مشاوره شرکت حسابداری در مورد حسابداری صنعتی ومباحث آن

مشاوره-شرکت-حسابداری-در-مورد-حسابداری-صنعتی-ومباحث-آن
فهرست محتوا

حسابداری صنعتی:

حسابداری زبان تجارت است و حسابداری صنعتی یکی از زیر شاخه های حسابداری می باشد و در زبان اقتصاد از حسابداری صنعتی بعنوان حسابداری بهای تمام شده یاد میشود و بیشترین کاربرد حسابداری صنعتی در زمینه ی تولیدی ها می باشد. و شرکت حسابداری / موسسه حسابداری با تخصص و تجربه ی خود در زمینه ی حسابداری صنعتی میتواند اشخاص حقوقی را در این زمینه یاری کند.

لازم به ذکر است که کاربرد حسابداری صنعتی و بهای تمام شده محدود به کارخانجات و صنایع تولیدی نمی باشد ، هرچند شاید مشهودترین کاربرد آن در این جهت باشد ولی اکثر مؤسسات نیز از حسابداری بهای تمام شده استفاده می کنند.

و از روشهای حسابداری بهای تمام شده در بانکها، شرکتهای بیمه، عمده فروشیها، شرکتهای حمل و نقل، شرکتهای هواپیمایی، دانشگاه ها و بیمارستانها در جهت کارایی بیشتر استفاده می گردد. و باید توجه داشت که حسابداری صنعتی در موسسات و شرکت های خدماتی کاربرد بسیار فراوانی دارد و شرکت حسابداری / موسسه حسابداری با توجه به تخصص خود در زمینه ی حسابداری بخصوص حسابداری صنعتی و تجربه مفید خود در این زمینه میتواند کمک شایانی به موسسات کرده و آنها را در انجام امور حسابداری یاری نماید.

بعنوان مثال در یک بیمارستان محاسبه هزینه ها و تعیین بهای تمام شده هزینه های بستری و درمان بیمار، با استفاده از حسابداری بهای تمام شده انجام میگیرد و مواد مصرفی، دستمزد پزشک ،حقوق کارکنان و سایر هزینه های مربوط شناسایی و ثبت می گردند تا بهای تمام شده بدست آید.

 

کالای در جریان ساخت:

کالای در جریان ساخت به کالایی گفته میشود که در فراینده تولید بوده وتولید آن هنوز به اتمام نرسیده است.

میتوان برای ثبت حساب کالای در جریان ساخت در حسابداری صنعتی از سه روش یگانه ، ناقص و مختلط استفاده کرده. که در روش یگانه کالای در جریان ساخت براساس مقادیر استاندارد و نرخ استاندار بدهکار و بستانکار میشود و در روش ناقص موجودی کالای درجریان ساخت اول دوره و پایان دوره و همینطور کالای تکمیل شده براساس مقدار و نرخ استاندار ثبت شده و حساب کنترل مواد به نرخ واقعی نگهداری شده و انحراف نرخ مواد در زمان مصرف محاسبه میشود.

و در روش مختلط کالای در جریان ساخت از بابت هزینه مواد ، دستمزد و سربار براساس مقادیر واقعی و نرخ های استانداردثبت شده و در هنگام تکمیل بر اساس مقادیر استاندارد و نرخ های استاندارد ثبت میشود.

محاسبه کالای در جریان ساخت پایان دوره بسیار کار پیچیده و دشواری می باشد که شرکت حسابداری / موسسه حسابداری به اشخاص حقوقی این تاکید را میکند که درموضوع حسابداری صنعتی به افراد متخصص مراجعه نمایند.

 

 بهای تمام شده کالای تکمیل شده:

محاسبه ی بهای تمام شده کالای تکمیل شده در شرکت های تولید و صنعتی نقش مهمی دارد و در قیمت گذاری کالا و تصمیم گیری مدیران بسیار مهم و کلیدی می باشد که شرکت حسابداری / موسسه حسابداری به اشخاص حقوقی تاکید می کند که امور حسابداری خودرا به متخصصین با تجربه بسپارند.

برای محاسبه بهای تمام شده کالای تولید شده و یا کالای تکمیل شده باید میزان هزینه های تولید که شامل مواد و دستمزد مستقیم و همینطور سربار ساخت می باشد را با هم جمع کرده و با کالای در جریان ساخت ابتدای دوره جمع و از کالای در جریان  ساخت پایان دوره کسر کنیم که شرکت حسابداری / موسسه حسابداری میتواند تمام خدمات مربوط به حسابداری صنعتی را ارائه دهد. و لازم به ذکر است برای محاسبه ی کالای ساخته شده باید از انواع موجودی ها آگاهی داشت و بهای تمام شده ی مواد خریدارای شده ومواد مصرف شده را محاسبه و بررسی کرده ودر صورت کالای تکمیل شده آنها را بیاوریم.

لازم به توضیح است که چنانچه از دوره ی قبل کالای در جریان ساخت وجود داشته باشد بهای تمام شده ی آن به جمع هزینه های تولید اضافه  می شود و در صورتی که تا پایان دوره ی مالی قسمتی از کالای مد نظر تکمیل نشود بهای تمام شده ی آن محاسبه و از بهای تمام شده ی کالای تکمیل شده کسر میشود.

که محاسبه ی بهای تمام شده ی محصولات تکمیل نشده در فرایند تولید کار بسیار پیچیده و مهمی می باشد که شرکت حسابداری / موسسه حسابداری میتوانداشخاص حقوقی را در این زمینه یاری نماید. در صورتی که بهای تمام شده کالایی که در جریان تولید تکمیل نشده را محاسبه نکنیم و از کالای تولید شده کسر نکنیم باعث میشود که بهای تمام شده کالای تولید شده اشتباه و یک مبلغی بیشتر از مبلغ واقعی بدست آید.

 

بررسی موجودی های متفرقه:

موجودی های متفرقه شامل اقلامی مانند ملزومات اداری و… می باشد که در هنگام تحصیل به بهای تمام شده ثبت می شود و در زمان مصرف به به حساب هزینه های عمومی منتقل می شوند شناسایی موجودی های متفرقه و ثبت آنها بسیار مهم می باشند که شرکت حسابداری / موسسه حسابداری میتواند مشاوره های لازم را در این زمینه داده و اشخاص حقوقی را در فرایند حسابداری صنعتی شرکت های تولیدی یاری کند.

 

ضایعات و زائدات در حسابداری صنعتی :

در فرایند تولید و پردازش مواد اولیه وبرای رسیدن به کالای مدنظر قطعا بخشی از مواد اولیه ضایع میشود که به مواد ضایع شده زائدات گفته میشود و درپایان تولید محصول و تکمیل کالا ،کالاهایی هستند که استاندارد لازم را نداشته.

و بعنوان محصول شرکت نمیتوان به فروش گذاشته شوند که به این کالا ها ضایعات گفته میشود. لازم به ذکر است که شرکت های تولیدی میتوانند برای جلوگیری از زیان های احتمالی ضایعات خود را به مبلغی پایان تر از مبلغ کالاهای استاندارد به فروش برسانند و با پردازش زائدات خود آنها را هم در معرض فروش قرار دهند.

 

 

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

 

نوشته شده توسط:  مشاورین تهران و شرکا

جستجوهای مرتبط با ما شرکت حسابداری , شرکت حسابداری تهران، شرکت حسابداری در تهران، حسابداری تهران،حسابداری در تهران،  مشاوره مالی، مشاور مالیاتی، موسسه حسابداری ، موسسه حسابداری در تهران ، خدمات حسابداری، خدمات حسابداری تهران، خدمات مالیاتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search

عضویت در خبرنامه ایمیلی

خبرنامه

آخرین ارسالات

واتساپ
تماس با ما