بستن حساب ها

بستن حساب ها - مشاورین تهران و شرکا
فهرست محتوا

بستن حساب ها

بستن حساب ها و تهیه صورت های مالی جزئی از خدمات حسابداری و مالی  به شمار میاد .حسابداری ازاجزای مختلف و متنوعی تشکیل شده که هر قسمت آن  باید در یک دوره زمانی مشخص انجام شود داده ها در این زمینه از زمانی که به صورت داده خام وارد سیستم میشوند تا وقتی که به صورت یک گزارش پایانی درمی آیند عملیات های متفاوتی روی آنها صورت میگیرد.

بعضی از این عملیات ها در ابتدا و طول دوره مالی بعضی دیگر در پایان سال مالی مورد بررسی و محاسبه قرار میگیرند . بستن حساب ها عملیاتی است که در پایان دوره مالی و یا در طول آن انجام میشود.

بستن حساب ها در حسابداری چه مفهومی دارد ؟

حسابداری شامل حساب های مختلفی میشود که باید در پایان دوره مالی همه این حساب ها صفر میشوند به این صورت که  حساب های دارای مانده بدهکار ، مانده آخرشان  بستانکار میشود و حساب هایی که مانده آخرشان  بستانکار است  بدهکار میشود به این عملیات در حسابداری بستن حساب ها یا صفر کردن مانده گفته  میشود .

درعملیات حسابداری چه حساب هایی باید بسته شوند ؟

در حسابداری دارای سه نوع حساب به نام حساب های دایمی ، حساب های موقت و حساب های مخلوط وجود دارد که در شرایط لازم هر سه اینها باید بسته شوند البته حساب های مخلوط در انتها با توجه به شرایط  به حساب های دایم یا موقت تبدیل میشوند و در نهایت فقط حساب های موقت و دایمی بسته خواهند شد.

حساب های مالی در چه زمان هایی ممکن است بسته شوند ؟

بستن حساب های مالی تنها  در پایان سال انجام نمیشود و ممکن است دربرخی موارد در طول دوره مالی هم بنا به دلایلی این کار لازم بوده و انجام شود . بستن حساب ها در طول دوره مالی در حالتی انجام میشود که به عنوان مثال  مشتری باقیمانده بدهی خود را پرداخت نکرده و حساب آن نیمه کاره می ماند در نتیجه شرکت با بستن حساب وی در واقع مطالبه خود را جزو معوقات سوخت شده قرار می دهد اما در پایان دوره مالی برای تعیین  شدن میزان سود و زیان و انتقال برخی حساب ها به سال بعد حسابداران شروع به بستن حساب ها خواهند نمود.در انتهای  سال حساب های موقت بسته شده و حساب های دایمی هم پس از بسته شدن به سال مالی بعد انتقال داده میشود.

بستن حساب های موقت در شرکت های خدماتی چگونه است؟

حساب های موقت در انتهای سال مالی بسته شده و به سال بعد منتقل نمیشوند این حساب ها در انواع هزینه ها ، درآمد و برداشت وجود داشته و در مراحل زیر بسته میشوند.

حساب درآمد در مرحله اول بسته میشود :

دربستن حساب های موقت از حساب خلاصه سود وزیان استفاده می کنیم به این صورت که حساب درآمد را بدهکار و حساب خلاصه سود و زیان بستانکار می کنیم .

مرحله دوم حساب هزینه ها باید بسته شوند:

بعد از اینکه جمع هزینه ها بدست امد حساب سود و زیان را با جمع هزینه ها بدهکار کرده وپس از آن تمام حساب های هزینه و حساب های مربوط به حساب هزینه را بستانکار میشود.

سپس خود حساب خلاصه سود وزیان بسته میشود:

خلاصه حساب سود وزیان که معلوم شد مانده ان را مشخص می کنیم اگر مانده ان بستانکار باشد آن را بدهکار می کنیم و حساب سرمایه بستانکار می شود و در صورتی که حساب خلاصه سود و زیان بستانکار بشود سود محسوب میشود. در حالت دیگر اگر مانده حساب سود وزیان بدهکار شود آن را بستانکار کرده و سرمایه را بدهکار میکنیم در این حالت حساب سود و زیان ،زیان نامیده میشود.

بستن حساب برداشت مرحله آخر است :

درمرحله آخر بستن حساب های موقت باید حساب سرمایه را بدهکار و حساب برداشت بستانکار گردد. حساب سرمایه باید برابر با مانده حساب برداشت بدهکارشود.

 

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

 

نوشته شده توسط:   مشاورین تهران و شرکا

جستجوهای مرتبط با ما شرکت حسابداری , شرکت حسابداری تهران، شرکت حسابداری در تهران، حسابداری تهران،حسابداری در تهران،  مشاوره مالی، مشاور مالیاتی، موسسه حسابداری ، موسسه حسابداری در تهران ، خدمات حسابداری، خدمات حسابداری تهران، خدمات مالیاتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search

عضویت در خبرنامه ایمیلی

خبرنامه

آخرین ارسالات

واتساپ
تماس با ما