نحوه اعلام ورشکستگی

مالیات شرکت های غیر فعال
فهرست محتوا

گاه به دلیل مشکلات اقتصادی و بی کفایتی مدیران و ضعف های سیستمی موجود در سازمان ها ، شرکت ها و سازمان های تجاری به پایان کار خود میرسند. در اکثر این موارد شرکت های ورشکسته دارای بدهی هایی نیز میباشند که در هنگام اعلام ورشکستگی شرکت را با مشکلاتی مواجه میکند که با دانستن یک سری قوانین و ضوابط در حیطه حسابداری و حوزه های نظیر آن میتوان این آثار سوء را کاهش داد یا تعدیل نمود.

ورشکستگی از نظر ماهیت:

ورشکستگی را میتوان از لحاظ ماهیت به سه نوع؛ 1)ورشکستگی عادی 2)ورشکستگی به تقصیر 3) ورشکستگی به تقلب تقسیم بندی نمود.
شرکت حسابداری حال به شرح هر یک از موارد نام برده میپردازد:

— در ورشکستگی عادی شرکت به دلیل حوادث غیر مترقبه و تحریم های اقتصادی با مشکلات عدیده مواجه می شود و در نتیجه بعد از مدتی که نگهداری شرکت زیان ده براورد شود، شرکت ورشکسته اعلام می شود.

نحوه اعلام ورشکستگی

— به موجب کوتاهی و قصور تجار در مواردی همچون نداشتن دفاتر تجاری،نا مشخص بودن صورت های دارایی و تعهدات شرکت ویا بالعکس انجام تعهدات بیشتر از وضعیت مالی شرکت، موجب ورشکستگی میشود. این نوع از ورشکستگی که توسط عوامل داخلی به وجود آمده میتواند توسط سیستم مالی و حسابداری کارا کنترل و از ورشکستگی شرکت و واحد تجاری جلوگیری کند. درضمن ورشکستگی نام برده به عمد نبوده است.

— گاهی تاجر با اعلام ورشکستگی خود اقدام به پنهان کردن دارایی ها، از بین بردن اموال و مایملک که توسط معاملات صوری و غیر واقعی حاصل شده و یا ایجاد صورتحساب های بدهی در ترازنامه مالی خود به میزان بیش از آنچه که در واقعیت وجود دارد میکند که این عمل به قصد و به عمد صورت میگیرد.

البته لازم به ذکر است که گاه اعلام ورشکستگی یکی از آخرین راه های نجات شرکت و حفظ دارایی های آن است.

پس از اعلام ورشکستگی و قطعی شدن حکم آن برای شرکت تجاری یا تاجر مدیر تصفیه انتخاب می شود تا تمامی دارایی های شرکت را به پول نقد تبدیل کند و مراحل تصفیه شرکت را به انجام رساند و در صفحه تصفیه تعریف شده برای شرکت به ثبت برساند. این اعمال پس از 5روز از صدور حکم ورشکستگی شرکت جریان می یابد.

برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به ماهیت ورشکستگی با موسسه حسابداری تماس بگیرید.

شرایط ورشکستگی رسمی:

1. اثبات ورشکستگی در دادگاه؛فرد یا افراد ذی صلاح که طبق آیین نامه های شرکت نامه به لحاظ رسمی و قانونی میتوانند شرکت را ورشکسته اعلام کنند با مدارک لازم به دادگاه مراجعه کرده و مراتب اعلام ورشکستگی را به دادگاه اعلام می دارند.
2. حکم قطعی اعلام ورشکستگی؛یکی دیگر از شرایط این اعلام صدور حکم قطعی آن از طریق مراجع قانونی میباشد
3. شکایت از طرف تاجر یا طلبکاران وی آغاز شده و در دادگاه بررسی خواهد شد.

عمده دلایل ورشکستگی:

— واخواست سفته و رسید چک بلامحل و برگشتی علیه تاجر که در این مورد اگر سفته تاجر در تاریخ سررسید وصول نشود و یا چک بلامحل و برگشتی داشته باشد از طریق مراجع قانونی قابل پیگیری خواهد بود.

–فروختن اجناس و دارایی های شرکت با بهای پایین که این امر بدلیل ضعف در مدیریت مالی و یا بهایابی کالاها ممکن است محقق شود و گاه منجر به زیان شرکت در قبال هزینه های انجام شده می شود که در نهایت به ورشکستگی شرکت می انجامد.

–حوادث غیر مترقبه که در ورشکستگی عادی ذکر شد مانند آتش سوزی و… ممکن است سبب از بین رفتن بخش عظیمی از دارایی های تاجر شود و درنتیجه ورشکستگی را در پی خواهد د اشت. گاه بیمه تاحد زیادی از این خسارت را تقبل و جبران می نماید که از انحلال شرکت ها جلوگیری به عمل می آورد.

–گاه تعطیلی و بسته شدن محل تجارت هم خود عاملی بر ورشکستگی شرکت ها می شود که آن هم باز شرایط خود را داراست.به عنوان مثال می توان تعطیلی طولانی مدت واحد های تولیدی را ذکر کرد که به دلایلی همچون تحریم های خارجی موجودی مواد اولیه به اتمام رسیده و دیگر تامین نمیگردد همین امر بسادگی موجب ورشکستگی شرکت و بیکارشدن هزاران نفر از کارگران طی تحریم های چندسا اخیر در کشور شده است.

–صدور اجراییه های مختلف علیه تاجر یا شرکت تجاری:در این مورد بر اساس تخلف ها یا بد عهدی هایی که واحد تجاری یا تاجر داشته اجراییه های مختلف علیه آن ها صورت می گیرد که با پی گیری های قانوانی و مراجع ذی صلاح مواجه گردیده و در روند فعالیت های شرکت اختلال به وجود می آید .بخش اعظم این اجراییه ها به بدهی های و یا قوانین مالیاتی واحد تجاری یا تاجر اختصاص می یابد که ضعف سیستم حسابداری یا عدم تحلیل کارای نسبت های مالی توسط مدیر مالی میتواند منجر به چنین حالتی گردد.

— عدم توانایی در پرداخت وام:بازپرداخت وام ها با مبالغ بالاو بهره های کلان کاری دشوار است.با توجه به نسبت های اهرمی میتوان این عدم توانایی در پرداخت وام را به راحتی پیش بینی نمود و خود را در این باتلاق غرق ننمود.
— اقرار تاجر،گزارش حسابدار و حسابرس: از آنجایی که گزارشات واحد حسابداری و حسابرس و … مبنایی بر عملکرد شرکت قرار میگیرند اگیر این اقرار ها از صحت لازم برخوردار نباشد روند شرکت را مختل خواهند نمود.

انجام معامله پس از اعلام ورشکستگی:

نحوه اعلام ورشکستگی

پس از بررسی های شرکت خدمات حسابداری به این نتیجه رسیدیم که تمامی این معاملات پس از صدور قطعی حکم فسخ گردیده مگر آنکه مشخص گردد این معامله به نفع طلبکاران سابق صورت گرفته و تاییدیه آن از طرف مدیر تصفیه صادر گردد.

صدور حکم ورشکستگی وضعیت ذیل را برای تاجر یا واحد تجاری ایجاد می نماید:
عدم دخل و تصرف در اموال: فرد و شرکای تجاری ورشکسته دخل و تصرفی در اموال واحد تجاری ورشکسته ندارند و تنها مدیر تصفیه میتواند در آن ها دخیل باشد.
عدم دخالت در دعاوی:که به موجب آن شخص طرف دعوی مدیر تصفیه شرکت و واحد تجاری شناسایی می شود.
تمامی معاملات انجام شده پس از صدور حکم اگر توسط مدیر تصفیه تایید نشوند فسخ خواهند شد.
در طی این روند تاجر اعتبار و شهرت خود را از دست می دهد
تمامی کسانی که طلبکار از واحد تجاری یغا تاجر می باشند باید شکواییه خود را طی یک دعوی به مراجع قانونی برسانند و از اقدام به وصول مطالبات خود به صورت فردی خود داری نمایند.
برخی از بدهی ها در زمان صدور این حکم به سررسید خود واصل نشده اند اما در طی بررسی ها و تنظیم دعوی از طرف طلبکاران باید به این بدهی ها هم رسیدگی شود و وضعیت جهت بازپرداخت این بدهی ها نیز مشخص گردد.
پرداخت بدهی طلبکاران: به موجب صدور این حکم و پی گیری های قضایی طرف دعوی ملزم به بازپرداخت بدهی ها طی مراحلی که از سوی دادگاه اعلام میشود میباشد.

نتیجه:

نحوه اعلام ورشکستگی
گاهی عمدا یا سهوا شرکت ها باحالتی رو به رو می شوند که ورشکسته می شوند یا به سمت ورشکستگی سوق پیدا میکنند.استفاده از کاشناسان مالی خبره یا واحدهای خدمات مالی میتواند این شرایط را به آسانی مدیریت و تسهیل نماید و از ایجاد هزینه های هنگفت مادی و معنوی این امر نامطلوب با حداقل هزینه نسبت به شرایط ورشکستگی پیشگیری نمایند و پیش تر از همه این امور سیستم های حسابداری داخلی شرکت اگر سازمان یافته و منظم باشند تا حد بسیار زیادی در نجات شرکت و تاجر ایفای نقش خواهند کرد.
موسسه خدمات حسابداری در انجام امور ورشکستگی می توانند شما را راهنمایی کنند، برای انجام این کار لازم است با مشاوران خدمات حسابداری و مالی در ارتباط باشید.ّ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search

عضویت در خبرنامه ایمیلی

خبرنامه

آخرین ارسالات

واتساپ
تماس با ما