اظهارنامه عملکرد چیست

اظهارنامه عملکرد چیست - مشاورین تهران و شرکا
فهرست محتوا

اظهارنامه عملکرد

اظهارنامه عملکرد در واقع گزارش فعالیت ها یا رویداد های مالی اشخاص حقیقی یا حقوقی بوده که در زمان  مشخصی تهیه و برای مشخص شدن  میزان مالیات به سازمان امور مالیاتی ارائه میشود . این بازه زمانی بستگی به سال مالی و مالیاتی شرکت ها داشته و باید حداکثر تا سه ماه ارائه  گردد . اظهارنامه مالیاتی در انواع مختلف تهیه و تنظیم میشود که یک نوع اظهارنامه مالیاتی اظهارنامه عملکرد است که آن هم توسط اشخاص حقیقی و حقوقی تهیه و تنظیم میشود.

اقدامات ضروری قبل از تهیه اظهارنامه عملکرد

در قدم اول مودی باید در سایت سازمان امور مالیاتی ثبت نام کرده و برای دریافت کد اقتصادی اقدام کند سپس بعد از ثبت نام و دریافت نام کاربری و رمز عبور می تواند سایر امور مرطبت به ارسال اظهارنامه عملکرد را انجام دهد . در آخرهم باید کد پیگیری دریافت نمایند تا بتوانند وضعیت آن را از نظر قبول یا رد شدن پیگیری نمایند

مودیان برای ارائه اظهارنامه عملکرد تا چه زمانی وقت دارند ؟

مودیان برای تهیه و ارائه اظهارنامه عملکرد خود تا ۴ ماه پس از پایان سال مالی زمان داشته واصولا این تاریخ تا پایان ۳۱ خرداد هر سال می باشد . اگر مودیان در تاریخ مقرر آن را ارائه  نکنند مشمول جریمه دیرکرد خواهند شد.

جریمه ارسال نکردن اظهارنامه عملکرد چیست ؟

طبق قانون مالیات های مستقیم اگر مودی در وقت مقرر اظهارنامه خود را تهیه و ارسال نکند مطابق با ماده ۱۹۲ 30% از میزان مالیاتی که باید پرداخت کند جریمه خواهد شد و این جریمه غیرقابل بخشش میباشد . اگر مودیانی باشند که طبق قانون از پرداخت مالیات برای همیشه یا مدت موقتی معاف شده باشند باز هم باید برای شفاف سازی عملکرد خود اظهارنامه  را ارسال کنند و طبق قانون در صورت عدم ارائه مشمول جریمه خواهند شد این کار برای جلوگیری از انجام کارهای غیر قانونی و پولشویی انجام میشود .

پاداش ارائه به موقع اظهارنامه عملکرد چیست؟

تهیه و ارائه اظهارنامه عملکرد  کار وقت گیر و تخصصی بوده و ممکن است هزینه و انرژی زیادی صرف آن شود اما ارائه به موقع ان هم پاداش هایی را برای مودیان خواهد داشت . مودیانی که سه سال پشت سر هم اظهارنامه عملکرد خود را در زمان مقرر ارسال و مالیات مشمول را بپردازند در پایان سال سوم ۵ درصد مالیات های سه سال گذشته راپاداش خواهند گرفت

رسیدگی به اظهارنامه عملکرد چگونه است و چطور میتوان آن را اصلاح کرد؟

ممیزین فرصت دارند تا یکسال پس ازارائه اظهارنامه عملکرد آن را بررسی و مالیات مورد نظر را تعیین و تایید کنند و پس از آن ظرف مدت سه ماه به مودی برای پرداخت یا اعتراض ابلاغ نمایند . نکته بعدی در مورد اصلاح اطلاعات است مودیان می توانند تا یک ماه پس از تاریخ ارسال آن به سایت سازمان مراجعه کرده و اشتباهات آن را اصلاح نمایند در غیر این صورت در صورت کشف اشتباهات توسط ممیزین مشمول مالیات علی الراس خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search

عضویت در خبرنامه ایمیلی

خبرنامه

آخرین ارسالات

واتساپ
تماس با ما