دیوان عدالت اداری

دیوان-عدالت-اداری-شرکت-حسابداری-مشاورین-تهران-و-شرکا
فهرست محتوا

در قانون مرجعی وجود دارد که بر عملکرد دستگاه های اجرایی و هیات ها و کمیسیون ها نظارت میکند نام این مرجع دیوان عدالت اداری میباشد که نحوه نظارت آن از طریق رسیدگی قضایی صورت می پذیرد .

اگر مودی به برگ تشخیص مالیات در زمان قانونی اعتراض نکرده باشد و همچنین اگر هیات حل اختلاف مالیاتی بدوی به موجب قانون برای طرح موضوع و رسیگی به پرونده مالیاتی وجود نداشته باشد و برگه تشخیص مالیاتی به مرحله برگ قطعی مالیاتی رسیده باشد در این حات با توجه به بند 1 ماده 13 قانون دیوان عدالت اداری مصوب 1385 ، مودی میتواند اعتراض خود را نسبت به تصمیم اداره مالیاتی برای مالیات تعیین شده به دیوان عدالت اداری ارجاع دهد و این دیوان نظارت و رسیدگی به پرونده مالیاتی را انجام دهد.

دیوان عدالت اداری به موجب بند 2 قانون 13 ذکر شده شکایات و اعتراضات مودیان نسبت به آرا هیات های حل اختلاف مالیاتی از نظر نقض قوانین و مقررات بررسی می نماید و این امر جزو صلاحیت این دیوان میباشد.

لازم به ذکر است صلاحیت دیوان عدالت اداری مسئولیت و نظارت نسبت به مراجع اختصاصی اداری از قبیل کمیسیون ،هیات ، شورا و … را دارا میباشد و اگر اعتراضی نسبت به رای مراحجع اختصاصی اداری سایر مراجع باشد جزو صلاحیت دیوان عدالت اداری نمیباشد چرا که دیوان از صلاحیت رسیدگی به آرای قطعی مطلق مراجع اختصاصی اداری «از حیث نقض قوانین و مقررات و یا مخالفت با آنها» برخوردار است، مگر در مواردی که به موجب قانون مستثنی شده باشد.

بر همین اساس، دیوان عدالت اداری، علاوه بر برخورداری از صلاحیت رسیدگی شکلی نسبت به آرای شعب شورای مالیاتی، صلاحیت رسیدگی شکلی به شکایات از آرای قطعی هیأتهای حل اختلاف مالیاتی را دارا میباشد.

همچنین در مواردی که اجرای تصمیمات و اقدامات مراجع ذیربط مالیاتی (از جمله واحد اجرا) بنا به اعلام خواهان ضمن دادخواست تقدیمی یا پس از آن موجب ورود خسارت گردد، در صورت احراز موضوع، شعبه رسیدگی‌کننده به اصل دعوا می‌تواند دستور موقت مبنی بر توقیف عملیات اجرایی تا تعیین تکلیف قطعی شکایت صادر نماید

میتوان گفت عالی ترین مرجع شکلی حل اختلاف مالیاتی دیوان عدالت اداری میباشد زیرا این دیوان مرجع شکایات و اعتراضات از آرای قطعی صادره از تمام مراجع حل اختلاف میباشد . در دیوان عدالت اداری رسیدگی جنبه شکلی دارد بدین معنی که اگر شعبه دیوان عدالت اداری رأی قطعی مراجع حل اختلاف مالیاتی را مطابق با قانون تشخیص ندهد و فسخ نماید، رسیدگی مجدد پرونده مالیاتی را به هیأت دیگر یا شعبه دیگری ارجاع میدهد ؛ مگر این که با فسخ رأی مورد شکایت دیگر موضوعی برای رسیدگی باقی نماند و در هر صورت خود وارد رسیدگی در اصل موضوع نمی‌شود.رای دیوان عدالت اداری مگر در موارد خاص قطعی است.

لازم به توضیح است پیگیری مسائل مالی و مالیاتی احتیاج به داشتن  تجربه و اطلاعات تخصصی میباشدکه مودیان محترم میتوانند با مراجعه به شرکت حسابداری یا موسسه حسابداری رسیدگی و دفاع مالیاتی پرونده های مالیاتی خود را به آنان بسپارن زیرا شرکت حسابداری و موسسه حسابداری دارای نیروهای مجرب و متخصص میباشند که میتوانند با ارائه خدمات مالی و مالیاتی مسائل مالی و روند آن را به بهترین و قانونی ترین شکل حل نمایند.

 

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

 

نوشته شده توسط:   مشاورین تهران و شرکا

جستجوهای مرتبط با ما شرکت حسابداری , شرکت حسابداری تهران، شرکت حسابداری در تهران، حسابداری تهران،حسابداری در تهران،  مشاوره مالی، مشاور مالیاتی، موسسه حسابداری ، موسسه حسابداری در تهران ، خدمات حسابداری، خدمات حسابداری تهران، خدمات مالیاتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search

عضویت در خبرنامه ایمیلی

خبرنامه

آخرین ارسالات

واتساپ
تماس با ما