مالیات بر معاملات

مالیات بر معاملات ، شرکت حسابداری ، مشاورین تهران و شرکا
فهرست محتوا

مالیات بر معاملات در ایران انواع مختلفی دارد که عبارتند از :

1) مالیات بر فرآورده‌هاى نفتی

2) مالیات بر نوشابه‌هاى غیرالکلی

3) مالیات بر فروش سیگار

4) مالیات اتومبیل

5) نقل و انتقال شناورها

6) عوارض خروج از کشور

7) 15 درصد اتومبیل‌هاى داخلی

8) مالیات نقل و انتقال اتومبیل

9) مالیات حق اشتراک تلفن‌هاى خودکار

10) مالیات نوار ضبط‌ صوت و تصویر

11) مالیات فروش خاویار و موارد متفرقه

قانون مالیات بر معاملات گوناگون

الف) آخرین مصوبه قانون مالیات بر معاملات فرآورده‌ هاى نفتى مربوط به مصوبه مورخ ۱۹/۳/۱۳۴۴ هیئت‌ وزیران است که به‌ موجب این مصوبه ۲ ریال براى هر لیتر به‌ عنوان مالیات غیر مستقیم به خزانه واریز مى‌گردد. پرداخت مالیات مواد الکلى براى نخستین بار در سال ۱۳۲۷ هجرى قمرى رایج شد ولى اکنون فقط شامل فرآورده‌ هاى الکلى صنعتى و طبى است. به‌ موجب تبصره ۸۵ قانون بودجه سال ۱۳۶۱، قانون قبلى مالیات نوشابه‌ هاى غیرالکلى ملغى و براساس اندازه‌گیرى حجم از قرار هر لیتر ۱۴ ریال مقرر است. در سال ۱۳۶۸ به‌ موجب تبصره ۳۰ قانون بودجه سال ۱۳۶۸، نرخ مالیات بر نوشابه‌ هاى غیرالکلى به لیترى ۷۰ ریال افزایش پیدا کرد که در حال حاضر نیز اعمال می شود.

ب) مالیات اتومبیل براى اولین بار براساس قانون مصوب ۲۸ اسفندماه سال ۱۳۴۵ برقرار گردید. که در مصوبه مورخ ۱/۳/۱۳۵۹ شوراى انقلاب لایحه قانونى اصلاح قانون اخذ مالیات از اتومبیل‌ هاى سوارى و صفحات گرامافون مورد اصلاح واقع شد. آخرین مجوز قانون وصول این درآمد، ماده ۳ قانون وصول مالیات مقطوع از بعضى از کالاها و خدمات میباشد.

ج) همچنین مالیات 15 درصدی ارزش اتومبیل‌ هاى داخلى به‌ موجب مجوز قانونى وصول مالیات مقطوع بوده است که براساس ماده ۱۳ این قانون عمل مى‌گردد. مالیات بر نوار ضبط ‌صوت و تصویر از سال ۱۳۵۹ به‌ موجب لایحه قانونى اخذ مالیات از نوارهاى ضبط ‌صوت و تصویر، مصوب اول خرداد ماه ۱۳۵۹ شوراى انقلاب اخذ مى‌گردد. براساس همین لایحه قانونی، نوارهاى مزبور جزء اموال دولت محسوب شده و جریمه قاچاق براى آن تعیین شده است.

د) مالیات بر فروش سیگار از متداول ترین اقلام مالیات بر معاملات در ایران محسوب می شود. این نوع مالیات براساس مصوبات سال ۱۳۵۹ شوراى انقلاب، تبصره ۷ قانون بودجه سال ۱۳۶۰، تبصره ۸۹ قانون بودجه سال ۱۳۶۲، تبصره ۵۵ قانون بودجه سال ۱۳۶۳، تبصره ۵۷ قانون بودجه سال ۱۳۶۴ و ماده ۹ قانون وصول برخى از درآمد هاى دولت و مصرف آن مورد اصلاح واقع شده است. مالیات بر نقل و انتقالات اتومبیل مربوط به ماده ۷ لایحه قانونى اصلاح بعضى از مواد قانون مالیات‌ هاى مستقیم مصوب ۲۵ تیرماه ۱۳۵۹ شوراى انقلاب مى‌باشد، که براساس آن (ماده یک قانون) وصول مالیات از اتومبیل‌ هاى غیرسوارى و اصلاح بعضى از مواد قانون مالیات‌ هاى مستقیم و اصلاحیه‌ هاى بعدى مصوب ۲۰/۱۰/۱۳۶۳ مجلس شوراى اسلامى و همچنین ماده ۲ قانون وصول مالیات مقطوع از بعضى از کالاها و خدمات است.

و) مالیات غیر مستقیم بر فروش خاویار نیز از سال ۱۳۶۳ به‌ موجب تبصره ۶۲ قانون بودجه سال مزبور مشخص شد، که در سال ۱۳۶۴ به‌ موجب تبصره ۵۶ قانون بودجه سال ۱۳۶۴ از ۱۵ درصد سال ۱۳۶۳ به ۲۰ درصد در سال ۱۳۶۴ افزایش یافت. مالیات حق اشتراک تلفن‌ هاى خودکار، به‌ موجب تبصره ۸۴ قانون بودجه سال ۱۳۶۱، تبصره ۴۷ قانون بودجه سال ۱۳۶۸ و ماده ۲ قانون وصول برخى از درآمدهاى دولت تغییراتى نسبت به تبصره‌هاى ۲۶ قانون بودجه سال ۱۳۳۸ و تبصره ۲۲ قانون متمم بودجه سال ۱۳۴۶ داده شد.

ه) مالیات بر عوارض گذرنامه خروج از کشور از سال ۱۳۷۲ مشخص شد که از سال ۱۳۷۲ از درآمدهاى متفرقه به درآمدهاى مالیاتى انتقال پیدا کرد.

در خصوص انواع مالیات بر معاملات بهتر است از موسسه حسابداری برای مشاوره مالیاتی کمک بگیرید.

معاملات فصلی

معاملات فصلی به کلیه معاملات اعم از خرید و فروش که تا پایان یک فصل صورت گرفته است می گویند.

مودیان مالیاتی باید این معاملات را در قالب گزارشات معاملات فصلی به همراه اسناد و مدارک مربوطه به سازمان امور مالیاتی در پایان هر فصل ارائه کنند در غیر این صورت مشمول جریمه های سنگین میگردند.

سازمان امور مالیاتی گزارشات معاملات فصلی در راستای عدالت مالیاتی در قانون مالیات های مستقیم منظور کرده است.

کلیه صاحبان مشاغل و اشخاص حقیقی و حقوقی میابیست گزارش معاملات فصلی خود را طی مدت 45 روز پس از پایان هر فصل

طبق ماده 169 قانون مالیات های مستقیم به سایت سازمان مالیاتی به نشانی www.Tax.gov.ir ارسال کنند.

این افراد مکلفند برای انجام معاملات خود صورتحساب صادر و شماره اقتصادی خود و طرف معامله را در صورتحسابها، قرار دادها و سایر اسناد مشابه درج و فهرست معاملات خود را به سازمان مالیاتی ارائه کنند.
عدم انجام اینکار و یا استفاده از شماره اقتصادی خود برای دیگران و یا استفاده از شماره اقتصادی دیگران برای معاملات خود، مشمول جریمه ای معادل دو درصد ( 2% ) مبلغ مورد معامل می شود.

شرکت حسابداری در تهیه و ارسال به موقع و دقیق گزارشات معاملات فصلی شرکت شما با مشاوره مالی و مالیاتی خدمات خود را ارائه می دهد.

افرادی که مشمول گزارش معاملات فصلی هستند عبارتند از :

الف) کلیه اشخاص حقوقی.

ب) صاحبان مشاغلی که برحسب نوع و یا حجم فعالیت جزو گروه اول از موضوع ماده 2 آیین نامه اجرایی ماده 95 از قانون (مجموع مبلغ فروش کالا و خدمات سال قبل یا ده برابر درآمد مشمول مالیات قطعی شده (قبل از کسر معافیت) طبق آخرین برگ مالیات قطعی (مجموع اصلی و متمم) عملکرد سال 1391 و به بعد که تا تاریخ پایان دی ماه سال قبل از شروع سال مالیاتی ابلاغ شده باشد، هر کدام بیشتر از مبلغ سی میلیارد ریال باشد) محسوب شوند.

ج) صاحبان مشاغل مشمول اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده.

 برای ثبت و ارسال معاملات فصلی سه روش به شرح زیر وجود دارد:

  • روش بر خط (آنلاین):

    در این روش مودی با مراجعه به سامانه ارسال فهرست معاملات و با استفاده از مرورگر Internet Explorer نسخه 8 یا بالاتر، می تواند با استفاده از کلمه عبوری که در هنگام ثبت نام در نظام مالیاتی دریافت نموده است وارد کارتابل ارسال فهرست معاملات خود شده و اطلاعات مورد نیاز را به صورت برخط و رکورد به رکورد وارد سامانه نماید. ثبت اطلاعات طی دو مرحله ثبت اولیه و ثبت نهایی انجام می شود. پس از ثبت نهایی اطلاعات کد رهگیری ارسال اطلاعات دریافت خواهد شد.

برای این دسته از مودیان گرامی با ورود به سامانه، امکان ثبت هر یک از فرم های زیر برحسب نوع اطلاعات فراهم می باشد.

– ثبت گزارش خرید
– ثبت گزارش فروش
– ثبت اطلاعات پرداخت قرارداد ها
– ثبت گزارش دریافت قرارداد ها
– ثبت گزارش امتناع برای پیش از سال 1395
– ثبت گزارش عرضه به مصرف کننده نهایی برای سال 1395
– ثبت گزارش واردات
– ثبت گزارش صادرات
– ثبت گزارش حق العملکاری و مدیریت پیمان
– ثبت گزارش اجاره
– ثبت گزارش پیش فروش

  • روش غیر برخط ( آفلاین) از طریق ارسال فایل:

  • در این روش مودی با مراجعه به سامانه ارسال فهرست معاملات می تواند برنامه نرم افزاری را دریافت نموده و اطلاعات مورد نیاز را به صورت برخط و رکورد به رکورد وارد نرم افزار نماید. در این حالت مودی الزامی به اتصال دائم به اینترنت ندارد. مودیان پس از تامین اطلاعات و کنترل های لازم می توانند با اتصال مجدد به اینترنت با استفاده از نرم افزار مذکور و کلمات عبور ثبت نام، فایل تکمیل شده را ارسال نمایند. فایل ارسال شده پس از 24 ساعت در کارتابل ارسال اطلاعات مودی به صورت ثبت اولیه قابل مشاهده است. پس از ارسال موفق اطلاعات، مودی باید اقدام به ثبت نهائی اطلاعات نمایند. پس از ثبت نهائی اطلاعات کد رهگیری ارسال اطلاعات دریافت خواهد شد. در صورتی که مودی ذیربط دارای سیستم های اطلاعاتی و حسابداری مناسبی باشد، در این روش می توان به جای ورود تک تک رکودها به صورت دستی، با استفاده از نرم افزارهای کمکی اطلاعات مندرج در سیستم های اطلاعاتی را استخراج و از طریق نرم افزار غیر برخط در سامانه بارگذاری نماید.
  • روش غیر برخط ( از طریق لوح فشرده):

  • در این حالت مودی با مراجعه به سامانه ارسال فهرست معاملات می تواند برنامه نرم افزاری مربوط را دریافت نموده و اطلاعات مورد نیاز را به صورت غیر برخط و رکورد به رکورد وارد نرم افزار نماید. پس از تکمیل اطلاعات، فایل اکسس تولید شده توسط نرم افزار از طریق لوح فشرده به همراه چاپ فهرست اطلاعات وارد شده به اداره اطلاعات و خدمات مالیاتی اداره کل ذیربط تحویل داده می شود. لوح فشرده دریافت شده توسط سیستم های داخلی بررسی و بارگذاری شده وپس از ثبت، شماره و تاریخ دبیرخانه مربوط به مودی تحویل داده می شود. این روش معمولا برای اشخاصی که به دلایل مختلف امکان ارسال اطلاعات از طریق اینترنت را ندارند استفاده می شود مانند: برخی از دستگاههای اجرائی.

شرکت حسابداری بوسیله روش های ذکر شده برای ارسال سریع تر و دقیق تر معاملات فصلی خدمات خود را ارائه می کند بنابراین بهتر است از مشاوره مالیاتی موسسه حسابداری بهره بگیرید.

جرائم رعایت نکردن قوانین و تکالیف مربوط به شماره اقتصادی، صدور صورتحساب و ارسال فهرست برای اشخاص مشمول :

1) مودیان مشمول در صورت عدم صدور صورتحساب مشمول جریمه ای معادل 2 درصد مبلغ مورد معامله ای که بدون رعایت ضوابط ماده مذکور انجام شده است خواهند بود.
2) عدم درج شماره اقتصادی خود مشمول جریمه ای معادل 2 درصد مبلغ مورد معامله ای که بدون رعایت ضوابط ماده مذکور انجام شده است خواهند بود.
3) عدم درج شماره اقتصادی طرف معامله مشمول جریمه ای معادل 2 درصد مبلغ مورد معامله ای که بدون رعایت ضوابط ماده مذکور انجام شده است خواهند بود.
4) استفاده از شماره اقتصادی خود برای معاملات دیگران مشمول جریمه ای معادل 2 درصد مبلغ مورد معامله ای که بدون رعایت ضوابط ماده مذکور انجام شده است خواهند بود.
5) استفاده از شماره اقتصادی دیگران برای معاملات خود مشمول جریمه ای معادل 2 درصد مبلغ مورد معامله ای که بدون رعایت ضوابط ماده مذکور انجام شده است خواهند بود.
6) عدم ارائه فهرست معاملات انجام شده به سازمان امور مالیاتی کشور طبق روشهای تعیین شده مشمول جریمه ای معادل 1 درصد. معاملاتی که فهرست آنها ارائه نشده است خواهد بود.
7) درصورت تعدد جرائم در بندهای 1 و 2 و 3 برای یک معامله، حداکثر جریمه قابل مطالبه 2 درصد مبلغ مورد معامله خواهد بود.

موارد زیر برای تهیه و ارسال لیست های مورد نظر باید رعایت شود:

  • فرم نمونه به تفکیک مشتری و نوع کالا و خدمات فروش رفته
  • و همچنین برگشت از فروش را به تفکیک مشتری و نوع کالای فروش رفته در فرم نمونه بصورت جداگانه تهیه و ارسال شود.
  • در ستون کد کالا و خدمات و کد آدرس مطلقا” چیزی نوشته نشود.
  • قسمت نام خریدار/فروشنده نام و نام خانوادگی اشخاص حقیقی و نام شخص حقوقی بطور کامل ذکر شود.
  • بخش شرح کالا و خدمات نوع کالای فروخته شده / خریداری شده
  • و همچنین نوع خدمات ارائه شده بصورت کامل معرفی گردد و از بیان اختصاری نوع کالا و خدمات خودداری شود.
  • شرکتهایی که فعالیت آنها غالبا ارائه خدمات می باشد در ستون مربوط به شرح کالا و خدمات به طور واضح نوع فعالیت ارائه شده خود را مشخص کنند.
  • کلیه اشخاص ذکر شده مکلفند لیستهای خرید، فروش، پرداخت و دریافت خود را به تفکیک تهیه و تنظیم و تحویل دهند.
  • کلیه اشخاص حقوقی/حقیقی که به فعالیت پیمانکاری اشتغال دارند مکلفند صورت دریافت قرارداد های خود را بر اساس فرم نمونه تکمیل و اعلام کنند.
  • کلیه اشخاص حقیقی/حقوقی مکلفند لیست کلیه قرارداد های مربوط به اجاره و انبارداری و . . . را به ادارات نظارت و پیگیری یا اطلاعات و خدمات مالیاتی ذیربط اعلام کنند.

شرکت حسابداری با رعایت موارد بالا شما را برای تهیه دقیق گزارشات معاملات فصلی خدمات خود را در این زمینه و مشاوره مالیاتی گسترده ارائه می کند.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search

عضویت در خبرنامه ایمیلی

خبرنامه

آخرین ارسالات

واتساپ
تماس با ما