مقایسه حسابداری IFRS با صورت مالی ایران

مقایسه حسابداری IFRS با صورت مالی ایران - TCP
فهرست محتوا
  1. کاربرد مفاهیم نظری گزارشگری مالی ایران  و حسابداری IFRS به طورکلی یکسان میباشد .
  2. بخش های موجود در صورت مالی ایران (دارایی – بدهی – درآمد –هزینه ) درمفاهیم نظری با حسابداری IFRS به غیراز موارد محدود مشابه میباشد اما این تفاوت های محدود در نحوه شناسایی اقلام دارایی تفاوتی ایجاد نمیکند .
  3. در استاندارد حسابداری ایران صورت های مالی شامل (ترازنامه ، صورت سود و زیان ، صورت سود وزیان جامع ، صورت جریان وجه نقد و یادداشت های توضیحی ) است اما در استاندارهای IFRS به غیر از صورت های مالی یاد شده ارائه (صورت تغییرات حقوق صاحبان سرمایه ) نیز الزامی است.

تفاوتهای مهم در ترازنامه  

– دراستاندارهای حسابداری IFRS از نام صورت وضعیت مالی به جای ترازنامه استفاده میشود درحالی که در استانداردهای ایران همچنان از نام ترازنامه استفاده میشود .

– در استاندارهای حسابداری IFRS دارایی های جاری گسترده تر از استاندارهای داخلی میباشد زیرا دارایی های جاری در استاندارهای داخلی زمانی ثبت میشود که مدارکی مبنی بر فروش طی یکسال وجود داشته باشد بدهی های جاری هم در استاندارهای حسابداری IFRS گسترده تر میباشد.

– طبق استاندارهای ایران صورت های مالی به شکل Tمیباشد ولی در استاندارهای  حسابداری IFRSبه صورت متوالی است.

– در حسابداری IFRS به صورت عادی اقلام غیرجاری ابتدا گزارش میشود در حالی که در استاندارهای ایران اقلام جاری درابتدا قراردارد قبل ا ز اقلام غیر جاری.

– در استاندارهای داخلی بررسی اولیه سرمایه گذاری براساس بهای تمام شده میباشد اما در حسابداری IFRS به ارزش منصفانه شناسایی میشود.

– همچنین روش طبقه بندی بدهی جاری و غیر جاری در دو استاندار متفاوت است.

– مطالبات در حسابداری ایران به شکل خالص ارزش بازیافتنی گزارش میشود اما در حسابداری IFRS مطالبلت عموما به شکل روش بهای تمام شده گزارش میشود.

– در استاندارهای داخلی برای محاسبه کاهش ارزش باید ارزش دفتری با مبلغ بازیافتنی مقایسه شود اما در حسابداری IFRS مبلغ دفتری با ارزش فعلی جریانات نقدی مورد انتظار مقایسه میشود.

 

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

 

نوشته شده توسط:   مشاورین تهران و شرکا

جستجوهای مرتبط با ما شرکت حسابداری , شرکت حسابداری تهران، شرکت حسابداری در تهران، حسابداری تهران،حسابداری در تهران،  مشاوره مالی، مشاور مالیاتی، موسسه حسابداری ، موسسه حسابداری در تهران ، خدمات حسابداری، خدمات حسابداری تهران، خدمات مالیاتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search

عضویت در خبرنامه ایمیلی

خبرنامه

آخرین ارسالات

واتساپ
تماس با ما