حق عائله مندی

شرایط حق عائله مندی _مشاورین تهران و شرکا TCP
فهرست محتوا

شرایط حق عائله مندی

سازمان وزارت کار و تامین اجتماعی به دلیل اینکه افراد متاهل دارای هزینه های بیشتری هستند حق عائله مندی را برای آنها به منظور کمک هزینه خانواده در نظر گرفته است. از شرایط حق عائله مندی اینست که این کمک هزینه عائله مندی زمانی برای آنها در نظر گرفته می شود که انها دارای فرزند باشند .
معمولا در بیشتر کشورها حق عائله مندی در قوانین تامین اجتماعی آنها قید می شود. ولی در ایران فقط در برخی از شرکت ها افراد متاهل را از نظر حمایت های غیر مالی پوشش دهی میکنند. قانون تامین اجتماعی به طور دقیق تر موضوع عائله مندی را در اولویت قرار می دهد. و از دیگر شرایط حق عائله مندی اینست که این حق را فقط تا دو فرزند پرداخت نموده .

دیگر شرایط حق عائله مندی

البته قابل ذکر است در شرایط حق عائله مندی در صورتیکه سن یکی از فرزندان از 18 سال تجاوز کرد، دیکر حق عائله مندی به او تعلق نمیگیرد و مادامیکه گارگر دارای فرزند باشد که شرایط حق عائله مندی را دارد فرزند اول حذف شده و فرزند دیگر جایگزین او خواهد شد.

و کارگر همچنان حق عائله مندی را دریافت خواهد کرد و البته شایان ذکر است یکی دیگر از شرایط حق عائله مندی کارگران شرط داشتن 720 روز سابقه کاری و سن کمتر از 18سال فرزندان (در صورتی که سن فرزندان بیشتر از 18 باشد باید اشتغال به تحصیل داشته یا از کار افتاده باشند تا بعد از 18 سالگی نیز به آنها حق اولاد یا حق عائله مندی تعلق گیرد )بود که میزان آن سه برابر حداقل حقوق و دستمزد روزانه کارگر محاسبه میشود.

در واقع در شرایط حق عائله مندی این حق فقط برای فرزندان در نظر گرفته شده است و کارگرهایی که پس از مشغول به کار شدن صاحب فرزند شده اند تا زمانی که سابقه بیمه پرداختی آنها به 2 سال نرسیده باشد حق عائله مندی به آنها تعلق نمی گیرد و فقط کمک هزینه ازدواج است که در این مدت به زوجینی که دارای 2 سال سابقه پرداخت بیمه داشته و شاغل هم باشند معادل یک ماه مزد خود را از سازمان تامین اجتماعی به عنوان کمک هزینه ازدواج دریافت میکنند.

این حقی مسلم و قانونی بوده و وظیفه سازمان تامین اجتماعی است که آن را به دارندگان تمامی شرایط پرداخت نماید .
در بخش های خصوصی حق اولاد همان حق عائله مندی محسوب میشود ولی در شرکت ها و یا سازمان های دولتی به دلیل هماهنگی در نظام پرداخت حق عائله مندی جدا از حق اولاد محاسبه میشود .
حق عائله مندی معاف از بیمه میباشد .

محاسبه حق عائله مندی

محاسبه حق عائله مندی یا همان حق اولاد در بخش بخش خصوصی حداقل دستمزد سالانه را در عدد 3 ضرب کرده و جواب بدست آمده را در تعداد فرزندان ضرب نماییم به عبارتی :
1 × حداقل دستمزد روزانه × 3 = حق اولاد برای یک فرزند
2 × حداقل دستمزد روزانه × 3 = حق اولاد برای دو فرزند

 

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

 

نوشته شده توسط:  مشاورین تهران و شرکا

جستجوهای مرتبط با ما شرکت حسابداری , شرکت حسابداری تهران، شرکت حسابداری در تهران، حسابداری تهران،حسابداری در تهران،  مشاوره مالی، مشاور مالیاتی، موسسه حسابداری ، موسسه حسابداری در تهران ، خدمات حسابداری، خدمات حسابداری تهران، خدمات مالیاتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search

عضویت در خبرنامه ایمیلی

خبرنامه

آخرین ارسالات

واتساپ
تماس با ما