تفاوت مالیات بر ارزش افزوده با معاملات فصلی

تفاوت مالیات بر ارزش افزوده با معاملات فصلی، شرکت حسابداری، مشاوریت نهران و شرکا، TCP, Tehran Consulting Partners
فهرست محتوا

تفاوت مالیات بر ارزش افزوده با معاملات فصلی بطور عمده اینست که اولی مربوط به مالیات مستقیم و دومی مربوط به مالیات غیر مستقیم می باشد.

مرجع قانونی متفاوت

دیگر تفاوت مالیات بر ارزش افزوده با معاملات فصلی مرجع قانونی است که در مورد گزارشات خرید و فروش فصلی قانون مالیات مستقیم و در مورد مالیات بر ارزش افزوده، قانون مالیات بر ارزش افزوده است.

 نوع فرم ارسال:

ارسال اطلاعات در گزارش خرید و فروش فصلی به صورت گزارش است اما ارسال اطلاعات مالیات بر ارزش افزوده با استفاده از اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده انجام می گیرد.

مهلت ارسال

مهلت ارسال گزارشات خرید و فروش فصلی ۴۵ روز پس از پایان هر فصل اما مهلت ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده ۱۵ روز پس از پایان هر فصل است.

پرداخت و عدم پرداخت مالیات

از اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده در صورت بدهکار شدن مودی باید مالیات متعلقه پرداخت شود اما در گزارشات فصلی پرداختی انجام نمی شود.

کاربرد متفاوت در رسیدگی

در زمان رسیدگی، از اطلاعات ارسالی در گزارشات فصلی برای بررسی ثبت یا عدم ثبت رویداد های مالی در دفاتر قانونی مودیان مالیاتی استفاده می شود. اما از اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده برای تعیین مالیات ارزش افزوده و جرائم آن استفاده می شود.

 اطلاعات ارسالی

در گزارشات خرید و فروش فصلی اطلاعات دقیق طرف حساب ها از جمله نام، مشخصات، کد اقتصادی و . . . باید ثبت شود اما با توجه به اینکه مالیات بر ارزش افزوده از نوع مالیات های غیر مستقیم است و در مالیات غیر مستقیم نیز پرداخت کننده نهایی مالیات تا حدودی نامشخص است در اظهارنامه ارسالی مجموع معاملات ثبت می شود و اشاره ای به اطلاعات افراد نمی شود.

ارسال و عدم ارسال در زمان عدم فعالیت

در زمان عدم فعالیت (خرید، فروش، هزینه و …) نیازی به ارسال گزارشات خرید و فروش فصلی نیست اما اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده باید با مبالغ صفر نیز ارسال شود.

برای ارسال گزارشات خرید و فروش فصلی و مالیات بر ارزش افزوده می توانید از شرکت حسابداری که خدمات حسابداری مورد نیاز شما را ارائه می دهند کمک بگیرید.

اینها تفاوت مالیات بر ارزش افزوده با معاملات فصلی بود، اما این دو شباهت هایی نیز با هم دارند که در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم.

شباهت ها:

ارسال اطلاعات به سازمان امور مالیاتی

مودیان مشمول موظفند اطلاعات مربوط به مالیات بر ارزش افزوده و گزارشات خرید و فروش فصلی را به سازمان امور مالیاتی ارائه دهند.

هر دو جدید هستند

قانون مالیات بر ارزش افزوده از مهر ماه ۱۳۸۷ اجرایی شد و ارسال گزارشات خرید و فروش فصلی هم از فروردین ۱۳۹۱ اجباری شد. مالیات بر ارزش افزوده و گزارشات خرید و فروش فصلی نسبت به مواردی مانند مالیات حقوق، مالیات اجاره و . . . عمر چندانی ندارند.

مدت دوره ها

مدت زمانی که باید اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده و گزارش خرید و فروش فصلی مربوط به آن ارسال شود در هر دو حالت یکسان است و مودیان باید برای هر فصل اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده و گزارشات خرید و فروش فصلی را ارسال کنند.

شباهت در روش ارسال

هر دو مورد را هم میتوان به صورت دستی و هم اینترنتی به سازمان امور مالیاتی ارائه داد ( به دلیل مشکلات و محدودیت های احتمالی بهتر است ارسال به صورت اینترنتی باشد).

جریمه عدم انجام تکالیف

عدم انجام تکالیف تعیین شده بابت هر دو مورد مشمول جریمه می باشد.

انجام رسیدگی توسط سازمان امور مالیاتی

اطلاعات ارسالی در اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده و گزارشات خرید و فروش فصلی توسط سازمان امور مالیاتی مورد رسیدگی قرار می گیرد.

شرکت ها معمولا برای ارائه دقیق و صحیح گزارش معاملات فصلی و مالیات بر ارزش افزوده خود از موسسه حسابداری کمک می گیرند.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search

عضویت در خبرنامه ایمیلی

خبرنامه

آخرین ارسالات

واتساپ
تماس با ما