتی نیاز دارد که موسسه حسابداری میتواند به اشخاص حقیقی و حقوقی در رابطه با انتخاب یک سیستم حسابداری کاربردی و کارآمد مشاوره مالی لازم را ارائه نماید .

 

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

 

نوشته شده توسط:  مشاورین تهران و شرکا

جستجوهای مرتبط با ما : شرکت حسابداری، موسسه حسابداری، خدمات حسابداری، مشاوره مالی، خدمات مالیاتی

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search

عضویت در خبرنامه ایمیلی

خبرنامه

آخرین ارسالات

واتساپ
تماس با ما