مشاوره شرکت حسابداری در خصوص مالیات بردرآمد املاک اشخاص

مشاوره-شرکت-حسابداری-در-خصوص-مالیات-بردرآمد-املاک-اشخاص
فهرست محتوا

اشخاص حقیقی صاحب ملک که املاک خود را اجاره داده اند هر ساله با مالیات بر درآمد املاک اشخاص درگیر هستند و در صورت عدم معافیت باید مالیاتی را به اداره ی مالیات پرداخت کنند که شرکت حسابداری / موسسه حسابداری میتواند به اشخاص در این زمینه مشاوره های لازم را داده و آنها را همراهی کند.

شرکت حسابداری / موسسه حسابداری برای مشاوره به اشخاص حقیقی در خصوص مالیات بر درآمد املاک اشخاص ، قوانین مورد نیازی را که باید صاحبان املاک اجاره ای بدانند در این مقاله آورده تا کمکی برای مودیان مالیاتی باشد.

ماده ی 52 قانون مالیات های مستقیم :

درآمد اشخاص ناشی از واگذاری حقوق  و یا امتیازات خود نسبت به املاک واقع در ایران بابت اجاره ی ملک پس از کسر معافیت های مقرر در این قانون مشمول مالیات بر درآمد املاک اشخاص می باشد.

ماده ی 53 قانون مالیات های مستقیم

درآمد مشمول مالیات بر درآمد املاک اشخاص که به اجاره واگذار می گردد عبارت است از کل مال الاجاره ، اعم از نقدی وغیر نقدی ، پس از کسر 25% بابت هزینه و استهلاک و تعهدات مالک نسبت به مورد اجاره، که مالیات فوق را اشخاص باید هرساله به اداره ی امور مالیاتی پرداخت نمایند.

درامد مشمول مالیات بر درآمد املاک اشخاص درمورد اجاره دست اول املاک مورد وقف یا حبس براساس این ماده محاسبه خواهد شد.

قابل ذکر است که هرگاه موجر (شخص حقوقی صاحب ملک اجاره ای) مالک نباشد ، در آمد مشمول مالیات بر درآمد املاک اشخاص وی عبارت است از مابه التفاوت اجاره دریافتی و پرداختی بابت ملک مورد اجاره.

لازم به ذکر است که درآمد اشخاصی که قسمتی از درآمد آنها از اجاره ی اثاثه یا وسیله نقیله و … همراه با اجاره ملک است ،درآمد ناشی از اجاره وسایل مد نظر نیز جز در آمد ملک محسوب میشود و مشمول مالیات است.

 

معافیت ها مالیات بر درآمد املاک

اکثر افرادی و اشخاصی که در آمد آنها از اجاره ی املاک می باشد در خصوص مالیات بردرآمد املاک اشخاص میتوانند از معافیت های موجود در این قانون استفاده نمایند و مالیات پرداخت نکنند و یا مبلغ کمتری مالیات پرداخت کنند که شرکت حسابداری / موسسه حسابداری به اشخاص حقیقی این اطمینان را می دهد که کارشناسان حسابداری با توجه به تجربه و تسلط خود به قوانین مالیاتی میتوانند کمک شایان و قابل توجه ای به آنها نمایند.

تبصره 1  ماده ی 53 قانون مالیات های مستقیم: محل سکونت بستگان درجه ی یک و همچنین افراد تحت تکفل مالک اجاری تلقی نمی شود و نیاز به پرداخت مالیات نمی باشد مگر اینکه به موجب اسناد و مدارک ثابت گرددکه اجاره پرداخت میشود.

درصورتی که چند واحدمسکونی محل سکونت مالک و یا افراد مذکور(بستگان درجه ی یک و یا افردا تحت تکفل) باشد یک واحد مسکونی برای سکونت مالک ویک واحد مسکونی برای هر یک از افراد مذکور(بستگان و یاافراد تحت تکفل) به انتخاب مالک از مالیات بردرآمد املاک اشخاص پرداختی موضوع این بخش خارج خواهد شد.

تبصره 11  ماده ی 53 قانون مالیات های مستقیم : درآمد هر شخص حقیقی یا حقوقی ناشی از اجاره واحدهای مسکونی در تهران تا 150 متر و در شهرستان ها و یا سایر نقاط تا مجموعه 200 متر مربع از مالیات بر درآمد ناشی از اجاره املاک معاف می باشد.

ماده ی57 قانون مالیات های مستقیم

در مورد اشخاص حقیقی که هیچ گونه درآمدی ندارند تا میزان معافیت مالیاتی در آمد حقوق موضوع ماده ی 84 قانون مالیات های مستقیم از درآمد مشمول مالیات سالانه از مالیات بر در آمد املاک معاف هستند .

اشخاص حقیقی که بخشی از درآمد آنها از اجاره ی املاک می باشد باید هرساله اظهار نامه مالیاتی مربوط به درآمد املاک را تکمیل کرده و برای اداره ی امور مالیاتی کشور ارسال نمایند و شرکت حسابداری / موسسه حسابداری به این اشخاص پیشنهاد میکند که امور مالیاتی خود را به ما بسپارند تا به بهتر شکل روند امور مالیاتی آنها انجام شود.

ثبت وارسال اظهارنامه مالیاتی

برای ثبت و ارسال اظهارنامه مالیاتی باید به سامانه ی اداره ی مالیات مراجعه کرده و اظهار نامه را دانلود کرده وبا نصب نسخه ی نرم افزار مالیاتی به نرم افزار وارد شده و اطلاعات خود را در نرم افزار وارد کنید، بعد از تکمیل جدول مالی و مشخصات ملک اطلاعات را به سازمان امور مالیاتی کشور ارسال کرده و کد رهگیری دریافت نمایید.

 

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

 

نوشته شده توسط:  مشاورین تهران و شرکا

جستجوهای مرتبط با ما شرکت حسابداری , شرکت حسابداری تهران، شرکت حسابداری در تهران، حسابداری تهران،حسابداری در تهران،  مشاوره مالی، مشاور مالیاتی، موسسه حسابداری ، موسسه حسابداری در تهران ، خدمات حسابداری، خدمات حسابداری تهران، خدمات مالیاتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search

عضویت در خبرنامه ایمیلی

خبرنامه

آخرین ارسالات

واتساپ
تماس با ما