مشاوره مالی در جهت افزایش سودآوری. چگونه یک شرکت حسابداری به توسعه پایدار کسب و کار شما کمک می کند؟

مشاوره مالی در جهت افزایش سودآوری. چگونه یک شرکت حسابداری به توسعه پایدار کسب و کار شما کمک می کند؟
فهرست محتوا

در دنیای پر تغییر تجارت، اطمینان از سودآوری و رشد پایدار یک کسب و کار بسیار مهم است. یکی از عناصر کلیدی در دستیابی به این امر، دریافت مشاوره مالی تخصصی است. این مقاله به دنیای مشاوره مالی می پردازد و بررسی می کند که چگونه یک شرکت حسابداری حرفه ای می تواند به طور قابل توجهی به توسعه و سودآوری کسب و کار شما کمک کند.

در شروع با یک مرور کلی، درک این نکته ضروری است که مشاوره مالی شامل راهنمایی ها و استراتژی های تخصصی جهت  بهینه سازی جنبه های مالی یک کسب و کار است. سودآوری مایه حیات هر بنگاه اقتصادی است و مشاوران مالی نقشی اساسی در تقویت آن دارند.

مشاوره مالی یک شرکت حسابداری در چه زمینه هایی به رشد کسب و کار شما می کنند؟

در اینجا توضیح می دهیم که چگونه یک شرکت حسابداری با مشاوره مالی تخصصی به توسعه پایدار یک کسب و کار کمک می کند:

تحلیل مالی

انجام یک تحلیل جامع کامل برای شناسایی نقاط قوت و ضعف در ساختار مالی فعلی کسب و کار امری ضروریست. این امر شامل تجزیه و تحلیل صورت های مالی، جریان نقدینگی و نسبت های سودآوری به صورت کلی می باشد. در ادامه به انواع روش های تحلیلی می پردازیم.

تجزیه و تحلیل نسبت های مالی

انجام یک تحلیل نسبت های جامع برای ارزیابی رابطه بین متغیرهای مختلف مالی بسشیار مهم می باشد. همچنین این نسبتها ارزیابی کلی از عملکرد واحدهای مختلف یک کسب و کار از جنبه مالی ارائه می دهد. از نظر ماهیتی نسبتهای مالی به موارد زیر دسته بندی می شوند:
نسبت های نقدینگی: این نسبت ها در جهت اندازه گیری توانایی شرکت در انجام تعهدات کوتاه مدت و همچنین سلامت گردش نقدینگی استفاده می شود.
نسبت های سودآوری: این نسبت ها در ارزیابی توانایی شرکت در ایجاد سود با در نظر گرفتن فروش، دارایی ها و حقوق صاحبان سهام استفتده می شود.
نسبت های اهرمی: نسبت های اهرمی بیانگر توان شرکت در بازپرداخت بدهی های کوتاه مدت و بلند مدت می باشد. در بسیاری از مواقع ذینفعان خارجی مانند بانک ها از این نسبتها جهت ارزیابی ریسک کسب و کارها استفاده می کنند.
نسبت های فعالیت: این نسبت ها در جهت تجزیه و تحلیل اینکه چگونه شرکت به طور موثر از دارایی ها و بدهی های خود برای ایجاد درآمد استفاده می کند.

تحلیل روند

یکی دیگر از روش های تحلیلی بررسی روند گذشته تا حال یک شرکت می باشد. بررسی داده های مالی در دوره های مختلف برای شناسایی روندها و الگوها به درک بهتر شاخص های مالی کلیدی مانند رشد درآمد، حاشیه سود و بازدهی عملیاتی کمک می کند.

تحلیل واریانس

در این روش نتایج مالی تحقق یافته با ارقام بودجه یا پیش بینی شده مقایسه شده تا با درک دلایل پشت هر گونه اختلاف نسبت به اثربخشی برنامه ریزی و مدیریت مالی تجدیدنظر و اصلاحات انجام شود.

تجزیه و تحلیل جریان نقدی

ارزیابی جریان نقدی شرکت ناشی از فعالیت های عملیاتی، سرمایه گذاری و تامین مالی. این تجزیه و تحلیل برای ارزیابی توانایی شرکت در تولید وجه نقد و انجام تعهدات کوتاه مدت و بلندمدت آن بسیار مهم است. همچنین در کشورهایی که تورم بالایی را تجربه می کنند به مانند ایران، تجزیه و تحلیل جریان نقدینگی یک کسب و کار از حیاتی ترین نحلیل ها می باشد.

تجزیه و تحلیل DuPont

بازده حقوق صاحبان سهام(ROE) از مهمترین نسبت ها می باشد. این نسبت بازدهی سرمایه گذاری یک کسب و کار را نشان می دهد. طبیعتا بالا رفتن آن از دید سرمایه گذار بسیار مطلوب می باشد و همچنین پایین آمدن آن نشان از برخی مشکلات می دهد. مشاورین متخصص مالی با ریز کردن و شکستن این نسبت به اجزای سازنده آن مانند حاشیه سود خالص، گردش دارایی، و اهرم مالی دیدگاه دقیق تری از عواملی که سودآوری کلی را هدایت می کنند دریافت کرده تا نسبت به افزایش بهره وری اقدام کنند.

مقایسه رقبا

ارزیابی عملکرد مالی شرکت در برابر همتایان صنعت. درک چگونگی عملکرد شرکت در مقایسه با رقبا، زمینه ارزشمندی را برای تصمیم گیری فراهم می کند. استفاده از این تحلیل به همراه بررسی شاخص های ارزیابی عملکرد (KPI’s) نشان می دهد که یک کسب و کار در کدام قسمت ضعیف کار کرده و نیاز به بهبود دارد.

تجزیه و تحلیل ساختار هزینه

در این روش تجزیه و تحلیل ساختار هزینه شرکت برای شناسایی مناطقی که هزینه ها را می توان کاهش داد یا بهینه کرد انجام می شود. این ممکن است شامل تفکیک هزینه های ثابت و متغیر و تمرکز بر محرک های هزینه باشد.

تحلیل سرمایه در گردش شرکت

این تحلیل ارزیابی کارایی مدیریت سرمایه در گردش شرکت است. این شامل تجزیه و تحلیل اجزای سرمایه در گردش، مانند حساب های دریافتنی، موجودی انبار، و حساب های پرداختنی می باشد. همچنین این تحلیل رابطه بسیار نزدیکی با دوره گردش نقدینگی شرکت هم دارد.

تحلیل ارزش افزوده اقتصادی (EVA)

محاسبه سود اقتصادی شرکت با کسر هزینه سرمایه از سود خالص عملیاتی پس از کسر مالیات (NOPAT). این یک دید کلی از عملکرد مالی یک شرکت با در نظر گرفتن سودآوری و هزینه سرمایه ارائه می دهد.

تحلیل مالی فرآیندی پویا است که شامل ترکیب عوامل کمی و کیفی مختلف می شود. این یک درک جامع از سلامت مالی و عملکرد یک شرکت را فراهم می کند و امکان تصمیم گیری آگاهانه برای رشد پایدار را فراهم می کند. تا اینجا به یکی از مهمترین مسئولیت های یک مشاور مالی متخصص که تحلیل مالی هستش پرداختیم. در ادامه به سایر مواردی که در حیطه وظایف یک مشاور مالی است و سبب توسعه کسب و کار شما می شود می پردازیم.

بودجه بندی و پیش بینی

یکی از مهمترین دلایل بهره گیری از مشاوره مالی تخصصی کمک در راستای پیاده سازی و کنترل بودجه مناسب کسب و کار می باشد. کمک به توسعه بودجه های واقعی و پیش بینی های مالی برای هدایت عملیات تجاری و کمک به تعیین شاخص ها و اهداف مالی و همسو کردن آنها با استراتژی کلی کسب و کار از مزایا بهره گیری از بودجه بندی تخصصی می باشد.

مدل سازی مالی

توسعه مدل‌های مالی برای شبیه‌سازی سناریوهای مختلف تجاری و ارزیابی تأثیر بالقوه بر سودآوری و کمک به برنامه ریزی استراتژیک با ارائه بینش در مورد پیامدهای مالی تصمیمات مختلف تجاری از دیگر مواردی می باشد که یک کسب و کار نیاز به مشاوره مالی دارد.

برنامه ریزی مالیاتی

مشاوره در مورد استراتژی های برنامه ریزی مالیاتی برای به حداقل رساندن بدهی های مالیاتی در عین حال حصول اطمینان از انطباق با مقررات مالیاتی و شناسایی تخفیف ها و معافیت های مالیاتی بالقوه ای که کسب و کار ممکن است واجد شرایط باشد.

انطباق با مقررات

حصول اطمینان از رعایت مقررات مالی و استانداردهای حسابداری و به روز نگه داشتن کسب و کار در مورد تغییرات در مقررات که ممکن است بر رویه های مالی تأثیر بگذارد.

بهینه سازی ساختار سرمایه

ارزیابی ساختار سرمایه شرکت و پیشنهاد اصلاحات برای بهینه سازی ترکیب بدهی و حقوق صاحبان سهام تاثیر بسزایی در افزایش سود آوری، افزایش ارزش کسب و کار و همچنین مدیریت ریسک دارد. مشاوره در مورد گزینه های تامین مالی که با اهداف رشد شرکت و تحمل ریسک مطابقت دارد از دیگر مسئولیت های مشاور مالی می باشد.

مدیریت ریسک

ارزیابی ریسک های مالی و ارائه راهکارهایی جهت کاهش آنها و اجرای شیوه های مدیریت ریسک برای حفاظت از دارایی های مالی شرکت.

استراتژی های گسترش کسب و کار

مشاوره مالی در زمینه ارائه بینش مالی برای حمایت از تصمیم‌گیری در گسترش کسب‌وکار، ادغام با کسب و کار دیگر، اکتساب و یا متنوع سازی خدمات و همچنین کمک به بررسی دقیق مالی برای فرصت های تجاری بالقوه کمک می کند.

یکپارچه سازی فناوری

توصیه و پیاده‌سازی نرم‌افزار و فناوری مدیریت مالی برای ساده‌سازی فرآیندها و افزایش کارایی و به هروری از مهمترین نیازهای کسب و کارهای در حال توسعه می باشد که مشاوره مالی نقش بسزایی در انتخاب صحیح دارد.

نظارت مستمر و دریافت بازخورد

ایجاد سیستمی جهت نظارت مستمر بر عملکرد مالی و ارائه بازخورد منظم به مدیریت و تنظیم استراتژی های مالی در صورت نیاز بر اساس تغییر شرایط بازار، روند صنعت و اهداف تجاری.

مشاوره در مورد تصمیمات سرمایه گذاری

ارائه مشاوره در مورد سرمایه گذاری های استراتژیک، کمک به شرکت در تخصیص موثر منابع برای حداکثر بازده و ارزیابی امکان‌سنجی مالی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و ریسک‌های بالقوه.

موارد ذکر شده از مزایا بهره گیری از مشاوره مالی تخصصی می باشد ولی محدود به این موارد نمی شود. به طور خلاصه، بهره گیری از خدمات یک شرکت حسابداری مجرب فراتر از حسابداری و خدمات مالیاتی است. این شامل یک تلاش مشترک برای ایجاد یک پایه مالی قوی، ترویج رشد پایدار، و هدایت پیچیدگی های چشم انداز کسب و کار با اطمینان است. پشتیبانی مستمر و تخصص یک مشاور مالی می تواند به موفقیت و سودآوری بلندمدت یک کسب و کار کمک شایانی کند. در همین راستا شرکت حسابداری مشاورین تهران و شرکا با بهره گیری از مجرب ترین مشاورین مالی با تجریه فعالیت در بازارهای داخلی و بین المللی به شما اطمینان می دهد در راستای توسعه کسب و کار خویش هیچ گونه محدیدیتی ندارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search

عضویت در خبرنامه ایمیلی

خبرنامه

آخرین ارسالات

واتساپ
تماس با ما