هیئت های حل اختلاف مالیاتی

مشاورین-تهران-و-شرکا-خدمات-مالی-و-مالیاتی-شرکت-حسابداری-TCP-Tehran-Consulting-Partners
فهرست محتوا

یکی از نشانه های بارز حاکمیت دولت اعمال نمودن قدرت مالیاتی میباشد. بر اساس ماده ی 237 ق.م.م تشخیص مالیات میبایست بر طبق یک ماخذ صحیح و متکی به اطلاعات کافی باشد. در بعضی موارد مؤدیان به عدم رعایت قوانین و تشخیص مالیات به صورت خودسرانه محکوم میباشند . در چنین شرایطی قانون به منظور ایجاد اعتماد در مودیان و رعایت حال انها امکان اعتراض به تشخیص دستگاه مالیاتی را فراهم کرده است. و پروندهبه منظور رسیدگی به هیئت های حل اختلاف مالیاتی ارجاع میشود.

از ابتدایی ترین حقوق مودیان امکان اعتراض به عملکرد دستگاه مالیاتی است . اعتراض به عملکرد دستگاه مالیاتی به طرق زیر صورت میگیرد:

الف:مراجع اداری

مؤدی ظرف سی روز بعد ازاینکه برگ تشخیص 1 به وی ابلاغ شد  قادر است که به مندرجات برگ تشخیص اعتراض کند .

در ابتدا برای کوتاه نمودن مسیر رسیدگی، اعتراض به شکل اداری مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

رد شدن  در این مرحله به معنای منتفی دانستن برگ تشخیص مالیات قلمداد میشود. لذا در این زمان برگ تشخیص صادرمیشود  و مالیات مؤدی منتفی میگردد.

به طور معمول در مهلت مقررشده برگ تشخیص جدید صادر نمی‌نمایند بلکه برگ قطعی 2 مالیات را صادر میکنند و یا اگر اسناد و مدارک را در در تعدیل درآمد موثر تشخیص دهند ان را تعدیل میکنند.

در این مرحله تعدیل به معنای کسر نمودن ماخذ مالیات نسبت به صدور برگ تشخیص صادره است . لذا در هر دو مورد در صورتی که موجبات رضایت مؤدی فراهم گردد ظهر برگ تشخیص به امضای مؤدی و مسئول مربوطه برسد اختلاف موجود بین مؤدی و دستگاه مالیاتی حل و فصل شده و پرونده مختومه اعلام میشود  و مؤدی موظف به پرداخت مالیات متعلق خواهدشد . در غیر این صورت، پرونده به منظور رسیدگی به هیئت های حل اختلاف مالیاتی ارجاع میشود.

رسیدگی در هیئت‌های حل اختلاف مالیاتی به صورت حضوری میباشد  و مؤدی یا نماینده وی و همچنین نماینده اداره امور مالیاتی می‌توانند در جلسه رسیدگی حاضر شوند.

ب)هیئت حل اختلاف بدوی

امروزه در اکثر قوانین رسیدگی‌های خارج از دستگاه قضایی  پدید آمده است  و این هیئت‌ها یا کمیسیون‌ها به صورت تخصصی به موضوع  مورد نظر رسیدگی مینمایند.هیئت های حل اختلاف مالیاتی  متشکل از سه نفر میباشند :

  1. نماینده سازمان امور مالیاتی کشور
  2. قاضی اعم از شاغل یا بازنشسته
  3. نماینده تشکل‌ها یا مجامع حرفه‌ای

اعضای  هیئت های حل اختلاف مالیاتی دارای استقلال رای هستند و با حفظ بی‌طرفی کامل به موضوع رسیدگی مینمایند و این جلسات با حضور سه نفر اعضا به رسمیت شناخته میشود.

سازمان امور مالیاتی، اداره  و کنترل امور هیئت ‌های حل اختلاف مالیاتی  را بر عهده دارد و حق‌الزحمه اعضا این هیئت ها  از بودجه سازمان امور مالیاتی  تامین میگردد .

ق.م.م مصوب 1388ارایی که هیئت حل اختلاف بدوی صادر مینماید  غیرقطعی میباشد ودر هیئت حل اختلاف تجدید نظر قابل اعتراض میباشد.

 ج)هیئت حل اختلاف تجدیدنظر

براساس ماده ی 247 ق.م.م رای هیأتهای حل اختلاف مالیاتی بدوی قطعی و لازم الاجراء است. ولی اگر ظرف مدت بیست روز از تاریخ ابلاغ رأی بر اساس ماده(203) این قانون و تبصره های آن، از طرف مأموران مالیاتی یا مودیان مورد اعتراض کتبی قرار گیرد پرونده جهت رسیدگی به هیأت حل اختلاف مالیاتی تجدید نظر ارسال خواهد شد. رأی هیأت حل اختلاف مالیاتی تجدید نظر قطعی و لازم الاجراء می باشد.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

 

نوشته شده توسط:   مشاورین تهران و شرکا

جستجوهای مرتبط با ما شرکت حسابداری , شرکت حسابداری تهران، شرکت حسابداری در تهران، حسابداری تهران،حسابداری در تهران،  مشاوره مالی، مشاور مالیاتی، موسسه حسابداری ، موسسه حسابداری در تهران ، خدمات حسابداری، خدمات حسابداری تهران، خدمات مالیاتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search

عضویت در خبرنامه ایمیلی

خبرنامه

آخرین ارسالات

واتساپ
تماس با ما