اطلاعات مالی و حسابداری

اطلاعات-مالی-و-حسابداری-شرکت-حسابداری-موسسه-حسابداری-مشاورین-تهران-و-شرکا-تی-سی-پی-TCP
فهرست محتوا

حسابداری

حسابداری عبارت است از یک سیستم اطلاعاتی که در آن فرایند جمع آوری اطلاعات ، طبقه بندی ، ثبت و خلاصه کردن اطلاعات مالی و همینطورتهیه گزارشات مالی و ارائه گزارش به استفاده کنندگان در قالب صورت های مالی انجام میشود.

بصورت ساده حسابداری عبارت است از علم و فن جمع آوری اطلاعات مالی که موسسه حسابداری در این مقاله بصورت مفصل در این رابطه توضیح می دهد .

 لازم به ذکر است که حسابداری زبان تجارت خوانده میشود و یکی از رکن های اصلی فعالیت های تجاری است .

گزارش های حسابداری در قالب صورت های حسابداری در شکل ها و مدل ها مختلفی تهیه میشود تا افراد ذینفع بتوانند از آنها به راحتی استفاده نمایند .

منظور از صورت های حسابداری گزارشات مدیریتی و همینطور گزارشات مالی یا برون سازمانی می باشد که در قالب صورت های مالی به اشخاص برون سازمانی برای تصمیم گیری در رابطه با واحد تجاری ارائه میشود .

از حسابداری به عنوان یک نظام پردازشگر اطلاعات مالی نیز یادم میشود که موسسه حسابداری در این باره توضیحات لازم را ارائه می دهد.

در سیستم حسابداری داده های خام مالی وارد شده و مورد پردازش قرار میگیرد تا اطلاعات مالی و همینطور صورت های حسابداری تهیه شود .

اکثر اوقات کارفرمایان دفترداری را با حسابداری اشتباه میگیرند و از مفهوم دفترداری برای تعریف حسابداری استفاده می نمایند .

دفترداری عبارت است از خلاصه سازی مبادلات واحد تجاری که با توجه به این تعریف میتوان گفت دفتری بخشی از وظایف حسابداری است .

حسابداری بسیار گسترده تر از دفترداری می باشد و اصول و قواعد خود را دارد که مبنای این اصول استانداردهای حسابداری می باشد .

وظایف اصلی حسابداری عبارت است از تهیه گزارشات مالی و صورت های مالی برای استفاده کنندگان بر اساس اصول پذیرفته شده حسابداری و استاندارد های حسابداری .

استفاده کنندگان از اطلاعات مالی

صورتهای حسابداری در شکل ها و مدل های خاص تهیه میشود تا استفاده کنندگان درون سازمانی مثل مدیران و برون سازمانی مثل بانکها ، سهام داران و دولت بتوانند از این اطلاعات استفاده کنند .

استفاده کنندگان از صورت های حسابداری و یا اطلاعات مالی به دو گروه درون سازمانی و برون سازمانی تقسیم میشوند

افراد درون سازمانی مانند مدیران از اطلاعات مالی برای تصمیم گیری در رابطه با فعالیت واحد تجاری استفاده می نمایند، لازم به ذکر است که گزارشات مدیریتی به مدیران در خصوص تصمیم گیری ، تهیه و تنظیم برنامه های داخلی، تهیه و تنظیم برنامه های بوجه ای، کنترل های داخلی و مواردی از این قبیل کمک شایانی می نماید.

افراد برون سازمانی ، مانند سهامداران و بانک از اطلاعات مالی برای قضاوت و تصمیم گیری در رابطه با واحد تجاری استفاده می نمایند .

گزارشات درون سازمانی ارائه شده توسط شرکت حسابداری از اهمیت قابل توجه ای برخوردار می باشد زیرا تصمیم گیری اشخاص درون سازمانی مستقیما در روند پیش روی واحد تجاری تاثیر می گذارد.

صورتهای حسابداری در شکل ها و مدل های خاص تهیه میشود تا استفاده کنندگان درون سازمانی مثل مدیران و برون سازمانی مثل بانکها ، سهام داران و دولت بتوانند از این اطلاعات استفاده کنند .

حسابداری به عنوان یک نظام پردازش اطلاعات مالی ، داده‌های خام مالی را دریافت نموده و به  آنها نظم می دهد .‌

 محصول نهایی نظام حسابداری گزارش ها و صورت های مالی می باشد که مبنای تصمیم گیری اشخاص ذینفع است .

صورت های مالی

صورت های مالی برای اشخاص برون سازمانی در پایان هر دوره مالی توسط موسسه حسابداری تهیه میشود .

صورت های مالی بصورت کلی عملکرد واحد تجاری در یک دوره مالی بیان می کند .

صورت های مالی تهیه شده توسط شرکت حسابداری به استفاده کنندگان این امکان را می دهد تا در رابطه واحد تجاری بصورت آگاهانه قضاوت و تصمیم گیری نمایند .

عملکرد مدیریت، روندپیش روی واحد تجاری ، مدیریت نقدینگی واحد تجاری ، میزان سود دهی واحد تجاری و … در یک دوره مالی در صورت های مالی نشان داده میشود .

انواع حسابداری

بدلیل گستردگی کار در رشته حسابداری انواع مختلفی وجود دارد ، و مهمترین شاخه های حسابداری عبارت اند از :

1_حسابداری صنعتی

2_حسابداری مالی

3_حسابداری دولتی

4_حسابداری مدیریت

حسابداری صنعتی

در جهت نیاز به دانستن بهای تمام شده محصولات تولیدی بکار می رود و نام دیگر آن حسابداری بهای تمام شده می باشد.

هدف اصلی سیستم دانستن بهای تمام شده یک واحد محصول از نظر عوامل هزینه می‌باشد.

حسابداری مالی

این نوع از حسابداری  را می توان حسابداری گزارش نیز نامید که در آن وظیفه اصلی موسسه حسابداری تهیه صورت های مالی می باشد .

هدف اصلی حسابداری مالی  تهیه صورتهای مالی   وارائه به استفاده کنندگان می باشد .

لازم به ذکر است اصلی ترین دلیل این نوع حسابداری اصل تفکیک شخصیت می باشد .

حسابداری مدیریت

عبارت است از تهیه گزارش های مالی مورد نیاز مدیران واحد تجاری .

مدیران باتوجه به گزارشات ارائه شده در رابطه با واحد تجاری تصمیم گیری می نمایند .

گزارشات درون سازمانی باتوجه به نیاز مدیران تهیه میشود و باید در زمان مدنظر مدیران ارائه شده و هیچ محدودیت زمانی و استانداردی برای گزارشات درون سازمانی وجود ندارد و فقط نیاز مدیران در تهیه گزارشات درون سازمانی ملاک می باشد .

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

نوشته شده توسط:  مشاورین تهران و شرکا

جستجوهای مرتبط با ما : شرکت حسابداری، موسسه حسابداری، خدمات حسابداری، مشاوره مالی، خدمات مالیاتی

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search

عضویت در خبرنامه ایمیلی

خبرنامه

آخرین ارسالات

واتساپ
تماس با ما