انواع تخفیفات در حسابداری

تخفیفات-در-حسابداری-مشاورین تهران و شرکا
فهرست محتوا

مفهوم تخفیفات در حسابداری

به زبان ساده تر تخفیف  به معنی کم کردن بخشی  از قیمت کالا به درخواست  شخص خریدار و با توافق فروشنده میباشد. به طور کلی تخفیفات در حسابداری به چهار قسمت تقسیم میشوند.

انواع تخفیفات:

1)تخفیفات تجاری

2)تخفیفات بر اساس توافق طرفین

3)تخفیفات به دلیل عیب و نقص کالا

4)تخفیفات نقدی خرید یا فروش

تخفیفات تجاری

اصولا موسسات تجاری برای افزایش میزان فروش، گاهی برای مشتریان تخفیفاتی را در نظر می گیرند. مثلا  اعلام می کنند کلیه ی خریدهایی که در مهرماه صورت میگیرد از 20% تخفیف برخوردار است. یا خریدهایی که بیشتر از حد مشخصی باشد از تخفیف برخوردار است. مثلا یک تولیدی پوشاک اعلام میکند ، هرفروشگاهی که بیش از 200 عدد لباس خریداری نماید از30% تخفیف برخوردار است.

این نوع تخفیفات در حسابداری که  گاهی در مورد مشتریان مختلف متفاوت است ، تخفیفات تجاری نامیده میشود.

تخفیفات تجاری در دفاتر ثبت نمیشوند به دلیل اینکه فعالیتهای مالی به  بهای تمام شده در دفاتر ثبت میگردندو به قیمت روز در بازارثبت نمیشوند..

تخفیفات بر اساس توافق طرفین

گاهی خریدار و فروشنده بر روی یک قیمت مشخص چانه زنی میکنند و بر سر قیمت مشخصی با هم توافق میکنند.

این نوع تخفیفات در حسابداری را تخفیفات بر اساس توافق طرفین میگویند. که این نوع تخفیف در دفاتر ثبت نمیگردد.

تخفیفات به علت عیب و نقص کالا:

گاهی خریدار به محض دریافت کالای خریداری شده  به عیبی در ان پی میبرد و یا متوجه عدم مطابقت ان با نمونه ی سفارش داده شده میشود. در این زمان  یا کالا را به فروشنده برمیگرداند و یا از همان کالا استفاده می کند ولی در عوض تخفیف دریافت میکند.

این نوع تخفیفات در حسابداری در دفاترفرد خریدار در حسابی  تحت عنوان برگشت از خرید ثبت میگردد و این حساب برگشت از خرید و تخفیفات نامیده میشود. این حساب نوعی حساب موقت با ماهیت بستانکار است ودر طول دوره ی مالی نباید بدهکار شود و همچنین این حساب  کاهنده ی حساب خرید است. در نتیجه کاهش در ان موجب بدهکار شدن و افزایش در ان موجب بستانکار شدن ان میگردد.

این مدل تخفیفات در حسابداری دفاتر فروشنده تحت عنوان برگشت از فروش ثبت میشود که برگشت از فروش و تخفیفات نامیده میشود. این حساب کاهنده حساب فروش است و کاهش در ان بستانکار و افزایش در ان بدهکارمیباشد. در حالت عادی مانده ی حساب برگشت از خرید و تخفیفات بستانکارمیباشد  و مانده عادی حساب برگشت از فروش و تخفیفات بدهکار است.

تخفیفات نقدی

در معاملات نسیه معمولا فروشنده تمایل دارد طلب خود را زودتر از زمان مقرر از خریدار دریافت کند. به همین دلیل امتیازات خاصی را برای خریدارانی که بدهی خودرا زودتر از زمان تعیین شده پرداخت میکنند در نظر میگیرندکه یکی از ان امتیازیات تخفیف است. به این تخفیفات،تخفیفات نقدی فروش میگویند.

این حساب حسابی موقت و کاهنده فروش است  وماهیت ان بدهکار میباشد.

3 روش برای برای ثبت تخفیفات نقدی

  • روش ناخالص:در این روش هر زمان که تخفیفی اعطا شود ثبت ان هم اجرا خواهد شد در غیر این صورت ثبتی صورت نمیگیرد.
  • روش خالص :در این روش فرض میکنیم که کلیه ی بدهکاران موسسه بدهی خود را در  تاریخ تعیین شده پرداخت میکنند به همین دلیل در همان ابتدا تخفیفات را اعمال مینماییم.  چناچه از تخفیفات استفاده کنند تخفیفات به صورت خودکار اعمال شده و اگر استفاده نکنند تخفیفات اعطا شده به عنوان تخفیفات استفاده نشده برگشت داده میشود که به نوعی در آمد شناسایی میشود
  • روش ذخیره ای:این روش ترکیبی از دو روش قبل است .حسابهای دریافتنی ناخالص ولی فروش خالص ثبت میشود ،اختلاف این دو حساب در حسابی به نام ذخیره ی تخفیفات نقدی فروش بستانکار خواهد شد. در صورتی که از تخفیفات استفاده شد حساب ذخیره بدهکار میشود و اگر نشد حساب ذخیره بدهکار و معادل ان تخفیفات استفاده نشده بستانکار میشود.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

 

نوشته شده توسط:  مشاورین تهران و شرکا

ججستجوهای مرتبط با ما شرکت حسابداری , شرکت حسابداری تهران، شرکت حسابداری در تهران، حسابداری تهران،حسابداری در تهران،  مشاوره مالی، مشاور مالیاتی، موسسه حسابداری ، موسسه حسابداری در تهران ، خدمات حسابداری، خدمات حسابداری تهران، خدمات مالیاتی

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search

عضویت در خبرنامه ایمیلی

خبرنامه

آخرین ارسالات

واتساپ
تماس با ما