ویژگی شرکت تضامنی

ویژگی شرکت تضامنی _مشاورین تهران و شرکا
فهرست محتوا

بر اساس ماده ی 116 قانون تجارت شرکتهایی که با نام  مخصوص و برای امور تجارت بین دو نفر و یا تعداد بیشتر با مسئولیت تضامنی تشکیل میگردد شرکت تضامنی نامیده میشود. از ویژگی شرکت تضامنی این است که اگر مشکل خاصی رخ دهد و اموال شرکت برای پرداخت کردن دیون  و بدهی های  شرکت کافی نباشد  یکی از شرکاء مسوول پرداخت بدهی ها و دیون شرکت میشود.کلیه ی قرار دادهایی که بر خلاف این موضوع بسته شده باشد هیچ ارزشی ندارد و همه ی شرکا در قبال پرداخت بدهی های شرکت مسوول هستند .

به طور مثال شرکت تضامنی ای  که بین6 نفر با سرمایه200 هزار تومان  تشکیل گردد ،اگر شرکت در پایان فعالیت خود 400 هزار تومان بدهی داشته باشد، هر 6نفر شریک متضامناً مسوول هستند که این مبلغ بدهی را به طلبکاران پرداخت کنند و طلبکاران میتوانند به هر کدام از شرکا که مایل باشند مراجعه کرده و طلب خودرا دریافت کنند.

 ‎ مراحل تشکیل شرکت تضامنی

از مراحل ثبت و ویژگی شرکت تضامنی موارد زیر قابل ذکر است.

 1. شرکتنامه بر طبق قانون تنظیم شده باشد.

2. کلیه ی سرمایه نقدی تأدیه و سهم الشرکه غیر نقدی به طور کلی تقویم و  تحویل شده باشد.

یکی دیگر از ویژگی شرکت تضامنی این است که معمولا شرکت تضامنی به اساسنامه نیازی ندارد. اما اگر در این گونه شرکتها بین شرکای شرکت قرار دادی منعقد شده باشد  و شرکت به تعیین تکلیف احتیاج داشته باشد  ضروری است که در اساسنامه شرکت  قید شود، به دلیل اینکه  در اساسنامه شرکت امور اساسی شرکت مانند نام شرکت،موضوع شرکت ، مدت فعالیت شرکت،شرایط و ضوابط تقسیم سود وزیان ،قوانین مرتبط با انحلال شرکت یا فوت شرکاء،شرایط تقسیم سود وزیان،سرمایه نقد و یا غیر نقد هر کدام از شرکاء با قید نام شرکاء ذکر میشود.

 شرایط انتخاب نام برای شرکتهای تضامنی

یک ویژگی شرکت تضامنی اینست که ازآنجا که شرکت تضامنی یک شخصیت حقوقی است ضروریست که دارای نام باشد. از شرایط انتخاب نام برای شرکت تضامنی دارا بودن اسم مخصوص است که بر طبق ماده ۱۱۷ قانون تجارت در نام شرکت تضامنی می بایست عبارت «شرکت تضامنی» و حداقل نام یکی از شرکا قیدشود . از دیگر الزامات انتخاب نام و ویژگی شرکت تضامنی این است که، در صورتیکه  نام شرکت شامل نام تمام شرکای شرکت نباشد، باید بعد از نام شریک یا شرکایی که قید شده است عبارتی مانند «و شرکا» یا «برادران» ذکر گردد.چنانچه شریکی که نام او در نام شرکت آمده است فوت شود یا از شرکت خارج شود ،نام او از نام شرکت خارج و نام دیگری جایگزین میگردد.

اسناد و مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت تضامنی

  • دو نسخه از شرکتنامه تکمیل شده
  • دو نسخه از تقاضانامه تکمیل شده
  • دو نسخه از اساسنامه تکمیل شده
  • تکمیل نمودن فرم تعیین نام به ترتیب اولویت نام های پیشنهاد شده و فیش واریزی
  • اصل مجوز فعالیت از مراجع ذیصلاح در صورت نیاز
  • تصویر مطابق با اصل مدارک احراز هویت همه شرکاء، مدیران
  • اصل گواهی عدم سوءپیشینه اعضاء هیأت مدیره، مدیرعامل
  • دو نسخه از  صورتجلسه مجمع عمومی موسسین شرکت تضامنی
  • دو نسخه از  صورتجلسه هیأت مدیره
  • اصل وکالتنامه وکیل دادگستری چنانچه ثبت شرکت به وسیله ی وکیل انجام شود

طریقه ی انتخاب هئیت مدیره در شرکت تضامنی

مدیران شرکتهای تضامنی میتوانند از بین شرکای شرکت و یا خارج از شرکا انتخاب شوند و  یک نفر و یا چد نفر باشند . از ویژگی شرکت تضامنی این است که چنانچه یکی از مدیران از سمت خود استعفا بدهد، شرکت همچنان باقی میماند و پس از عزل او هم برقرار است . لازم به ذکر است که مدیران شرکت تضامنی برای اداره ی شرکت تمامی اختیارات  شرکت را در دست دارند به جزء  اختیاراتی که از انها سلب شده باشد .

تقسیم سود، زیان و سرمایه در شرکتهای تضامنی

بر طبق ماده ی 199 قانون تجارت یکی از ویژگی شرکت تضامنی نحوه ی تقسیم سود و زیان بین شرکای شرکت است که هر یک از شرکا به نسبت سهم الشرکه خود از سود شرکت نفع میبرند و بعد از انحلال شرکت ضرر و زیان شرکت را هم به همان میزان متحمل میشوند .بر طبق عدالت نیز هر یک از شرکاء به نسبت سهم خود از سود و زیان بهره‎مند میشوند و این موضوع در شرکتنامه‎ نیز بیان میگردد .

 

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

 

نوشته شده توسط:  مشاورین تهران و شرکا

جستجوهای مرتبط با ما شرکت حسابداری , شرکت حسابداری تهران، شرکت حسابداری در تهران، حسابداری تهران،حسابداری در تهران،  مشاوره مالی، مشاور مالیاتی، موسسه حسابداری ، موسسه حسابداری در تهران ، خدمات حسابداری، خدمات حسابداری تهران، خدمات مالیاتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search

عضویت در خبرنامه ایمیلی

خبرنامه

آخرین ارسالات

واتساپ
تماس با ما