جرائم مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی

جرائم مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی
فهرست محتوا

همان گونه که می‌دانید بخش قابل‌توجهی از منابع مالی موردنیاز دولت برای مخارج و هزینه‌های خود از طریق دریافت مالیات تأمین می‌شود. بدیهی است که مالیات یکی از بااهمیت‌ترین قسمت امور مالی هر شرکت است که عدم اطلاع از قوانین می‌تواند جرائم سنگینی به بار آورد. جرائم مالیاتی را می‌توان به جرائمی که توسط صاحبان مشاغل و یا شرکت‌های که به تعهدات خود عمل نمی‌کنند نسبت داد.

جرائم مالیاتی به دودسته تقسیم می‌شوند

  1. جرائم قانون مالیات بر ارزش‌افزوده
  2. جرائم قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 31/04/1394

جریمه مالیات بر ارزش‌افزوده

طبق ماده 22 قانون ارزش‌افزوده، پرداخت مالیات ارزش‌افزوده باید به‌صورت دوره‌ای پرداخت شود به این معنا که بعد از ارسال اظهارنامه ارزش‌افزوده مودی 15 روز مهلت پرداخت بعد از هر فصل دارد. چنانچه تا پایان مهلت مقرر مالیات ارزش‌افزوده خود را ارسال و یا پرداخت نکرده باشد مشمول جرائم مالیاتی می‌گردد جرائم به شرح ذیل می‌باشد:

مودیانی که در مهلت مقرر نسبت به ثبت اظهارنامه مالیاتی خود اقدام نکنند جریمه‌ای معادل 75% مالیات معوقه تا زمان ثبت اظهارنامه مالیاتی خواهند شد.

در صورت عدم صدور فاکتور جریمه‌ای معادل یک برابر مالیات بدهی خود در نظر گرفته می‌شود.

طبق ماده 23 قانون ارزش افزوده تاخیر در پرداخت مالیات های این قانون جریمه ای به میزاان 2% در ماه،در نظر گرفته شده است.

در صورت عدم درج صحیح قیمت کالا در فاکتور، مبلغ یک برابر ما به تفاوت مالیات متعلق جریمه در نظر گرفته شده است.

در صورت عدم ارائه دفاتر و یا اسناد و مدارک معادل 25% مالیات متعلق جریمه در نظر گرفته می‌شود.

در صورت عدم تسلیم اظهارنامه از تاریخ ثبت یا شناسایی به بعد جریمه‌ای معادل 50% مالیات متعلق اعمال می‌شود.

در صورت عدم تکمیل صحیح اطلاعات صورت‌حساب مطابق با نمونه اعلامی جریمه‌ای معادل 25% مالیات متعلقه در نظر گرفته شده است.

جرائم اظهارنامه مالیاتی

طبق ماده 192 قانون مالیات‌های مستقیم، در صوت عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر مشمول جریمه غیرقابل‌بخشش معادل 30% مالیات معوق برای اشخاص حقوقی و معادل 10% جریمه نقدی برای اشخاص حقیقی در نظر گرفته شده است.

ماده 192 – در کلیه مواردی که مودی یا نماینده او که به‌موجب مقررات این قانون از بابت پرداخت مالیات مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی است چنانچه نسبت به تسلیم آن در موعد مقرر اقدام نکند، مشمول جریمه غیر قابل بخشودگی معادل سی‌درصد (30%) مالیات متعلق برای اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع این قانون و ده درصد (10%) مالیات متعلق برای سایر مودیان می‌باشد.

جرائم مالیاتی عملکرد

مودیان مالیاتی هر ساله موظف‌اند گزارشی از میزان درآمد و هزینه‌های خود تحت عنوان اظهارنامه مالیاتی به سازمان امور مالیاتی ارسال کرده تا میزان مالیات‌بردرآمد آنها مشخص گردد.

طبق ماده 190 قانون مالیات‌های مستقیم اشخاص حقیقی و حقوقی که مالیات عملکرد خود را به‌موقع پرداخت نکرده باشند مشمول جریمه نقدی معادل 2.5% به‌حساب هر ماه تأخیر می‌شوند.

ماده 190-علی‌الحساب پرداختی بابت مالیات عملکرد هرسال مالی قبل از سررسید مقرر در این قانون برای پرداخت مالیات عملکرد موجب تعلق جایزه‌ای معادل یک درصد (1%) مبلغ پرداختی به‌ازای هر ماه تا سررسید مقرر خواهد بود که از مالیات متعلق همان عملکرد کسر خواهد شد. پرداخت مالیات پس از آن موعد موجب تعلق جریمه‌ای معادل دو و نیم درصد (%2/5) مالیات به‌ازای هر ماه خواهد بود.

 جریمه عدم ارائه ترازنامه و سود و زیان

طبق ماده 193 قانون مالیات‌های مستقیم، مودی در صورت عدم تسلیم ترازنامه و یا صورت سود و زیان یا دفاتر مشمول جریمه معادل 20% مالیات هر یک از موارد ذکر شده خواهد بود.

ماده 193-نسبت به مودیانی که به‌موجب این قانون و مقررات مربوط به آن مکلف به نگهداری دفاتر قانونی هستند در صورت عدم تسلیم ترازنامه و حساب سود و زیان یا عدم ارائه دفاتر قانونی مشمول جریمه‌ای معادل بیست درصد (20%) مالیات برای هریک از موارد مذکور خواهند بود

 جریمه‌های غیرقابل‌بخشش مالیاتی

جریمه ناشی از کتمان درآمد در اظهارنامه مالیاتی

جریمه ناشی از اعلام هزینه‌های غیرواقعی در اظهارنامه مالیاتی

عدم ارسال اظهارنامه و ترازنامه موجب عدم استفاده از معافیت مقرر در سال مربوط خواهد شد.

 طبق ماده 191 قانون مالیات‌های مستقیم تصریح می‌کند:

((تمام یا قسمتی از جرائم درج در این قانون باتوجه‌به درخواست با توجه و دلایل ابراز شده توسط مودی مبنی بر عدم ارسال اظهارنامه و عدم انجام تکالیف قانونی با درنظرگرفتن سوابق مالیاتی مودی و خوش‌حساب بودن مودی بر اساس تشخیص و تصویب سازمان امور مالیاتی می‌تواند بخشیده شود.))

ماده 191-تمام یا قسمتی از جرایم مقرر در این قانون بنابه‌درخواست مودی باتوجه‌به دلایل ابرازی مبنی بر خارج از اختیار بودن عدم انجام تکالیف مقرر و با درنظرگرفتن سوابق مالیاتی و خوش‌حسابی مودی به تشخیص و موافقت سازمان امور مالیاتی کشور قابل بخشودن می‌باشد.

طبق ماده 197 قانون مالیات‌های مستقیم، عدم ارسال لیست دریافت‌کنندگان حقوق در مهلت قانونی مشمول جریمه 2% حقوق پرداختنی می‌شود

و همچنین عدم ارسال فهرست قراردادهای پیمانکاری مشمول جریمه 1% کل مبلغ قرارداد می‌شود.

 مهم‌ترین جرائم مالیاتی اشخاص حقوقی

طبق قانون سازمان امور مالیاتی کشور تمامی شرکت‌های که نام آنها در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده باشد در قالب اشخاص حقوقی موظف به پرداخت مالیات خواهند بود.

شرکت‌ها حتی اگر هیچ‌گونه فعالیت و درآمدی طی یک دوره مالی نداشته باشند نیز مکلف به ارسال اظهارنامه به سازمان امور مالیاتی هستند.

جریم عدم پرداخت مالیات قطعی

مالیاتی که از طرف سازمان امور مالیاتی طبق اظهارنامه ارسالی تعیین می‌شود به‌صورت برگه تشخیص مالیاتی به مودی ابلاغ می‌شود که میزان آن قطعی و نهایی نیست و مودی می‌تواند به آن اعتراض نموده تا مورد بررسی هیئت اختلاف مالیاتی قرار گیرد.

رأی که از سوی هیئت اختلاف مالیاتی صادر می‌شود به معنای تعیین مالیات قطعی است و مودی موظف به پرداخت آن می‌باشد و هر گونه تأخیر در پرداخت آن مشمول جرائم مالیاتی می‌شود.

طبق ماده 238 قانون مالیات‌های مستقیم، مودی تا 30 روز پس از تاریخ دریافت برگه تشخیص مالیات فرصت اعتراض به آن را دارد چنانچه نسب به برگه تشخیص مالیاتی اعتراضی ننماید و یا اعتراضی نداشته باشد همان برگه ابلاغی حکم مالیات قطعی را دارد.

 جریمه ثبت درآمد غیرواقعی

طبق ماده 194 قانون مالیات‌های مستقیم، ((مودیانی که اظهارنامه آن‌ها در اجرای مقررات ماده 158 این قانون مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. درصورتی‌که درآمد مشمول مالیات مشخصه قطعی با رقم اظهار شده از طرف مودی بیش از 15% اختلاف داشته باشد. علاوه بر تعلق جرائم مقرر مربوطه که نیز قابل بخشیدن نخواهد بود تا 3 سال بعد از ابلاغ مالیات مشخصه قطعی از هرگونه تسهیلات و بخشودگی‌های مقرر در قانون مالیات‌ها نیز محروم خواهند شد.))

در صورتی که دچار جرائم مالیاتی شده اید و یا نیاز به مشاوره رایگان در این زمینه دارید، شرکت حسابداری مشاورین تهران و شرکا می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. کارشناسان موسسه حسابداری و موسسه مالیاتی مشاورین تهران و شرکا با ارائه خدمات حسابداری، خدمات حسابداری مالیاتی و خدمات مدیریت مالی برای مجموعه‌های مختلف، در تلاش هستند، مشکلات مالی/مالیاتی شرکت‌ها را به حداقل برسانند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search

عضویت در خبرنامه ایمیلی

خبرنامه

آخرین ارسالات

واتساپ
تماس با ما