مالیات و عوارض بر ارزش افزوده و ثبت آن

مالیات و عوارض بر ارزش افزوده و ثبت آن_ مشاورین تهران و شرکا
فهرست محتوا

مالیات و عوارض بر ارزش افزوده و ثبت آن

مالیات برارزش افزوده نوعی مالیات عام برتمام کالاها و خدمات است مگر مواردی که معاف باشد که به صورت چند مرحله ای از اضافه ارزش کالا تولید شده و یا خدمات ارائه شدده در مراحل مختلف تولید و توزیع اخذ میشود. به عبارت دیگر مالیاتی که در طول فرآیند تولید و خدمات از محل تولید تا فروش کالا به مشتری نهایی مرحله به مرحله دریافت میشود از این روش امروز بیش از 120کشور جهان استفاده میکند.

بنابراین مالیات بر ارزش افزوده تاثیر زیادی براقتصاد خواهند داشت به عنوان مثال در این نوع مالیات اگر تولید کننده گندم خود را تحویل کارخانه آرد دهد و کارخانه آرد علاوه بر گندم مواد دیگری را هم خریداری کرده و با ترکیب آن ها محصولی به نام آرد را تحویل دهد در این مرحله ارزش ورودی و خروجی کالا به این واحد تولیدی اندازه گیری شده و تفاضل آن به عنوان ارزش افزوده محسوب میشود .

تا پیش از این در هرمرحله تولید کل ارزش محصول مشمول مالیات میشد ولی با تصویب این قانون تنها مابتفاوت تفاضل آن ارزش که ایجاد شده ملاک عمل برای دریافت مالیات است .

حالت های مختلفی از مالیات و عوارض بر ارزش افزوده 

حالت اول : خرید کالا یا دریافت خدمات توسط سازمان یا واحد گزارشگری که مودی موضوع قانون مالیات برارزش افزوده نباشد در صورتی که مالیات و عوارض ارزش افزوده برای خرید کالا یا دریافت خدمات توسط دستگاه اجرایی مرط پرداخت شود مالیات و عوارض مطرح شده به بهای تمام شدده کالا و خدمات اضافه میشود .

حالت دوم : فروش کالا یا ارائه خدمات توسط واحد گزارشگر یا سازمانی که مودی موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده باشد:

1) چنانچه به هنگام فروش کالا و ارائه خدمات مالیات و عوارض کلا وصول شود یا وصول نشود بخشی از آن وصول شود یرحسب مورد ثبت معادله مالیات و عوارض ارزش افزوده فروشی کالا و خدمات در دفاتر سازمان ثبت :

بانک مالیات و ارزش افزوده ××

حسابها و اسناد دریافتنی      ××

مالیات و عوارض ارزش افزوده فروش کالا و خدمات ××

 

2) درپایان دوره مالیات و عوارض ارزش افزوده فروش نشان دهنده بدهی بابت مالیات و عوارض ارزش افزوده بود که پس از واریز به حساب های مالیاتی و تسویه آن ثبت زیر انجام میگیرد :

مالیات و عوارض ارزش افزوده کالا و خدمات ××

بانک مالیات و عوارض ارزش افزوده ××

 

جستجوهای مرتبط با ما شرکت حسابداری , شرکت حسابداری تهران، شرکت حسابداری در تهران، حسابداری تهران،حسابداری در تهران،  مشاوره مالی، مشاور مالیاتی، موسسه حسابداری ، موسسه حسابداری در تهران ، خدمات حسابداری، خدمات حسابداری تهران، خدمات مالیاتی

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search

عضویت در خبرنامه ایمیلی

خبرنامه

آخرین ارسالات

واتساپ
تماس با ما