شرکت حسابداری در رابطه با هرآنچه که مدیران باید در موردحقوق و دستمزد بدانند

هرآنچه-که-مدیران-باید-در-موردحقوق-و-دستمزد-بدانند
فهرست محتوا

یکی از چالش‌های مدیریت هر مجموعه، بحث حقوق و دستمزد می‌باشد. در این مقاله به بررسی این امر از دیدگاه یک شرکت حسابداری پرداخته‌ایم.

تعریف حقوق

حقوق پرداخت هزینه ای می باشد برای کارفرما به کارمند یا کارگر به جبران فعالیت کاری که کارمند یا کارگر برای وی انجام میدهد . هزینه ی حقوق و دستمزد در تولیدی ها و در بحث حسابداری صنعتی نقش مهمی ایفا می کند در بهای تمام شده کالای تولید شده نقش موثری دارد. شرکت حسابداری / موسسه حسابداری به مدیران تاکید میکند که هنگام پرداخت حقوق کارکنان فیش حقوقی صادر کرده و مالیات مربوط به حقوق را از کارکنان کسر وظرف مدت سی روز ضمن تسلیم فهرستی متضمن نام و نشانی دریافت کنندگان حقوق و میزان آن را به اداره ی امور مالیات ارائه دهند.

_میزان حداقل حقوق در سال 97

1_حداقل دستمزد ماهیانه 11,112,690ریال

2_حق مسکن ماهیانه 400,000ریال

3_حق بن نقدی1,100,000ریال

4_حق اولاد یک فرزند1,111,260ریال

5_حق سنوات روزانه17,000ریال

6_حداقل مزد روزانه374,230ریال

7_مجموعه دریافتی افراد مجرد 12,612,690ریال

8_مجموعه دریافتی افراد متاهل با یک فرزند13,723,950ریال

مالیات بر حقوق

مالیات برحقوق قسمتی از مالیات بر درآمد بوده و جزو مالیات‌های مستقیم می باشد و برای دولت نقش مهمی دارد زیرا یک منبع درآمدی مطمئن برای دولت می باشد و به راحتی قابل وصول بوده . شرکت حسابداری / موسسه حسابداری به مدیران پیشنهاد می کند که محاسبه ی مالیات برحقوق را به کارشناسان حسابدار سپرده و ارسال آن را بصورت ماهانه رعات کرده و به آن توجه کنند.

هر سال با توجه به شرایط اقتصادی و رکود بازار و میزان تورم در کشور و همینطور ظرفیت اشخاص حقوقی و نیاز دولت  میزان  مالیات حقوق مشخص میشود . مالیات حقوق هر ساله توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی تعیین شده و پس از تصویب در مجلس به اشخاص حقوقی ابلاغ میشود.

درآمد مشمول مالیات

لازم به ذکر است که کارکنان در قبال حقوق دریافتی خود باید مالیات پرداخت کنند و تعریف مایات حقوق طبق ماده ی82 اینگونه عنوان شده است که درآمدی که شخص حقیقی در خدمت شخص دیگر اعم از حقیقی یا حقوقی درقبال تسلیم نیروی کارخودبابت اشتغال در ایران برحسب مدت یاکارانجام یافته به طورنقد یا غیرنقد تحصیل می کند مشمول مالیات بردرآمد حقوق است .

و طبق ماده ی 83 درآمد مشمول مالیات حقوق عبارت است از حقوق مقرری یامزد و یا حقوق مزایای مربوط به شغل اعم از مستمر ویا غیر مستمر قبل از وضع کسور و پس ازکسر معافیت های مقرر.

لازم به ذکر است که طبق ماده ی 88 در مواردی که از اشخاص مقیم خارج که در ایران شعبه یا نمایندگی ندارند حقوق دریافت شود دریافت کنندگان حقوق مکلف اند ظرف سی روز از تاریخ دریافت حقوق مالیات متعلق را طبق مقررات این فصل به اداره امورمالیاتی محل سکونت خود پرداخت و تا آخر تیرماه سال بعد اظهارنامه مالیاتی مربوط به حقوق دریافتی خود را به اداره امور مالیاتی مزبور تسلیم نمایند.

سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده 84 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب و اصلاحات بعدی آن در سال 97 سالانه مبلغ دویست و هفتاد و شش میلیون ریال (276,000,000ریال) و ماهانه مبلغ بیست وسه میلیون ریال(23,000,000ریال) می باشد . و نرخ مالیات برکل درآمد کارکنان بصورت سالانه و نسبت به مازاد میزان معافیت تا سه برابر 10% می باشد و نسبت به مازاد سه برابر تا چهار برار آن مشمول سالانه 15% و نسبت به مازاد چهار برابر تا شش برابر25% و نسبت به مازاد شش برابر 35% می باشد.

مزایایی که مشمول مالیات نیست:

  1. فوق العاده  حق ماموریت
  2. سنوات خدمت کارکنان
  3. دو هفتم  7% بیمه سهم کارگر
  4. وجوه پرداختی بابت فوت ، بازنشستگی ، از کار افتادگی
  5. یک دوازدهم عیدی
  6. دو دوازدهم مزایای غیرنقدی پرداختی به کارکنان
  7. وجوه حاصل از بیمه
  8. پنجاه درصد مالیات حقوق کارکنان شاغل در مناطق کمتر توسعه یافته
  9. صد درصد حقوق پرسنل شاغل در مناطق آزاد تجاری

سنوات

سنوات و یا مزایای پایان خدمت کارجزو مزایای حقوق می باشد که در ازای مدت کارکرد به پرسنل پرداخت میشود و بر اساس آخرین پایه حقوق سنوات باید در پایان سال کاری به کارمند پرداخت شود که اگر پرداخت نشود بعنوان ذخیره برای کارمند در نظر گرفته میشود و به سال بعد منتقل میشود که پیشنهاد شرکت حسابداری / موسسه حسابداری به کارفرمایان این است که سنوات کارکنان را در پایان سال و یا بصورت ماهانه پرداخت کنند زیرا در صورت انتقال سنوات به سال های بعد شخص حقوقی موظف است که سنوات سال های گذشته را براساس پایه حقوق سال آخر پرداخت کند.

 

لازم به ذکر است سنوات معاف از مالیات میباشد. به‌عنوان مثال شخصی در شرکتی به مدت 12سال مشغول بکار بوده است که در این مدت کاری خود سنوات دریافت نکرده است و پایه حقوق اودر سال آخر به مبلغ 20,000,000ریال می باشد و شرکت در پایان سال دوازدهم باید مبلغی معادل 240,000,000 ریال به شخص حقیقی پرداخت کند که هزینه ی بالایی میتواند برای شرکت باشد .البته تصمیم گیری در مورد نحوه ی پرداخت سنوات با مدیران باتوجه به شرایط شرکت می باشد و شرکت حسابداری / موسسه حسابداری به آنها پیشنهاد های لازم را داده و میتواند آنها را در این موضوع یاری نماید.

 

لازم به ذکر است که در قرار داد های زیر یک سال حق سنواات باتوجه به مدت کارکرد محسوب میشود بعنوان مثال حسنوات شخصی که به مدت 6 ماه در یک شرکت با پایه حقوق 20,000,000ریال کار کرده است میشود معادل 10,000,000ریال .

حق بیمه ی کارکنان

لازم به ذکر است که کارفرما باتوجه به حقوق و دستمزد  کارکنان باید برای هریک از کارکنان یا کارگران بیمه پرداخت کند و حق بیمه سهم کارفرما معادل 23% و حق بیمه سهم کارگر 7% می باشد که باید گفته شود از 23% سهم کارفرما 3% بعنوان بیمه بیکاری محسوب میشود.

موضوع حسابداری حقوق و دستمزد به ظاهر موضوع ساده ای است ولی کارفرمایان باید بدانند که این موضوع ، موضوع بسیار کلیدای در موسسات بخصوص موسسات تولیدی می باشد و باتوجه به نوع فعالیت موسسات ، شرکت حسابداری / موسسه حسابداری به کارفرمایان این توصیه را می کند که در زمینه ی حسابداری حقوق و دستمزد از کارشناسان مربوطه استفاده نمایند .

مزایایی که مشمول کسر حق بیمه نیست به شرح زیر است :

1_بازخرید ایام مرخصی

2_هزینه سفر و فوق العاده مأموریت

3_عیدی و پاداش پایان سال

4_ پاداش افزایش تولید

5_خسارت اخراج و مزایای پایان کار

6_ پاداش نهضت سواد آموزی

 

 

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search

عضویت در خبرنامه ایمیلی

خبرنامه

آخرین ارسالات

واتساپ
تماس با ما