خدمات مشاوره ای شرکت حسابداری / موسسه حسابداری درراستا انتخاب نماینده در دفاع مالیاتی

خدمات-مشاوره-ای-شرکت-حسابداری---موسسه-حسابداری-درراستا-انتخاب-نماینده-در-دفاع-مالیاتی
فهرست محتوا

انتخاب  نماینده با توجه  بند  3 ماده 244 چگونه است ؟

مودی با توجه به بند 3 ماده 244 میتواند  ” یک نفر نماینده از اتاق بازرگانی و صنایع و معادن جمهوری اسلامی ایران یا اتاق تعاون یا جامعه حسابداران رسمی ایران یا مجامع حرفه‌ای یا تشکل‌های صنفی یا شورای اسلامی شهر به انتخاب انتخاب کند ،اما مشروط بر اینکه در متن اعتراض این انتخاب را به صراحت اعلام نماید ، درغیر اینصورت سازمان امور مالیاتی در انتخاب نماینده از میان تشکل های مذکور در بند 3 ماده 244 با توجه به نوع فعالیت مودی  مخیر خواهد بود. شرکت حسابداری و یا موسسه حسابداری در این راستا مشاوره مالیاتی کاربردی میتوانند داشته باشند تا مودی آگاهی بالاتری در این زمینه پیدا کند .

در این صورت اگر مودیان انتخاب خود را به صراحت در متن اعتراض خود قید ننمایند ، نمی توانند انتظار داشته باشند که نماینده تشکل مطلوب آنها قطعا در جلسه هیات حاضر شود .

آیا انتخاب نماینده به معنای انتخاب شخص خاصی  است ؟

برخی از مودیان انتظار دارن زمان مراجعه به امور مالیاتی اتاق تهران ، نماینده اتاق بازگانی جهت مذاکرات و هماهنگی، قبلا به مودیان مزبور معرفی شود .

اما امور مالیاتی اتاق تهران به دلایل زیر از بر آوردن این نوع ازانتظارات معذور است:

اولا: به موجب تبصره 2 ماده 244 قانون مالیات های مستقیم، اداره امور هیات های حل اختلاف مالیاتی و مسئولیت تشکیل جلسات با سازمان امور مالیاتی است .

بر اساس فرایند  جاری سازمان امور مالیاتی ، توزیع پرونده ها و بر گزاری جلسات در صبح روز تاریخ تشکیل جلسات انجام می پذیرد .وهیچیک از نمایندگان  بند های 3 گانه ماده 244، تا تاریخ تشکیل جلسه از محتوای پرونده هایی که به آنان ارجاع خواهد شد مطلع نیستند.

با این حال هریک از نمایندگان از تاریخ ارجاع پرونده به هیات حل اختلاف، قانونا از امکان  استفاده از زمان کافی برای صدور رای  برخوردار بوده و ملزم  به صدور رای در همان  تاریخ تشکیل جلسه رسیدگی  نخواهند بود.

آیا نماینده ،وکیل مدافع  مودی است ؟

نماینده اتاق بازرگانی و یا هریک از نمایندگان بند 3 ماده 244 وکیل مدافع مودی نیستند . وظایف این نمایندگان صیانت از حقوق قانونی متقابل مودیان و سازمان امور مالیاتی است.

نمایندگان مزبور، برای این در هیات ها حضور دارند که نگاه هیات حل اختلاف به ” قانون ” یک سویه و با تفسیر به رای به نفع سازمان امور مالیاتی صورت نگیرد.

در هیات های حل اختلاف مالیاتی، هر سه داوران، اعم از نمایندگان بند های 1 و 2 و 3 ماده 244 ، نقشی مشابه و برابر با  قاضی را ایفا می کنند و هریک مجاز به صدور رای مستقل هستند، رای نهایی بر اساس نظر اکثریت داوران یاد شده اعتبار می یابد بدین ترتیب  مودیان محترم به این نکته توجه داشته باشند که تنها قاضی باتوجه به کفیر خواست دادستان و دفاع مالیاتی وکیل مدافع و براساس اجتهاد خود به صدور رای مبادرت نمی نماید.

ماده ۲۶۹ قانون مالیات های مستقیم

تخلف قضات اعضای هیات‌های حل اختلاف مالیاتی در انجام تکالیفی که به موجب قوانین و مقررات مالیاتی به عهده هیات‌های حل اختلاف گذارده شده است با اعلام دادستانی انتظامی مالیاتی در دادسرای انتظامی قضات مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت . در مورد قضات بازنشسته و نیز نمایندگان موضوع بند (3) ماده (244) این قانون به تخلف آنان با اعلام دادستانی انتظامی در محاکم دادگستری رسیدگی و به مجازات متناسب محکوم خواهند شد .

آیاشخصی میتواند نقشی مشابه وکیل مدافع را در هیات های حل اختلاف مالیاتی داشته باشد  ؟

پیشنهادی که در این زمینه میتوان ارائه کرد این میباشد  که  از شرکت حسابداری و یا موسسه حسابداری که دارای مشاورین مالیاتی آگاه و باتجربه هستند کمک بگیرید، این مشاورین با آگاهی کامل از قوانین و بخشنامه‌ها و قوانین  مالیاتی قادرند، دفاع مالیاتی مستند و دقیق تنظیم و با حضورو مذاکرات دفاع مالیاتی در جلسه رسیدگی‌،میزان موفقیت مودیان را در هیات ها افزایش دهند. فراموش نکنید که مشاورین مزبور تنها در صورت داشتن وکالتنامه رسمی معتبر مجاز به حضور در جلسه هیات ها می باشند البته با مشاوره گرفتن از مشاورین شرکت حسابداری و یا موسسه حسابدای از تمامی نکات این هیات های مالیاتی میتوانید آگاهی لازم را کسب نمایید .

 

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

 

نوشته شده توسط:   مشاورین تهران و شرکا

جستجوهای مرتبط با ما شرکت حسابداری , شرکت حسابداری تهران، شرکت حسابداری در تهران، حسابداری تهران،حسابداری در تهران،  مشاوره مالی، مشاور مالیاتی، موسسه حسابداری ، موسسه حسابداری در تهران ، خدمات حسابداری، خدمات حسابداری تهران، خدمات مالیاتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search

عضویت در خبرنامه ایمیلی

خبرنامه

آخرین ارسالات

واتساپ
تماس با ما