عایدی سرمایه

مالیات-بر-عایدی-سرمایه-_-مشاورین-تهران-و-شرکا-_-خدمات-مالی-و-مالیاتی
فهرست محتوا

مالیات بر عایدی سرمایه

در بسیاری از کشورهای دنیا به ویژه کشورهای پیشرفته یکی از ابزار های مهم در جهت کنترل نمودن نوسانات قیمت مسکن مالیات میباشد. از آنجا که این نوسانات از طریق تأمین نمودن عایدی کم ریسک، باعث منحرف شدن سرمایه از طریق بخش مسکن میگردند و همچنین با ایجادنمودن حبابهای قیمتی موجب بلوکه شدن سرمایه ها  در بخش مسکن میشوند و جذب سرمایه در قسمتهای مولد اقتصادی را کاهش میدهند به این سبب این  مالیات مورد توجه قرار گرفته است. نزدیک به یک قرن است که مالیات بر عایدی سرمایه به عنوان یکی از اجزای مالیات بر درآمد، بر عایدات سرمایه ای که حاصل سرمایه گذاری در تملک دارایی است وضع میگردد. این عایدات در 2 مورد زیر مشمول مالیات میباشند:

1-دریافت نمودن  سود از محل نگهداری دارایی (برای مثال سود سهام )

2- – فروش دارایی ها  با قیمتی بیشتر از قیمت خرید

علاوه بر موارد بالا این مالیات بر دارایی هایی همانند مستغلات،سهام و دارایی های تجاری نظیر سر قفلی و یا ماشین الات نیز اعمال میگردد .

 

آثار مثبت مالیات بر عایدی سرمایه

الف- مدیریت سرمایه های  خرد

وضع نمودن نرخهای مالیاتی متفاوت، تعدیل نمودن کامل اثار تورمی و  وجود معافیتهای خاص از جمله دلایلی میباشند که بیانگر هدف قانونگذار از وضع مالیات بر عایدی سرمایه به خصوص در بخش مسکن، و همچنین جلوگیری از ایجاد تورمهای قیمتی و عواید غیرمنطقی و غیر معقول سرمایه گذاری در زمینه های غیر مولد و جلوگیری از تمرکز نمودن زیاد سرمایه در این زمینه میباشد .

ب- کاهش شکاف درآمدی ونابرابری طبقاتی

همواره این نگرانی وجود دارد که کاهش یا حذف نمودن مالیات بر عایدی سرمایه ممکن است آثار نامطلوب اقتصادی را به دنبال داشته باشد که قادر است بر نتایج مثبت آن غلبه نماید . مهمترین اثر نامطلوب ومنفی  حذف نمودن مالیات بر عایدی سرمایه بعد از انحرافات نامطلوب سرمایه های خصوصی، افزایش یافتن میزان شکاف نابرابری است.

به طور کلی افرادی که در سطوح بالاتر از نظر درآمد میباشند دارای درآمد مازاد بر مخارج بیشتری میباشند که قادر میباشند به وسیله  آن به سرمایه گذاری اقدام نمایند و بدین روش عوایدی  داشته باشند.

در واقع گروهی که در سطوح درآمدی پایین تری میباشند، سرمایه ای ندارند که از طریق آن عوایدی را که نصیب سرمایه داران میشود را کسب نمایند وهمین امر موجب میگردد تا شکاف درآمدی بین فقیر و غنی افزایش یابد. در این زمان است که  مالیات بر عایدی سرمایه به عنوان مالیاتی کاملاً عادلانه و به نفع طبقه ی فقیر شناخته میشود.

ناکارآمدیهای مالیات بر عایدی سرمایه

الف- عدم بهینگی اقتصادی

جیمز میرلیس اقتصاددان مشهور در علم  اقتصاد بخش عمومی با توسعه دادن نظریه اقتصادی وضع مالیات بهینه موفق به کسب جایزه ی نوبل اقتصاد جهان گردید.او نشان داد که فرار مالیاتی و هزینه اقتصادی وضع (بهینگی اقتصادی) در دو جهت مخالف هم در حرکت میباشند. این به آن معنا میباشد که هر اندازه فرار از پایه مالیاتی خاصی ساده تر باشد، هزینه اقتصادی برای  جمع آوری آن بیشترمیباشد.

مالیات بر عایدی سرمایه از جهت بهینگی اقتصادی بدترین نوع مالیات به شمار می اید به این دلیل که  مؤدیان  مالیاتی میتوانند با اظهار نکردن عایدات سرمایه از پرداخت نمودن این نوع مالیات اجتناب نمایند.

ب- کاهش رشد اقتصادی

اثر منفی مالیات بر عایدی سرمایه بر رشد اقتصادی جنبه دیگری از ناکارآمدی این نوع مالیات میباشد. در واقع کشورهایی که نرخ مالیات بر عایدی سرمایه کمتری دارند ویا چنین مالیاتی را ندارند، برای سرمایه های خارجی پذیرای بیشتری میباشند و کشورهایی که این نرخ را تعدیل نکرده اند، شاهد خروج سرمایه های بومی و همچنین کاهش ورود سرمایه های خارجی و یا همان کاهش جریان سرمایه بوده اند.

 

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

 

نوشته شده توسط:   مشاورین تهران و شرکا

جستجوهای مرتبط با ما شرکت حسابداری , شرکت حسابداری تهران، شرکت حسابداری در تهران، حسابداری تهران،حسابداری در تهران،  مشاوره مالی، مشاور مالیاتی، موسسه حسابداری ، موسسه حسابداری در تهران ، خدمات حسابداری، خدمات حسابداری تهران، خدمات مالیاتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search

عضویت در خبرنامه ایمیلی

خبرنامه

آخرین ارسالات

واتساپ
تماس با ما