تنزیل چک و سفته در حسابداری

تنزیل-چک-و-سفته-در-حسابداری-شرکت-حسابداری-موسسه-حسابداری-خدمات-حسابداری-مشاورین-تهران-و-شرکا-TCP
فهرست محتوا

تنزیل چک و سفته یعنی نقد کردن چک و سفته زود تر از زمان مقرر.

شرکت ها در صورت نیاز داشتن به وجوه نقد و یا برای افزایش نقدینگی خود چک و سفته های مدت دار خود را قبل از وصول شدن با قیمتی کمتر در بازار به فروش می رسانند و به این عمل در حسابداری تنزیل چک و سفته گفته میشود.

ثبت ها و انجام حسابداری تنزیل چک و سفته کاری تخصصی است که شرکت حسابداری / موسسه حسابداری میتواند تمام خدمات حسابداری اشخاص حقیقی و حقوقی ارائه  نماید.

امور حسابداری تنزیل چک و سفته بسیار مهم است که کارشناسان شرکت حسابداری / موسسه حسابداری باید شرایط تنزیل ر در نظر قرار داده و بسیار مهم است که مسئولیت پاس نشدن و یا وصول نشدن چک و سفته بر عهده ی شخص فروشنده است و یا شخص خریدار.

اگر مسئولیت پاس نشدن و یا برگشت خوردن چک ها برعهده ی شخص فروشنده باشد کارشناسان شرکت حسابداری / موسسه حسابداری باید حساب تعهدات و یا حساب اسناد دریافتنی تنزیل شده  شرکت را با توجه به تعهد داده شده در گیر کرده و بدهی های احتمالی شرکت در یادداشت های توضیحی همراه افشاء کنند.

و درصورتی که فروشنده ی چک و یا سفته هیچ گونه تعهدی نسب به پاس و یا وصول شدن چک نداشته باشد حساب مربوطه بسته شده و فقط کارشناسان متخصص شرکت حسابداری / موسسه حسابداری باید باتوجه به مابه التفاوت ملبغ چک و یا سفته و مبلغ دریافتی بابت فروش چک و یا سفته ی مد نظر قبل از تاریخ وصول حساب تخفیفات شناسایی کنند .

هزینه ی تنزیل

مابه التفاوت مبلغ دریافتی بایت فروش چک مد نظر و مبلغ چک را میتوان در حساب تخفیفات و یا هزینه تنزیل شناسایی کرد .

شرکت حسابداری / موسسه حسابداری باتوجه به قوانین مالیاتی و استاندارد های مالی ایران به اشخاص حقیقی و حقوقی پیشنهاد می کند که هزینه تنزیل را در حساب های خود بعنوان تخفیفات شناسایی کنند.

هزینه ی تنزیل را باتوجه به فرمول زیر محاسبه میکنیم :

هزینه تنزیل =  مبلغ واقعی چک × نرخ تنزیل  ×  مدت تنزیل

نرخ تنزیل معادل نرخ بهره ملبغ دریافتی توسط فروشنده چک و یا سفته می باشد.

لازم به ذکر است که مدت تنزیل به فاصله زمانی تاریخ وصول چک و یا سفته  با تاریخ تنزیل چک و یا سفته می گوییم .

ثبت های حسابداری

شرکت حسابداری / موسسه حسابداری پیشنهاد می کند که ثبت های تنزیل در شرکت ها به شکل زیر زده شود

لازم به ذکر است که  در ایران تنزیل چک و سفته جنبه بهره را داشته و از نظر شرع اسلام حرام است و همینطور روال قانونی برای آن وجود ندارد و فقط بصورت کاملا مختصر در کتاب های حسابداری بصورت گذرا به آن اشاره شده است.

ثبت بابت فروش خدمات و کسب درآمد در موسسه(دریافت چک) :

اسناد دریافتنی           (بدهکار)

درآمد حاصل از ارائه ی خدمات           (بستانکار)

هنگام تنزیل چک:

صندوق / بانک          (بدهکار)

اسناد دریافتنی تنزیل شده          (بستانکار)

_ در این ثبت ملبغ دریافتی حاصل از فروش چک در قسمت بدهکار و مبلغ چک در قسمت بستانکار ثبت میشود و متخصصان شرکت حسابداری / موسسه حسابداری باید مابه التفاوت مبلغ چک و مبلغ دریافتی را در این ثبت ،

در صورتی که ملبغ بدهکار باشد با حساب های هزینه ی بهره و یا تخفیفات (بدهکار) و در صورتی که مبلغ بستانکار باشد با حساب درآمد بهره (بستانکار) شناسایی کنند .

هنگام  سر رسید چک :

اسناد دریافتنی تنزیل شده           (بدهکار)

اسناد دریافتی                                           (بستانکار)

لازم به ذکر است که حساب اسناد دریافتنی تنزیل شده ماهیت بستانکار دارد ، شرکت حسابداری  میتواند خدمات حسابداری مدنظر را با توجه به سابقه ی و سطح علمی متخصصین خود با بهترین سطح کیفیت به اشخاص حقیقی و حقوقی ارائه نماید.

 

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

 

نوشته شده توسط:  مشاورین تهران و شرکا

جستجوهای مرتبط با ما شرکت حسابداری , شرکت حسابداری تهران، شرکت حسابداری در تهران، حسابداری تهران،حسابداری در تهران،  مشاوره مالی، مشاور مالیاتی، موسسه حسابداری ، موسسه حسابداری در تهران ، خدمات حسابداری، خدمات حسابداری تهران، خدمات مالیاتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search

عضویت در خبرنامه ایمیلی

خبرنامه

آخرین ارسالات

واتساپ
تماس با ما