نقش مالیات بر ارزش افزوده و معایب و مزایا

نقش مالیات بر ارزش افزوده و معایب و مزایا
فهرست محتوا

نقش مالیات بر ارزش افزوده و معایب و مزایا از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در حال حاضر مالیات بر ارزش افزوده مهمترین منبـع اصـلی درآمـد هـای دولـت در بیش از ١٢٠ کشور جهان میباشد. هر چند که تأمین مخارج دولت از منابع دیگر همچون نفت، استقراض از بانک مرکـزی و غیره میتواند صورت گیرد، ولی اتکا بر درآمدهای مالیاتی یکی از سالمترین روشهای تأمین مالی مخارج دولتها میباشد، لذا معرفـی یک نظام مالیاتی با مبنای وسیع مانند مالیات بر ارزش افـزوده می توانـد در افـزایش درآمدهای مالیاتی دولت و کاهش مشکلات ناشی از مالیات تورمی نقش مهمی دارد.

مزایای اجرای مالیات بر ارزش افزوده:

پایه مالیاتی گسترده

مالیات بر ارزش افزوده بخشی از فعالیتهای اقتصادی را شامل میشود که از طریق مالیاتهای فروش به سختی امکانپذیر است، ایـن مالیـات دارای پایه مالیاتی گسترده بوده و امکان دریافت بخش قابل توجهی از ظرفیت های کارهای مالیاتی کشور را فراهم میکند.

سهولت کنترل و حسابرسی

در صورتحساب یا فاکتور فروش برای محاسبه و پرداخت مالیات بر ارزش افزوده، موارد فروش کالا و خدمات مربوطه ثبت، نرخ مالیات و عوارض تعیین می شود و همچنین مبالغ صورتحساب ها در دفاتر حسابداری مودیان ثبت و شناسایی میشود، بنابراین نظام کنترل، ساده و کارآمد است.

برقراری تعادل تولید ناخالص داخلی

با جلوگیری از فرار مالیاتی در بخش خدمات و برخورد یکسان مالیات بر ارزش افـزوده بر تمامی بخشهای تولید داخلی، درنتیجه عدم تعادل بوجود نخواهد آمد و به سمت تعادل بین بخشی سوق پیدا میکند. به ویژه در شیوه فاکتور نویسی و سطح خرده فروشی، زنجیره مبادلات قابلیت پیگیری دارد و امکان فرار مالیاتی در بخش خدمات به خصوص تجارت داخلی در حد مطلوب به حداقل میرساند.

معایب مالیات بر ارزش افزوده:

آثار تورمی

اثر این مالیات بر روی تـورم مـوقتی اسـت و در طـول مدت کمتر از یکسال از بین میرود و مجدداً به تعادل میرسد، این امکان برای دولت وجود دارد که با استفاده از سیستم های رسانه ای عامه ی مردم و معامله کنندگان را آگاه میسازد و توسط ابزارهای کنترلی قیمت، انتخاب زمـان مناسـب بـرای اجـرا، اعطای اعتبار مالیات بر خرید کالاهای واسطه ای و افـزایش سـطح حقوق و دسـتمزدها و . . . آثـار تـورمی موجود را کنترل مینماید.

هزینه های اجرایی

یک انتقاد از مالیات بر ارزش افزوده این است که هزینه های اجرایـی آن در زمـان معرفـی بـه دلیـل جدید بودن زیاد است. هزینـه اجرایـی مالیـات بـر ارزش افـزوده در کشـورهای سـازمان همکـاری توسعه اقتصادی در حدود ۰۲/۰ تا ۰۸/۰ درصد تولید ناخالص داخلی تخمـین زده شـده است و به نظر میرسد به حجم وسیع تعداد مؤدیان مالیاتی ثبت شده مربوط میشود.

احتمال تقلب در صورتحساب ها:

این مالیات براساس صورتحساب محاسبه میشود، ممکن است به دلیل تبانی خریدار و فروشنده برای درج مبالغ کمتر یا روشهای دیگر تقلب و سود برای فرار مالیاتی فراهم شود که البته به دلیل وجود امتیاز اعتبار مالیاتی در مالیات بر ارزش افزوده انگیزه انجام چنین خلافی در این مالیات کمتر از انواع دیگر مالیاتها است.

بنابراین با کمک گرفتن از یک موسسه حسابداری در جهت بهبود رسیدگی و شناسایی به موقع و زمانبندی از طریق مشورت با مشاوران مالیاتی شرکت حسابداری میتوان بهرمند شد.

 

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

 

نوشته شده توسط :  مشاورین تهران و شرکا

جستجوهای مرتبط با ما : شرکت حسابداری، موسسه حسابداری، خدمات حسابداری، مشاوره مالی، خدمات مالیاتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search

عضویت در خبرنامه ایمیلی

خبرنامه

آخرین ارسالات

واتساپ
تماس با ما