تسعیر ارز چیست

تسعیر-ارز-چیست-شرکت-حسابداری-موسسه-حسابداری-خدمات-حسابداری-مشاورین-تهران-و-شرکا-TCP
فهرست محتوا

تسعیر ارز تفاوت ارزشی یک واحد پولی با واحد دیگر می باشد ، و یا به عبارت دیگر به نرخ تغییر یک واحد پولی به واحد پولی دیگر گفته میشود.

نرخ تسعیر ارز تاثیر بسیار مهمی در سود آوری و صورت های مالی شرکت های تجاری دارد .

بعنوان مثال یک شرکت تجاری ایرانی در آمریکا شعبه دارد، در اینصورت هنگام شناسایی سود در شعبه آمریکا و ارسال سود صورت گرفته است به ایران به مبلغ دلار ، باید برای تبدیل ارز و انجام امور حسابداری با توجه به مبنای محاسبه ارز داخلی (ریال) از نرخ تسعیر ارز استفاده شود.

در مسائل اقتصادی و در مباحث حسابداری نرخ تسعیر ارز و تغییرات موجود در نرخ ارز ها از اهمیت قابل توجهی برخوردار است و شرکت حسابداری میتواند تمام خدمات و مشاوره های لازم را در این زمینه ارئه نماید.

نرخ تسعیر ارز به صورت مستقیم بر صورت سود و زیان و صورت جریان وجوه نقد واحد تجاری تاثیر گزاشته و با استفاده از آن میتوان سود بیشتری شناسایی کرد و قدرت نقدینگی شرکت را افزایش داد.

تعریف نرخ تسعیر ارز به بیان ساده از نظر موسسه حسابداری عبارت است از نرخ تبدیل دو واحد پولی به یک دیگر.

ارتباط تورم با تسعیر ارز

شرکت هایی که به واردات و صادرات اشتغال دارند با پول های اکثر کشور های مبدا و مقصد سروکار داشته واز پول رایج کشور ها استفاده می کنند.

به همین دلیل شرکتها نیاز دارند که اطلاعات مربوط به پول کشور هارا دریافت کرده و نرخ تورم را در هر کشور محاسبه کنند. و سود و زیان خود را باتوجه محاسبات و معاملات  و نرخ ارز مورد معامله خود شناسایی کنند.

بعنوان مثال اگر عملیات شرکت براساس ریال محاسبه شود تبدیل واحدهای ارزی به واحد ریال را تسعیر ارز می نامیم.

موسسه حسابداری تاکید دارد که محاسبه نرخ تسعیر ارز بسیار مهم و ضروری است وبر عملیات مالی واحد تجاری تاثیر می گذارد.

تسعیر ارز در ایران

در ایران به دلیل بالا بودن تورم و تفاوت نرخ دلار با ریال شرکت های تجاری بسیاری با موضوع تسعیر ارز درگیر می باشند.

در بعضی موارد به دلیل عدم توجه به محاسبه نرخ تسعیر ارز شرکت ها زیان ده شده و یا به اشتباه سود بالا شناسایی می کنند.

موسسه حسابداری این اطمینان را به اشخاص حقوقی می دهد که باتوجه به سابقه و علم بالای متخصصان خود میتواند خدمات حسابداری را به بهترین شکل ممکن ارئه داده و مشاوره مالی لازم را در زمینه ی مدیریت مالی و تصمیم گیری ارائه نماید.

از اقلامی که در تسعیر ارز دخالت داشته و میتواند بر روی آنها اثر بگذارد میتوان به موجودی نقد ، سپرده های کوتاه مدت ، اوراق مشارکت و سرمایه گذاری ها و همینطور موجودی کالا اشاره کرد.

 

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

 

نوشته شده توسط:  مشاورین تهران و شرکا

جستجوهای مرتبط با ما شرکت حسابداری , شرکت حسابداری تهران، شرکت حسابداری در تهران، حسابداری تهران،حسابداری در تهران،  مشاوره مالی، مشاور مالیاتی، موسسه حسابداری ، موسسه حسابداری در تهران ، خدمات حسابداری، خدمات حسابداری تهران، خدمات مالیاتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search

عضویت در خبرنامه ایمیلی

خبرنامه

آخرین ارسالات

واتساپ
تماس با ما