مالیات بر درآمد مشاغل

مالیات-بر-درآمد-مشاغل-شرکت-حسابداری-موسسه-حسابداری-خدمات-حسابداری-مشاورین-تهران-و-شرکا
فهرست محتوا

مالیات بر درآمد مشاغل عبارت است از، مالیاتی که شخص حقیقی از آمد حاصل ازاشتغال به مشاغل یا به عناوین دیگر در ایران تحصیل می کند.

 درآمد مشاغل

براساس ماده 93 قانون مالیات های مستقیم، در آمدی که شخص حقیقی ازطریق اشتغال به مشاغل یابه عناوین دیگر در ایران تحصیل نماید پس از کسر معافیت های مالیاتی مشمول مالیات بر درآمد مشاغل می باشد.

لازم به ذکر است که درآمد های ناشی از فعالیت های مضاربه در صورتی که عامل مضارب یا صاحب سرمایه شخص حقوقی باشد تابع مقررات مالیات بر درآمد مشاغل است که شرکت حسابداری در این خصوص میتواند مشاوره مالی لازم را به اشخاص ارائه نماید.

درآمد مشمول مالیات مشاغل

براساس ماده 94 قانون مالیات های مستقیم، درآمد مشمول مالیات مودیان موضوع مالیات بر درآمد مشاغل عبارت است از کل درآمد حاصل از فروش کالا و ارائه خدمات به اضافه سایر درآمد های غیر عملیاتی پس از کسر هزینه های قابل قبول مالیاتی که درصورت های مالی حسابداری درآمد واحد تجاری در صورت سود وزیان محاسبه میشود .

براساس ماده 97 قانون مالیات های مستقیم اشخاص حقیقی صاحب سرمایه و یا درآمد مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی می باشند که شرکت حسابداری خدمات مورد نیاز را ارائه می دهد .

اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی باید باتوجه به قانون مربوطه تهیه و تنظیم شود و اظهارنامه مالیاتی مودی که با رعایت مقررات مربوط تنظیم و ارائه شده باشد مورد قبول خواهد بود که موسسه حسابداری در این خصوص خدمات لازم را ارئه می دهد .

گروه بندی مودیان صاحب مشاغل (اشخاص حقیقی)

در خصوص مالیالت بردرآمد مشاغل ، براساس قانون مالیات های مستقیم صاحبان مشاغل باتوجه به نوع و حجم فعالیت و همنیطور شاخص ها و معیار های مالیاتی به سه گروه تقسیم می شوند :

_گروه اول

اشخاص گروه اول عبارت اند از آنهایی که مجموعه درآمد آنها قبل کسر هزینه ها سال قبل یا ده برابر درآمد مشمول مالیات قطعی شده طبق آخرین برگ مالیات قطعی عملکرد سال 91 و به بعد که تا پایان دی ماه سال قبل از شروع سال مالیاتی ابلاغ شده باشد که هر کدام بیشتراز مبلغ سی میلیارد ریال باشد زیر مجموعه اشخاص گروه اول می باشد

_گروه دوم

 اشخاص گروه دوم عبارت انداز آنهایی که مجموعه درآمد آنها قبل از کسرهزینه ها سال قبل یاده برابر درآمد مشمول مالیات قطعی شده براساس آخرین برگ مالیات عملکرد سال 91 و به بعد که تاپایان دی ماه سال قبل از شروع سال مالیاتی ابلاغ شده باشد هر کدام بیشتر از ده میلیارد ریال باشد

گروه سوم شامل مودیانی می باشد در که دو گروه بالا قرار ندارند .

اشخاص حقیقی با توجه به درآمد سالانه خود در زیر مجموعه سه گروه زیر قرارمی گیرند که شرکت حسابداری در این خصوص میتواند مشاوره مالی و همینطور خدمات مالی لازم را ارائه دهد

لازم به ذکر است در سه گروه بیان شده در مواردی که درآمد صرفا از طریق ارائه خدمات باشد 50% مبالغ تعیین شده ملاک قرار می گیرد

 مجموعه مبلغ فروش کالا و ارائه خدمات (کل درآمد قبل از کسر هزینه ها) اشخاص حقیقی در یک سال مالی براساس فعالیت آنها در همان سال مالی مورد محاسبه قرار می گیرد.

اشخاص زیر بدون توجه به درآمد سالانه زیر مجموعه گروه اول مالیاتی قرار می گیرند :

1_دارندگان کارت بازرگانی

2_صاحبان کارخانه و واحد های تولیدی و بهره برداری

3_صاحبان هتل های 3 ستاره و بالاتر

4_صاحبان بیمارستان ها و آزمایشگاه ها

5_صاحبان صرافی ها

6_صاحبان فروشگاه های زنجیره ای

شرکت حسابداری لازم به ذکر می داند مودیانی در گروه مالیاتی قرار می گیرند تا سه سال بعد ، از نظر تکالیف قانونی در طبقات پایین تر قرار نخواهند گرفت .

وظایف و تکالیف مودیان صاحب مشاغل درخصوص مالیات بر درآمد مشاغل

براساس ماده 95 قانون مالیات های مستقیم صاحبان مشاغل موظف به ارائه دفاتر قانونی و مدارک مورد نیاز با رعایت اصول و ضوابط مربوطه و همینطور تنظیم و ارائه اظهارنامه می باشند

رویداد های مالی باید براساس استاندارد های حسابداری ثبت شود که موسسه حسابداری در این خصوص خدمات لازم را ارائه می دهد .

مودیانی که دفاتر قانونی خود را ( دفتر روزنامه و دفترکل) بصورت دستی نگهداری می کنند ، مکلفند برای هر سال مالیاتی فقط از دفاتری که طی سال مالیاتی قبل نزد مراجع قانونی ذی ربط ثبت شده است(دفاتر پلمپ شده) استفاده نمایند .

موسسه حسابداری لازم به ذکر می داند در صورتی که دفاتر ثبت شده در هر سال برای ثبت عملیات مالی مودیان تاپایان سال مالیاتی کفایت نکند ، میتوانند از دفاتر ثبت شده در همان سال استفاده نمایند .

براساس ماده 177 قانون مالیات های مستقیم تبصره 3 صاحبان مشاغل مکلفند ظرف چهارماه ازتاریخ شروع فعالیت مراتب را کتبا به اداره امور مالیاتی اعلام نمایند

مطابق ماده 100 قانون مالیات های مستقیم مودیان موضوع مالیات بر درآمد مشاغل مکلفند اظهارنامه مالیاتی مربوط به فعالیت های شغلی خود را در یک سال مالیاتی طبق نمونه تاآخر خرداد ماه سال بعد به ادره امور مالیاتی تسلیم نمایند که شرکت حسابداری دراین زمینه خدمات لازم راارائه می دهد.

لازم به ذکر است اگر صاحب سرمایه بانک باشد تکلیف کسر مالیات صاحب سرمایه از عامل یا مضارب ساقط است.

عوامل موثربررسیدگی بصورت علی الراس مالیات بر درآمد مشاغل

_درصورتی که تازمان مشخص شده توسط ادره امور مالیاتی ترازنامه ، حساب سود و زیان واسناد مربوطه تسلیم اداره مالیات و ممیز مالیاتی نشود.

_در صورتی که مودی مالیاتی از ارائه دفاتر خودداری نماید

 _در صورتی که دفاتر ، اظهار نامه و اسناد ومدارک ابرازی توسط مودی مالیاتی از نظر ممیز مالیاتی غیر قابل رسیدگی رسیگی اعلام شود

_در صورتی که ممیز مالیاتی مدارک تسلیم شده را کافی ندانسته و با توجه به قوانین با ذکر دلایل کافی بصورت کتبی به مودی مالیاتی ابلاغ شود

_زمانی که اسناد و مدارک ابراز شده توسط مودی مالیاتی امکان تعیین درآمد واقعی را برای ممیز مالیاتی فراهم ننماید .

شرکت حسابداری میتواند تمام خدمات حسابداری مالیاتی را ارائه داده و اشخاص را در پیش روی روند موضوعات مالیاتی همراهی کند .

 لازم به ذکر است چنانچه مودی پس از انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه نسبت به تسلیم اظهارنامه اصلاحی در زمان تعیین شده اقدام نموده باشد درصورتی که مغایرت ارقام اظهارنامه اصلاحی مذکور در مقایسه با آخرین اظهارنامه تسلیمی در زمان مقرر ناشی ازنتیجه ثبت سند حسابداری اصلاحی یا رویداد مالی پس از تسلیم اظهارنامه اصلی در دفاتر قانونی مودی نباشد،به عنوان اظهارنامه اصلاحی موضوع تبصره ماده 266 قانون مذکور قابل قبول خواهد بود .

در رابطه با مالیات بر درآمد مشاغل اشخاص در زمان فعالیت مالیاتی و رسیدگی مالیاتی خود باید به قوانین مالیاتی تسلط داشته که موسسه حسابداری میتواند در این خصوص مشاوره مالی لازم را ارائه دهد.

 

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

 

نوشته شده توسط:  مشاورین تهران و شرکا

جستجوهای مرتبط با ما : شرکت حسابداری، موسسه حسابداری، خدمات حسابداری، مشاوره مالی، خدمات مالیاتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search

عضویت در خبرنامه ایمیلی

خبرنامه

آخرین ارسالات

واتساپ
تماس با ما