تعریف اوراق سهام و انواع سهام ها آن

تعریف اوراق سهام_مشاورین تهران و شرکا
فهرست محتوا

در تعریف اوراق سهام و انواع آن؛ سهام جمع سهم و سهم قسمتی از سرمایه شرکت سهامی است که به تعداد سهم هر فرد میزان مشارکت آن فرد و همچنین منافع و تعهداتی شخص سهامدار در شرکت داراست مشخص میشود .

در تعریف اوراق سهام قابل عنوان است که ورقه سهم سندی قابل معامله بوده که به دو صورت اوراق سهام با نام و اوراق سهام بی نام می باشند. اوراق سهام هایی که به آنها مزایایی تعلق گیرد به عنوان اوراق سهام ممتاز شناخته میشوند .

از جمله نکاتی که باید در تعریف اوراق سهام در برگه اوراق سهام توسط حسابداری شرکت یا شرکت خدمات حسابداری رعایت شده و درج گردد ، نام شرکت و شماره ثبت آن در دفتر ثبت شرکت ها ، مبلغ سرمایه ثبت شده و مقدار پرداخت شده آن ، تعیین نوع سهم ، مبلغ اسمی و مقدار پرداخت شده آن به حروف و با اعداد ، تعداد اوراق سهامی که هر ورقه نماینده آن است.

در حسابداری انواع اوراق سهام عبارتند از “اوراق سهام بانام” ، “اوراق سهام بی نام” ، “اوراق سهام انتفاعی” ، “اوراق سهام موسس” ، “اوراق سهام ممتاز” و “اوراق سهام جایزه” .

تعاریف اوراق سهام

تعریف اوراق سهام با نام:

در تعریف اوراق سهام با نام این گونه عنوان میشود که اوراق سهامی هستند که حسابداری شرکت یا شرکت خدمات حسابداری باید در سند اوراق سهام حتما باید نام شخص را ذکر نموده و در دفتر سهام شرکت منظور گردانند ، در صورت انتقال اوراق سهام با نام ، حسابداری شرکت یا شرکت خدمات حسابداری این روند انتقال را باید در دفتر ثبت سهام شرکت قید کرده و شخص انتقال دهنده و یا موکل او باید دفتر شرکت را امضاء نماید.

مزایای اوراق سهام با نام

  • هنگام سرقت یا مفقود شدن و یا جعل اوراق سهام با نام ، به راحتی قابل اثبات است .
  • امکان کنترل سهامداران این نوع اوراق سهام راحت ، و شرکت میداند سهامدران او چه اشخاصی هستند .

اوراق سهام با نام را میتوان با یک بار انتشار در روزنامه های کثیرالانتشار به سهام بی نام تبدیل کرد.

تعریف اوراق سهام بی نام

تعریف اوراق سهام بی نام سهامی هستند که حسابداری شرکت یا شرکت خدمات حسابداری در سند آن نام شخص در بردارنده سهام قید نمی کند و سند آن بصورت  حامل است و دارنده آن مالک آن محسوب میشود. تنها مزیتی که اوراق سهام بی نام دارند در نقل و انتقال ان ، وثیقه گذاری آسان و فرار از هزینه های نقل و انتقال قراردادی ان است. همچنین اوراق سهام بی نام را میتوان به اوراق سهام بانام تبدیل کرد که باید سه نوبت و هر یک به فاصله پنج روز در روزنامه های کثیرالانتشار درج گردد.

تعریف اوراق سهام انتفاعی

برخی شرکتها با امتیازنامه دولتی شکل می گیرند و اوراق سهام انتفاعی مربوط به این گونه شرکتها است و طبق این امتیاز نامه شرکت باید در زمان پایان امتیازنامه تمام دارایی های شرکت را در اختیار امتیازدهندگان قرار دهد بنابراین شرکت سعی در مستهلک کردن اصل سرمایه و باز گرداندن به صاحبان سهام در زمان مشخص خواهد بود و این اوراق سهام زمانی عینیت پیدا مینماید که ارزش اسمی اوراق سهام بوسیله اندوخته های اختیاری  و یا سود قابل تقسیم به شخص سهام دار پرداخت و سهام مستهلک شده ابطال میشود بنابراین شخص دارنده اوراق سهام تمامی حقوق خود را از جمله گرفتن سود ، حق رای را حفظ مینماید غیر از زمانیکه شرکت در حال تصفیه است حسابداری شرکت یا شرکت خدمات حسابداری ارزش اسمی اوراق سهم را نمیتواند دریافت کند چراکه قبلا ان را از واحد حسابداری شرکت یا شرکت خدمات حسابداری دریافت کرده است .

تعریف اوراق سهام موسس

اوراق سهام موسس بیشتر برای موسسین یک شرکت است یعنی زمانی که موسس شرکت خدمانی را در زمان تاسیس ارائه داده در هنگام تصفیه شرکت از منافعی مانند دارایی اضافه بر سرمایه باقی مانده شرکت  بهره خواهد بردکه توسط حسابداری شرکت یا شرکت خدمات حسابداری این مبلغ محاسبه می شود .

تعریف اوراق سهام ممتاز

تعریف اوراق سهام ممتاز بدین شرح است ، زمانی که شرکتی دچار مشکلات مالی شود سعی در افزایش سرمایه گذاری خواهد کرد و شخص پذیرنده این خطر باید دارای امتیازهایی شود و یا زمان ادغام دو شرکت معمولا سهامداران شرکتی که دارای سود بیشتری بوده اند درخواست امتیاز بیشتری خواهند داشت و در این زمان است که شرکت مجبور به ارائه اوراق سهام میشود . ینابراین اوراق سهام ممتاز سهامی است که طبق تصویب مجمع عمومی فوق العاده امتیازات خاصی نسبت به سایر اوراق سهام همان شرکت، به دارنده خود اعطا می نماید.

در تعریف اوراق سهام ممتاز درصد معینی از سود توسط شرکت به سهامداران ممتاز تعلق گرفته ودر صورت نبودن سود شرکت نسبت به شرکای ممتاز بدهکار می شود. از مزایای سهام میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سود بیشتری به دارندگان اوراق سهام تعلق میگیرد.
  • دارای حق تقدم در خرید اوراق سهام جدید میباشند.
  • حق رای اضافی داشته و در ضمن هیات مدیره شرکت فقط از میان سهامداران ممتاز برگزیده میشود .

تعریف سهم جایزه

اضافه ارزشی که از سهامداران جدید مطالبه میشود توسط شرکت به سهامداران قدیمی پرداخت میشود. به این سهم جایزه و یا حق امتیاز سهم گفته میشود.

 

 

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

 

نوشته شده توسط:  مشاورین تهران و شرکا

جستجوهای مرتبط با ما شرکت حسابداری , شرکت حسابداری تهران، شرکت حسابداری در تهران، حسابداری تهران،حسابداری در تهران،  مشاوره مالی، مشاور مالیاتی، موسسه حسابداری ، موسسه حسابداری در تهران ، خدمات حسابداری، خدمات حسابداری تهران، خدمات مالیاتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search

عضویت در خبرنامه ایمیلی

خبرنامه

آخرین ارسالات

واتساپ
تماس با ما