اینتا کد مالیاتی چیست؟

اینتا کد مالیاتی چیست؟
فهرست محتوا

پیش از آنکه مستقیما سراغ اینتاکد برویم، باید نگاهی به دنیای او بیاندازیم. تصور کنید در یک نمایشگاه بزرگ با غرفه‌های متعدد هستید. هر غرفه یک فعالیت اقتصادی را نمایش می‌دهد، اما هیچ راهی برای تشخیص شغل‌های هم‌خانواده یا رقیب و ماهیت و سودآوری هر کسب و کار وجود ندارد. در این آشفته‌بازار، سازماندهی و دسته‌بندی غرفه‌ها، امری ضروری است. سازمان امور مالیاتی نیز با چنین وضعیتی در دنیای اقتصاد روبه‌رو بود. فعالیت‌های گوناگون به صورت پراکنده وجود داشتند و دسته‌بندی و شناسایی دقیق آن‌ها برای مدیریت و دریافت مالیات عادلانه، دشوار بود. بنابراین، سازمان امور مالیاتی از “استاندارد بین‌المللی طبقه‌بندی صنایع و مشاغل” (ISIC) الهام گرفت. این استاندارد جهانی، فعالیت‌های اقتصادی را به سه بخش اصلی تولید، بازرگانی و خدمات تقسیم می‌کند و سپس هریک را با دقت بیشتری دسته‌بندی می‌نماید.

اینتاکد مالیاتی متولد همین الهام‌گیری است. فرزند خلفی که با اقتباس از ISIC، فعالیت‌های اقتصادی را در ایران، دسته‌بندی و با کدهای چهاررقمی مشخص می‌کند. با این کدها، هر فعالیتی جایگاه مشخصی پیدا می‌کند و دیگر در دریای بی‌انتها و سردرگم‌کننده، شناور نمی‌ماند.

سازمان امور مالیاتی کشور به دلیل اینکه طبقه‌بندی قبلی سازمان دارای ایرادات و مشکلات ساختاری و محتوای بسیاری بود؛ ازاین‌رو برای افزایش دقت در طبقه‌بندی فعالیت‌ها کدگذاری در نظام مالیاتی را تغیر داد و اینتا کد مالیاتی متولد شد.سازمان امور مالیاتی کشور شرایطی را فراهم کرده است که فعالیت‌های قدیمی بتوانند کدهای آیسیک را با این کدها تطبیق دهند.

به‌طورکلی اینتا کد مالیاتی می‌تواند میزان مالیات کسب‌وکار شما را تنظیم کند.

انواع اینتا کد مالیاتی

در هنگام ثبت نام مالیاتی و تشکیل پرونده، مودی باید نسبت به تکمیل اینتاکد خود اقدام نماید. مودی اول باید نسبت به انتخاب گروه اصلی خود به سه بخش اصلی تولیدی و خدماتی و بازرگانی اقدام نماید. در مرحله بعدی باید نسبت به جزییات بیشتر فعالیت اقتصادی از قبیل صنف فعالیت و سایر جزییات اقدام کرده تا به اینتاکد ویژه کسب و کار یا فعالیت اقتصادی خود برسید.

نکته: کدگذاری اینتا کد مخصوص سازمان مالیاتی است و سایر سامانه‌ها نمی‌توانند از آن استفاده کنند.
لازم به ذکر است فقط فعالیت‌هایی در سامانه کدگذاری می‌شوند که هیچ‌گونه ابهامی در خصوص فعالیت آن‌ها وجود نداشته باشد و در نظام امور مالیاتی شناخته شده باشد.

چه کسانی به اینتا کد نیاز دارند؟

به طور کلی هر شخص یا شرکتی که درآمد در کشور داشته باشد به اینتاکد مالیاتی نیاز دارد تا بتواند تراکنش های مالی و مالیاتی خود را ردیابی کند. این شامل بازرگانان، تولیدکنندگان، صنعتگران، پزشکان، وکلا، مهندسان و صاحبان مشاغل آزاد، شرکت‌های ساختمانی، پیمانکاران و مشاوران املاک، ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی و تجارت الکترونیک، مؤسسات آموزشی و فرهنگی، سازمان‌های مردم‌نهاد و خیریه‌ها، حقوق بگیران و کلیه افرادی شامل درآمد می شود.

مزایا اینتا کد مالیاتی

حالا چه مزایایی در انتظار کسب‌و‌کاری است که صاحب اینتاکد شده است؟ بیایید با هم به برخی از مزایا اینتاکد نگاهی بیاندازیم:

 

  • شفافیت مالیاتی: اینتاکد به سازمان امور مالیاتی کمک می‌کند تصویر درستی از فعالیت‌های شما داشته باشد. این شفافیت، زمینه‌ساز محاسبه عادلانه‌تر مالیات و جلوگیری از فرار مالیاتی می‌شود.
  • تسهیل معاملات: داشتن اینتاکد برای ثبت‌نام در درگاه‌های پرداخت الکترونیکی و استفاده از کارتخوان ضروری است. بنابراین، این کد، تسهیل‌کننده فعالیت‌های اقتصادی روزانه شماست.
  • حمایت‌های دولتی: برخی سیاست‌های حمایتی دولت، برمبنای نوع فعالیت اقتصادی اجرا می‌شوند. با داشتن اینتاکد، فعالیت شما به درستی تشخیص داده شده و امکان بهره‌مندی از این حمایت‌ها برایتان فراهم می‌شود.
  • آمار دقیق اقتصادی: کدهای اینتاکد، مبنای تهیه آمارهای بخش‌های مختلف اقتصادی قرار می‌گیرند. این آمارها، چراغ راهی برای سیاست‌گذاری‌های اقتصادی دولتی هستند و به طور غیرمستقیم بر رونق کسب‌و‌کار شما نیز تاثیر می‌گذارند.
  • جلوگیری از جریمه: عدم دریافت اینتاکد، جریمه‌هایی را به دنبال خواهد داشت. با دریافت این کد، خیال خود را از پرداخت جریمه‌های ناخواسته راحت کنید.
  • بهره گیری از معافیت ها: جهت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی و همچنین بهره گیری از برخی معافیت ها مانند معافیت مالیاتی تبصره ماده 100، دریافت اینتاکد از سازمان امور مالیاتی الزامی می باشد.

مراحل ثبت‌نام اینتا کد مالیاتی

شیوه فعال‌سازی اینتا کد مالیاتی به ترتیب به شرح زیر است:
  1. ابتدا وارد سایت tax.gov.ir شده و صفحه‌ پیش ثبت‌نام الکترونیک را باز کنید.
  2. سپس ورود به حساب کاربری مودی مالیاتی
  3. انتخاب نوع و درصد فعالیت اقتصادی
  4. یک سطر جدید به ازای هر یک از فعالیت‌های اقتصادی انتخاب کرده و نوع خدمات یا کالایی که در آن خریدوفروش دارید ذکر کنید.
  5.  میزان فعالیت در حوزه انتخابی بر اساس درصد تعیین و مجموع درصد کلیه فعالیت‌ها باید برابر با 100 باشد.
  6.  عنوان دقیق فعالیت اقتصادی بر اساس پروانه کسب به شرح فعالیت
  7. و سپس تأیید و ثبت نهایی
در آخر بعد از انجام کلیه مراحل به صورت اتوماتیک اینتا کد مناسب برای شما فعال می‌گردد.
نکته: هنگامی که به سایت جامع مالیاتی مراجعه می‌کنید از شما به غیر از اطلاعات هویتی و شخصی، درباره نوع فعالیت‌تان و شغلتان سوالاتی پرسیده می‌شود; سپس از شما می‌خواهند که درصد فعالیات کد مالیاتی‌ خود را تعیین کنید مجموع درصد فعالیت شما در آخر باید به عدد 100 برسد.
در صورتی که هنگام ثبت‌نام کد مالیاتی مشاغل خود را در جدول پیدا نکردید لازم است مراحل زیر را انجام دهید:
  1. گزینه سایر یا متفرقه را از بین گزینه‌ها انتخاب کرده
  2. ابتدا باید به دفتر فنی سازمان امور مالیاتی به پیوست کپی مجوز فعالیت اقتصادی مودی نامه ارسال کنیم
  3. هنگامی که نامه خود را همراه با مجوز ارسال و فعالیت اقتصادی خود را بیان می‌کنید سازمان امور مالیاتی به شما سه راهکار پیشنهاد می‌کند:
  4. زیرشاخه‌های شغلی در ارتباط با شغل شما معرفی می‌کند
  5. اضافه نمودن شاخه شغلی مربوطه شما
  6. با اطلاع سازمان مالیاتی در زیر شاخه سایر از ویژگی‌های شغلی مودی مالیاتی (انتخاب سایر مشاغل)
برای حل کردن مشکل خطا از روش زیر باید اقدام کرد:
  • مراجعه کردن به منوی فعالیت‌ها
  • اسامی حوزه‌های فعالیت‌ها طبق اینتا کد
  • ثبت نوع فعالیت شغلی و درصد اشتغال به آن
  • اگر زمینه فعالیت شما فعالیت بازرگانی باشد کدگذاری و طبقه‌بندی آن با توجه تولیدات داخلی انجام می‌گیرد.

در صورت عدم یافتن کد مالیاتی شغل خود در لیست اینتاکد چه کار باید کرد؟

ممکن است در هنگام هنگام ثبت درخواست برای کد مالیاتی خود موفق به ثبت شغل خود نشوید، ولی نگران نباشید. برای انجام ابن شما باید در ابتدا نامه ای به دفتر فنی سازمان مالیاتی ارسال کنید که در آن مشکلتان شرح داده شده است. سپس در قسمت فهرست مشاغل سازمان مالیاتی روی گزینه سایر کلیک کنید. در ادامه نامه‌ای را که برای دفتر فنی سازمان مالیاتی ارسال کرده‌اید، در قسمت «کپی مجوز فعالیت اقتصادی» پیوست کرده و منتظر باشید پس از چند روز سه گزینه در مقابلتان قرار خواهد گرفت: معرفی زیرشاخه شغلی مرتبط با کارتان، اضافه کردن شاخه شغلی شما و انتخاب زیرشاخه سایر یا مشاغل متفرقه برای حرفه شما.

ویرایش و تغییر اینتاکد

ممکن است بنا به یکسری دلایل شما نیاز به ویرایش اینتاکد داشته باشید. در ادامه به نحوه ویرایش اینتاکد می پردازیم. فقط قبل از ویرایش نسبت به صحت و دقت اطلاعات وارد شده اطمینان حاصل کنید، زیرا تغییرات نادرست ممکن است سبب تبعات مالیاتی جدی شود.

  • در ابتدا باید به آدرس https://register.tax.gov.ir مراجه کنید.
  • در این مرحله نام کاربری و کامه عبور خود را وارد نمایید.
  • پس از وارد شدن بر روی گزینه ” نمایش و ویرایش اطلاعات” کلیک کرده تا به صفحه اصلی ویرایش اینتاکد منتقل شوید.
  • در این قسمت شما اطلاعات پایه مالیاتی خود را مشاهده می کنید. بر روی قسمت ” فعالیت ها” کلیک کنید.
  • ذیل قسمت فعالیت ها، فعالیتی که می خواهید اینتاکد آن را اصلاح کنید پیدا کرده و بر روی دکمه “ویرایش” در همان ردیف کلیک کنید.
  • در صفحه جدید، از منوی جستجو نوع فعالیت مربوطه را انتخاب کرده و جزئیات آن را وارد کنید.
  • سپس پس از پیدا کردن فعالیت مورد نظر، اینتاکد صحیح را انتخاب کنید.
  • در انتها، با کلیک بر روی دکمه “ثبت” تغییرات خود را نهایی کرده و کد اینتای مالیاتی خود را به‌روز رسانی کنید.

 

اهمیت اینتا کد و نحوه محاسبه مالیات بر اساس اینتا کد

همانطور که اشاره شد، اینتاکد اطلاعات کاملی از کلیات و همینطور جزییات فعالیت شغلی شخص ارایه می دهد. یکی از دلایل اصلی آن برای سازمان امور مالیاتی مشخص کرد حاشیه سود ویژه و ناویژه یک کسب و کار است که هر ساله نسبت به مشخص کردن آن در دفترچه ضرایب مالیاتی اقدام می کند. ممکن است در جریان رسیدگی کارشناس سازمان امور مالیاتی نسبت به افزایش درآمد ابرازی مودی و یا به طور کل محاسبه رقم جدیدی از فروش مودی اقدام نماید. در این مرحله کارشناس جهت تعیین مقدار سود مودی از این مبلغ فروش و یا به اصطلاح محاسبه درآمد مشمول مالیات و یا ماخذ مالیات، با استفاده از اینتاکد که در آن نسبت سود هر فعالیت تعیین گردیده است اقدام می نماید. لازم به ذکر است صنایع مختلف حاسیه سود بسیار متفاوتی دارند و به طور نمونه ضریب فعالیت صنعت آهن آلات بسیار پایینتر از خدمات می باشد. و نکته مهمتر جزییات فعالیت در اینتاکد می باشد. به طور کلی ضریب فعالیت عمده فروشی بسیار خرده فروشی می باشد و همچنین ضریب فعالیت بازرگانی در عمان صنف متفاوت از خرده فروشی و عمده فروشی می باشد. به همین دلیل انتخاب صحیح اینتاکد بسیار مهم می باشد. در بسیاری از مواقع ممکن است به شما گفته شود که نسبت به نمایش فعالیت خود به صورت عمده فروش اقدام نمایید زیرا که ضریب فعالیت آن بسیار پایینتر و طبعا مالیات تشخیصی پایینتری برای شما لحاظ می شود. در حالی که در خیلی از مواقع با در نظر گرفتن مالیات بر ارزش افزوده انتخاب فعالیت عمده فروشی به ضرر مودی می باشد. کلیه این مسائل از اهمیت اینتاکد حکایت دارد. اگر نسبت به انتخاب اینتاکد و تبعات آن بر مالیات خود مطمئن نیستید هیچ جای نگرانی نیست. کارشناسان پشتیبانی مالیاتی شرکت حسابداری مشاورین تهران و شرکا می توانند شما را در انجام کلیه مراحل دریافت، ویرایش و هرگونه سوالی در زمینه اینتاکد مالیاتی یاری نمایند.

نرخ‌های محاسبه مالیات بر اساس اینتاکد (ضرایب اینتاکد مالیاتی) به عنوان یک جدول ضرایب اینتاکد مالیاتی معین مشاغل، تعیین می‌شود. این جدول ضریب اینتاکد، به همراه اطلاعات مختصری از دفترچه ضرایب اینتاکد، در محاسبات مالیاتی بر اساس نوع و میزان فعالیت‌های اقتصادی هر مودیان به کار می‌رود. این ضرایب مالیاتی بر اساس کداینتای مالیاتی، راهنمایی مهمی برای ممیزین مالیاتی و مودیان در محاسبه مالیات فراهم می‌کند.

 

استعلام کد مالیاتی یا اینتاکد با کد ملی

یکی از مواردی که بسیار پرسیده می شود این است که چپونه می شود از سوابق مالیاتی خود و سوابق مالیاتی خود مطلع شد. برای این کار در ابتدا باید به سایت اداره مالیات با آدرس https://my.tax.gov.ir مراجه کرده و در قسمت بالا گزینه ثبت نام را انتخاب نمایید. در ادامه نسبت به وردود اطلاعات کد ملی شماره همراه و تاریخ تولد اقدام نمایید. نگران نباشید زیرا انجام این مراحل به معنی تشکیل پرونده مالیتی جدید برای شما نمی باشد و صرفا با ثبت نام در این سامانه می توانید به پرونده های قبلی خود دسترسی پیدا کرده و از بدهی مالیاتی خود مطلع شوید. کلیه اطلاعات، پرونده، سوابق و بدهی مالیاتی شما در این قسمت قابل مشاهده می باشد.

نکاتی درباره کد مالیاتی

در صورتی که از یک کد مالیاتی برای چندین کسب و کار استفاده گردد، فرار مالیاتی محسوب شده و جرم به حساب می‌آید.

بدون داشتن کد مالیاتی انجام معاملات جرم محسوب می‌شود وتنها معاملات صورت گرفته با این کد به رسمیت شناخته می‌شود.
بدون دریافت اینتا کد مراحل ثبت‌نام شما در سازمان امور مالیاتی کشور تکمیل نخواهد شد و شما امکان استفاده از خدمات سامانه امور مالیاتی کشور را نخواهید داشت از جمله تسلیم اظهارنامه و معافیت مالیاتی تبصره ماده 100 را از دست خواهید داد.

حذف اینتا کد مالیاتی

گاهی به دلیل وجود چندین اینتا کد و یا کدهای اشتباه قصد حذف آن را دارید. برای حذف کد مالیاتی از طریق سامانه امور مالیاتی کشور نمی‌توانید اقدام کنید و حتما باید به یکی از مراکز مالیات مراجعه کرده تا اینتا کد برای شما با موفقیت حذف شود.
در صورتی که در زمینه دریافت، حذف و یا ویرایش اینتا کد مالیاتی نیاز به مشاوره رایگان دارید، می‌توانید با شرکت حسابداری مشاورین تهران و شرکا تماس بگیرید. کارشناسان موسسه حسابداری مشاورین تهران و شرکا با ارائه خدمات حسابداری، خدمات حسابداری مالیاتی و خدمات مدیریت مالی برای مجموعه‌های مختلف، در تلاش هستند، مشکلات مالی/مالیاتی شرکت‌ها را به حداقل برسانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search

عضویت در خبرنامه ایمیلی

خبرنامه

آخرین ارسالات

واتساپ
تماس با ما