هزینه های قابل قبول مالیاتی و استهلاک

هزینه-های-قابل-قبول-مالیاتی-و-استهلاک-شرکت-حسابداری-موسسه-حسابداری-مشاورین-تهران-و-شرکا-تی-سی-پی-TCP
فهرست محتوا

هزینه های قابل قبول مالیاتی به هزینه هایی گفته میشود که باتوجه به اسناد حسابداری قابل اتکا باشد ، شرکت حسابداری در این رابطه توضیحات لازم را بیان مینماید.

هر شرکتی در روند فعالیت های خود از هزینه هایی برخوردار است که این هزینه ها با توجه به ماده 147 قانون مالیات های مستقیم زمانی قابل قبول میباشند که در حدود متعارف متکی به مدارک بوده و فقط مربوط به تحصیل درآمد موسسه در دوره مالی باشد نکته ای که در این قسمت وجود این میباشد که در مواردی که هزینه ای در این قانون پیش بینی نشده باشد و بیش از حد مقرر در این قانون بوده ولی پرداخت آن به موجب قانون و یا مصوبه هیات وزیران صورت گرفته باشد قابل قبول خواهد بود همکاری با شرکت حسابداری و یا موسسه حسابداری این ویژگی را دارا میباشد که کارشناسان شرکت حسابداری به این قانون های مالیاتی تسلط داشته و حرفه ای ترین مشاوره ها را ارائه می دهند .

لازم به توضیح است که هزینه های قابل قبول مالیاتی دارای نکته هایی میباشند که در این باره به آن میپردازیم :

1) با توجه به ماده 95 قانون مالیات مستقیم تمامی اشخاص حقوقی و همچنین صاحبان مشاغل که مکلف به نگهداری دفاتر میباشند ، در حکم موسسه محسوب میشوند. و نیز همچنین هزینه های قابل قبول مالیاتی در مورد سایر صاحبان مشاغل نیز قابل پذیرش است.

2) هزینه های مربوط به درآمدهایی که به موجب این قانون از پرداخت مالیات معاف یا مشمول مالیات با نرخ صفر بوده یا با نرخ مقطوع محاسبه میشود ، به عنوان هزینه های قابل قبول مالیاتی شناخته نمیشوند

3) هزینه های پرداختی قابل قبول مالیاتی که به صورت تهاتری انجام نشود ازمبلغ پنجاه میلیون به بالا باید پرداخت و یا تسویه آن از طریق سامانه بانکی صورت پذیرد .

پیشنهادی که به اشخاص حقیقی و حقوقی در این زمینه داده میوشد این است که از مشاوره های حرفه ای کارشناسان شرکت حسابداری و موسسه حسابداری درباره نکات مهم هزینه های قابل قبول مالیاتی استفاده کنن و روند مالی و مالیاتی خود را بهبود دهند .

با توجه به  ماده 148 قانون مالیات های مستقیم در رابطه با هزینه های قابل قبول مالیاتی ، هزینه هایی که دارای  شرایط مذکور در ماده فوق میباشد به شرح زیر در حساب مالیاتی قابل قبول میباشد :

1- قیمت خرید کالای فروخته شده و یا قیمت خرید مواد مصرفی در کالا و خدمات فروخته شده.

2-هزینه‌های استخدامی متناسب با خدمت کارکنان بر اساس مقررات استخدامی موسسه به شرح زیر:

الف – حقوق یا مزد اصلی و مزایای مستمر شامل  نقدی یا غیر نقدی (‌مزایای غیر نقدی به قیمت تمام شده برای کارفرما).

ب – مزایای غیر مستمر شامل نقدی و غیرنقدی به عنوان مثال  خواروبار، بهره‌وری، پاداش، عیدی، اضافه‌کار، هزینه سفر و فوق‌العاده مسافرت. نصاب هزینه سفر و فوق‌العاده مسافرت مدیران و ‌بازرسان و کارکنان به خارج از ایران به منظور رفع حوائج موسسه ذیربط طبق آیین‌نامه‌ای خواهد بود که از طرف وزارت امور اقتصادی ‌و دارایی و سازمان مدیریت و برنامه­ریزی کشور تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد تعیین خواهد شد.

ج – هزینه‌های بهداشتی و درمانی و وجوه پرداختی بابت بیمه‌های بهداشتی و عمر و حوادث ناشی از کار کارکنان.

د – حقوق بازنشستگی، وظیفه، پایان خدمت طبق مقررات استخدامی موسسه و خسارت اخراج و بازخرید طبق قوانین موضوعه مازاد بر مانده حساب ذخیره مربوط.

هـ – وجوه پرداختی به سازمان تأمین اجتماعی طبق مقررات مربوط و همچنین تا میزان سه‌درصد (3%) حقوق پرداختی سالانه بابت پس انداز کارکنان براساس آیین­نامه‌ای که به پیشنهاد سازمان امور مالیاتی کشور به‌تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی می‌رسد.

و- معادل یک ماه آخرین حقوق و دستمزد و همچنین مابه­التفاوت تعدیل حقوق سنوات قبل که به منظور تأمین حقوق بازنشستگی و وظیفه و مزایای پایان ‌خدمت، خسارت اخراج و بازخرید کارکنان موسسه ذخیره می‌شود.

این حکم نسبت به ذخایری که تا کنون در حساب بانکها نگهداری شده است نیز جاری خواهد بود.

پرداختی به بازنشستگان موسسه حداکثر تا سقف یک دوازدهم معافیت موضوع ماده (84) این قانون

3- هزینه کرایه محل موسسه در صورتی که اجاری باشد، مال‌الاجاره پرداختی طبق سند رسمی و در غیر این صورت در حدود متعارف.

4- اجاره بهای ماشین­آلات و ادوات مربوط به واحد تجاری در صورتی که اجاری باشد.

5- هزینه  سوخت، برق، روشنایی، آب، مخابرات و … .

6- وجوه پرداختی بابت انواع  مختلف بیمه مربوط به عملیات و دارایی موسسه.

7- حق‌الامتیاز پرداختی و همچنین حقوق و عوارض و مالیات‌هایی که به علت فعالیت موسسه به شهرداریها و وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی ‌و وابسته به آنها پرداخت می‌شود (‌به استثنای مالیات بر درآمد و ملحقات آن و سایر مالیات­هایی که موسسه به موجب مقررات این قانون ملزم به کسر از‌ دیگران و پرداخت آن می‌باشد و همچنین جرایمی که به دولت و شهرداریها پرداخت می­گردد.)

8- هزینه‌های تحقیقاتی، آزمایشی و آموزشی، نشریات و ، هزینه‌های بازاریابی، تبلیغات و نمایشگاهی مربوط به فعالیت ‌موسسه، براساس آیین‌نامه‌ای که به پیشنهاد سازمان امور مالیاتی کشور به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی می‌رسد.

9- هزینه‌های مربوط به جبران خسارت وارده مربوط به فعالیت و دارایی موسسه مشروط بر این­که:

اولا – وجود خسارت محقق باشد.

ثانیا – موضوع و میزان آن مشخص باشد.

ثالثا – طبق مقررات قانون یا قراردادهای موجود جبران آن به عهده دیگری نبوده یا در هر صورت از طریق

10- ‌زیان اشخاص حقیقی یا حقوقی که از طریق رسیدگی به دفاتر آنها و با توجه به مقررات احراز گردد، از درآمد سال یا سال­های بعد استهلاک‌ پذیر میباشد .

11- هزینه‌های جزئی مربوط به محل موسسه که عرفا به عهده مستأجر است در صورتی که اجاری باشد.

12-هزینه‌های مربوط به حفظ و نگهداری محل موسسه در صورتی که ملکی باشد.

13- مخارج حمل و نقل.

آیین­نامه احراز شروط سه­گانه مذکور در این بند به پیشنهاد سازمان امور مالیاتی کشور به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی می‌رسد.

لازم به توضیح است که هزینه های دیگری در این ماده وجود دارد مانند هزینه های فرهنگی آموزشی حق‌الزحمه‌های پرداختی متناسب با کار انجام شده ، سودو یا کارمزد و جریمه‌هایی که برای انجام عملیات موسسه به بانکها، صندوق تعاون، صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی و… پرداخت میشود و همچنین ذخیره مربوط به هزینه‌های پرداختنی قابل قبول که به سال مورد رسیدگی ارتباط دارد و دیگر موارد که با گرفتن مشاوره های تخصصی کارشناسان شرکت حسابداری و یا موسسه حسابداری میتوانن بهترودقیق تر با آن هزینه ها آشنا بشوند.

 

 

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

 

نوشته شده توسط :  مشاورین تهران و شرکا

جستجوهای مرتبط با ما : شرکت حسابداری، موسسه حسابداری، خدمات حسابداری، مشاوره مالی، خدمات مالیاتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search

عضویت در خبرنامه ایمیلی

خبرنامه

آخرین ارسالات

واتساپ
تماس با ما